به گزارش خبرنگار ایرنا، میرمحمد غراوی عصر سه شنبه در بازدید از روستاهای دچار رانش شده شهرستان مینودشت در شرق گلستان اظهارداشت: ساخت و سازها در روستاهای بالادست این شهرستان گاها در شیب های بیش از 35 و تا 80 درصد انجام و بر اثر بارش و رانش زمین، دچار خرابی های فراوان شده است.
سرپرست استانداری گلستان افزود: ساخت و ساز و بازسازی منازل روستایی در محل های رانشی توجیه ندارد و ساکنان باید به محل دیگری کوچ داده شوند و از آنجایی که شاید به مرور زمان مالکان مانند برخی از روستاهای رانشی و کوچ داده شده در آینده تصمیم به برگشت بگیرند این مناطق باید تخریب و به فضای سبز و یا زمین های کشاورزی تبدیل شود.
غراوی گفت: دولت به فکر حفظ جان مردم است و از همین رو طرح کوچ مناطق رانشی را در دستور کار قرار داده و در نظر دارد که بابت آن تسهیلات کم بهره و قرض الحسنه اختصاص دهد.
وی خاطرنشان کرد: ساکنین این مناطق و کسانی که اراضی مناسب در اختیار دارند نیز باید برای تحقق این امر همکاری داشته باشند و نباید از این وضعیت سوء استفاده شود.
وی با اشاره به خودداری برخی افراد از فروش زمین و یا درخواست قیمت های بالا از دستگاه های دولتی گفت: چنانچه شاهد این قبیل بداخلاقی ها و سوء استفاده ها باشیم، در طرح هادی مناطق مورد نظر بازنگری کرده و هرگونه ساخت و ساز را برای جلوگیری از رفتار اینگونه افراد ممنوع خواهیم نمود.
سرپرست استانداری گلستان خاطرنشان کرد: رانش زمین در روستاهای بالادست شهرستان مینودشت فعال بوده و در روزهای آینده خصوصا در ایام گرما، شاهد سرعت رانش خواهیم بود از همین رو از مردم درخواست داریم برای حفظ جان خود با دستگاه های دولتی و اجرایی همکاری لازم را نمایند و از سکونت در این مناطق خودداری نمایند.
به گزارش ایرنا، بر اثر بارندگی های شدید اوخر سال گذشته و امسال، 13 روستای شهرستان مینودشت در شرق گلستان دچار رانش شدند و 240 واحد مسکونی در این مناطق آسیب دید.
روستای قلعه قافه بالا با 188 واحد خسارت دیده که 100 واحد آن به صورت کامل تخریب و غیرقابل سکونت شده بیشترین خسارت ناشی از رانش زمین را متحمل شد و سرپرست استانداری گلستان در سفر امروز خود به مینودشت با حضور در این روستا از نزدیک وضعیت و آسیب های ناشی از رانش در آن را مورد بررسی قرار داد.
شهرستان 86 هزار نفری مینودشت در شرق گلستان قرار دارد.
9433/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.