به گزارش ایرنا ابراهیم کریمی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران در گنبدکاووس با اشاره به اینکه در سال های گذشته خسارات سیل بیشتر مربوط به حوزه جهاد کشاورزی، دستگاه های صنعتی و بنیاد مسکن بود اظهار داشت: امسال برای نخستین بار است که یکی از مطالبات اصلی خسارات سیل گلستان مربوط به حوزه میراث فرهنگی معادل ۳۸۰ میلیارد ریال، صنایع دستی معادل ۱۲۶۰ میلیارد ریال و گردشگری ۳۶۰ میلیارد ریال می شود.

وی ادامه داد: ۲۱ میلیارد ریال از این خسارات مربوط به برج جهانی قابوس و ۲۰ میلیارد ریال به شهر باستانی جرجان در شهرستان گنبدکاووس است که تلاش جدی داریم با اختصاص اعتبار، اقدامات لازم برای استحکام بخشی و پایش برج جهانی قابوس و مرمت و حفظ شهر باستانی جرجان انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه با تاکید بر در اولویت قرار داشتن حفظ و مرمت برج قابوس افزود: رویش گیاه در برج قابوس مساله جدیدی نیست و در تمام آثار تاریخی کشور به ویژه در استان های شمالی با توجه به شرایط اقلیمی این رویش بیشتر مشاهده می شود و این برج نیز در طول عمر افزون بر هزار ساله خود با این پدیده مواجه بوده که در بارندگی های اخیر بیشتر شده است.

کریمی با اشاره به اینکه هیچ روش جدیدی غیر از نصب داربست برای برداشتن این گیاهان وجود ندارد و استفاده از فناوری نانو باعث از بین رفتن فضای تنفسی آجرها می شود گفت: در مرحله نخست با استفاده از پهپادهای کشاورزی سم پاشی سریع در محدوده انجام و در گام دوم به صورت موقت مجبور به نصب داربست در بخش غربی برج برای از بین بردن گیاهان هستیم.

وی افزود: همچنین پیشنهاد استفاده از رباط برای حرکت بر روی برج با هدف پاکسازی گیاهان مطرح شده که در صورت موافقت با دانشگاه های مربوطه وارد مذاکره می شویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رابطه با برگزاری جشنواره اقوام بیان کرد: امروز تفاهم نامه ای با دانشگاه آزاد اسلامی گنبد منعقد شد که از جمله مفاد آن برگزاری جشنواره اقوام در این دانشگاه و ایجاد رشته های صنایع دستی و گردشگری بوده است.

کریمی با اشاره به برگزاری نشست خبری استاندار گلستان در تهران با موضوع ثبت جهانی جنگل های هیرکانی گفت: پیشنهاد میزبانی برگزاری جشن ملی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در گلستان را دادیم و از ۲۳ تا ۲۹ مرداد در سراسر استان جشنواره تابستانی هیرکانی برگزار می شود.

 سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس نیز در این نشست گفت: برج قابوس یکی از مهمترین آثار دوره اسلامی است که بعد از سیل اواخر اسفند ۹۷ و فروردین امسال نگرانی های فراوانی در زمینه خسارات سیل به این برج مطرح شد که با تخصیص اعتبار نخستین اقدامات در بحث سلامت سازه ها و نصب داربست و پایش دقیق این اثر خواهد بود.

عبدالمجید نورتقانی افزود: نوع آسیب سیل به این بنا مستقیم و غیرمستقیم است به طوری که تراز آب های سطحی ۲ متر تغییر کرده و عملا پی بنا به زیر آب رفته است و بخشی از خسارت هم مربوط به محوطه بناست.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک با حداقل امکانات در حال پایش مستمر برج قابوس هستیم و غیر از رانش اولیه در بخش شرقی تپه محل استقرار برج قابوس، تغییر سازه ای بر اثر سیل در بنای این برج تاریخی رخ نداده ولی بارندگی شدید به رشد گیاهان در این بنا سرعت بخشیده است.

وی یادآورد شد: در گذشته انواع بوته ها مانند اسپند، هندوانه ابوجهل و خارشتر در برج قابوس رشد می کرد که بعد از مرمت سال ۹۶، امسال ۹۹ درصد گیاه قابل مشاهد بر روی برج سلمه تره است و جلوی رشد دیگر بوته ها گرفته شده است.

مریم آق آتابای رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس نیز در این نشست گفت: با توجه به پیشینه تاریخی شهر باستانی جرجان، با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه غسالخانه قدیم در محدوده این شهر برای ایجاد کارگاه تخصصی سفال تعیین و امسال نیز ۵۷۰ میلیون ریال برای احیا، توسعه و خرید کوره برای این کارگاه در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا برج قابوس در مرکز شهر گنبدکاووس که عنوان بلندترین برج آجری جهان را دارد و در روز دهم تیر ۱۳۹۱ هجری شمسی در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید، نیازمند توجه بیشتر مسئولان در سطح ملی و استانی است.

این شاهکار معماری اسلامی که بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر قرار گرفته، ۵۵ متر ارتفاع دارد که با احتساب بلندی تپه، ارتفاع آن در مجموع به ۷۰ متر می‌رسد و آجر و ملات گچ از مصالح اصلی ساخت آن است.

همچنین شهر تاریخی جرجان در فاصله سه کیلومری غرب مرکز شهرستان ۳۲۵ هزار نفری گنبدکاووس و در کنار مرقد مطهر حضرت یحیی بن زید (ع) قرار دارد؛ این مکان تاریخی روزگاری به عنوان یکی از شهرهای پیشرفته زمان خود به شمار می رفت.  

این شهر تاریخی که در زمان آبادانی یک هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت داشت، به دلایل مختلف نظیر توسعه بخش کشاورزی، ساخت خانه های مسکونی و کاوش های غیر مجاز از بین رفته و به حدود ۲۵۰ هکتار کاهش یافته است.  

۳۰۴۲/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.