استاندار گلستان با تاکید بر اهمیت زیست محیطی و اجتماعی خلیج گرگان برای آینده استان، گفت: بر اساس گزارش مشاور باید با تغذیه آب شیرین رودخانه ها و یا با استفاده لایروبی و ظرفیت آب های شور، خلیج گرگان احیا شود و محیط زیست استان باید همراهی سازمان حفاظت محیط زیست را جلب کند.

به گزارش ایسنا-منطقه گلستان به نقل از استانداری گلستان، هادی حق شناس در سیزدهیمن جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت مناطق ساحلی استان اظهار کرد: یا باید آب شیرین از طریق قره سو و نکارود وارد خلیج گرگان شود که البته سد احداث شده بر روی نکارود مانع می شود و یا باید با لایروبی از ظرفیت آب شور در خلیج استفاده شود.

وی افزود: با توجه به اینکه خلیج گرگان منبع و مخزنی از ماهیان خصوصاً ماهیان خاویاری است و به دلیل اینکه خشک شدن این خلیج خطر ریز گردها را به دنبال دارد ما نمی توانیم زمان را از دست بدهیم و باید هرچه سریعتر علاج بخشی لازم را صورت دهیم.

حق شناس با اشاره به اینکه سالانه 6 میلیون متر مکعب از سواحل کشور لایروبی صورت می گیرد، گفت: حجم لایروبی خلیج گرگان تنها 750 هزار متر مکعب است که به عنوان یکی از راهکارهای نجات این مکان ارزشمند به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون قریب به 8 هزار هکتار از این خلیج خشک شده و ما نمی توانیم انتظار خشک شدن 40 هزار هکتار خلیج گرگان را بکشیم و باید با نظر مشاور مورد تایید سازمان حفاظت از محیط زیست اقدام لازم را صورت دهیم.

استاندار گلستان با اشاره به حریم 60 متری درنظر گرفته شده برای سواحل، یادآور شد: تلاش داریم به عنوان اولین استان در بین 7 استان ساحلی باشیم که حریم دریا را رعایت کرده ایم.

وی همچنین با اشاره به طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM)، گفت: مدیریت یکپارچه ساحلی منافع اقتصادی به همراه دارد و به نفع استان است و می تواند مبنای استفاده بهتر از سواحل شمال و جنوب کشور باشد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.