به گزارش ایرنا روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، ابراهیم کریمی اظهار داشت: مرمت محراب امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس با هدف تکمیل مطالعه و شناخت این اثر تاریخی و همچنین حفاظت و مرمت پیشگیرانه، استحکام بخشی و خواناسازی بخش‌های اصیل برجای مانده آن انجام شد.

وی افزود: محراب زیبا و پرکار این بنا که در مرکز فضای داخلی امامزاده و جنب ضریح مطهر قراردارد متعلق به دوره ایلخانی است و به شیوه برجسته ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: مستندنگاری کامل کتیبه‌ها، نقوش و آسیب‌های اثر، پاکسازی آلودگی‌ها، آسیب‌های بیولوژیک و الحاقات ناموزون، استحکام بخشی و رفع آسیب‌های فیزیکی و بیولوژیک، موزون و خواناسازی کتیبه‌ها و نقوش، پر کردن ترک‌ها و حفره‌های ایجاد شده در نقوش و کتیبه ها از جمله اقدامات مرمتی این بنا محسوب می‌شود.

بنای امامزاده یحیی بن زید (ع) در حومه شهر گنبدکاووس و در سه کیلومتری جنوب غربی آن واقع شده‌ است.

محراب این امامزاده در وسط دارای یک طاق با قوس جناقی و تزئینات گچ‌بری بوده که در اثر دخل و تصرفات انسانی و مرمت‌های ادوار گذشته دچار تخریب و آسیب فراوان شده‌ است.

ارتفاع محراب ۲/۲۵متر، عرض آن (ضخامت) ۱/۱۰متر،  طول آن ۳/۹۰ متر و ارتفاع تیزه طاق محراب تا کف موجود ۶۵ سانتیمتر است در حقیقت بر اثر دخل و تصرفات انجام شده در گذشته، کف بنا بالا  آمده و باعث شده قسمت‌هایی از محراب و نقوش و کتیبه‌های آن در زیر کف قرار گیرد، در دو طرف محراب آیت الکرسی به خط ثلث آمیخته با نقوش اسلیمی به‌طور عمودی نوشته شده است.

از جمله ویژگی‌های تکنیکی و منحصر به فرد محراب‌های دوره ایلخانی می‌توان به آراستگی و ظرافت در نقوش و تکنیک‌های به کار رفته در اجرا، به کارگیری نقوش اسلیمی و گل و بته در زمینه کتیبه، کاربرد خط غیر از کوفی مانند ثلث و استفاده از تکنیک لانه زنبوری که از شاخصه‌های تزئینات دوره ایلخانی است،  اشاره کرد.

۳۰۴۲/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.