غلامعلی نورا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون سطح قابل برداشت دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس حدود 14 هزار هکتار با پیش بینی تولید 28 هزار تن است.
وی افزود: برداشت دانه روغنی کلزا از چند روز پیش در گنبدکاووس آغاز شده و تاکنون 662 تن از این محصول با قیمت تضمینی هر کیلوگرم 34 هزار ریال خریداری شده است.
نورا اضافه کرد: برای خرید این محصول چهار مرکز خرید توسط تعاون روستایی گنبدکاووس پیش بینی شده که فعلا یک مرکز آن فعال و سه مرکز دیگر نیز با افزایش برداشت محصول فعال می شود.
وی از آغاز برداشت 'جو' در گنبدکاووس ظرف 2 تا 3 روز آینده خبر داد و بیان داشت: امسال سطح قابل برداشت این محصول 21 هزار هکتار با پیش بینی 50 هزار تن است.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس، قیمت تضمینی خرید جو را هر کیلوگرم 11 هزار و 600 ریال اعلام کرد و گفت: به دلیل تفاوت قیمت 5 تا 6 هزار ریالی هر کیلوگرم از این محصول در بازار آزاد، خرید آن توافقی خواهد بود.
نورا، زمان برداشت گندم در گنبدکاووس را نیز بین 10 روز تا دو هفته آینده ذکر کرد و افزود: در سال زراعی 98 - 97 به دلیل ابرناکی هوا، برداشت این محصول و نیز دو محصول پاییزه دیگر یعنی دانه روغنی کلزا و جو، حدود 10 روز به تاخیر افتاد.
وی، سطح قابل برداشت گندم در گنبدکاووس را 104 هزار هکتار با پیش بینی تولید 300 هزار تن و قیمت تضمینی خرید آن را هر کیلوگرم 17 هزار ریال اعلام کرد و اظهار داشت: امسال به دلیل بارش روزهای پایانی سال 97 و نیز جاری شدن سیل اوایل امسال، 21 هزار هکتار از مزارع گندم، جو و دانه روغنی کلزا دراین شهرستان 100 درصد از بین رفت.
نورا اضافه کرد: با این حال به دلیل بارش های خوب سال زراعی 98 - 97 بویژه در مناطق شمالی گنبدکاووس، محصول مزارع این بخش از وضعیت بسیار خوبی برخور بوده و افزایش تولید خواهند داشت.
این مقام مسئول همچنین از آمادگی کامل برای خرید سه محصول گندم، جو و دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس خبر داد و گفت: مراکز خرید متناسب با پیش بینی تولید سه محصول در شهرستان راه اندازی شده است.
وی افزود: کار معاینه فنی 500 دستگاه کمباین درحال انجام است و تا الان 90 درصد کار انجام شده و بقیه نیز تا آغاز برداشت گندم به پایان می رسد.
نورا همچنین از کشاورزان گنبدی درخواست کرد تا پس از اطمینان از خشک شدن محصول نسبت به برداشت آن فقط با استفاده از کمباین هادارای برگه معاینه فنی، اقدام نمایند.
شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس با 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که بخش اعظم آن به کشت گندم، جو و دانه روغنی کلزا می رود، از شهرستان های برتر گلستان و کشور در تولید این سه محصول بویژه گندم است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.