حجت اله خلیل زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: توافق وزارتخانه با شرکت بیمه ایران به صورت کلی بوده و برای جبران خسارت سیلاب نیز می توان از مزایای آن استفاده کرد.
وی گفت: اعلام خبر توافق با رییس کل بیمه مرکزی برای تسهیل در پرداخت بیمه واحدهای صنعتی سیل زده استان‌های گلستان و مازندران از سوی فرشاد مقیمی معاون وریز صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی سیلزده این مناطق، بخشی از نگرانی های صنعتگران خسارت دیده را رفع کرد.
به گفته وی، کار پرداخت خسارت از سوی بیمه ایران پس از بازدید کارشناسان آن از واحدهای آسیب دیده آغاز می شود.
وی افزود: برآورد اولیه میزان خسارت وارده از سیلاب و آبگرفتگی صنعت استان گلستان دو هزار و 300 میلیارد ریال است و برآورد نهایی پس از فروکش کردن آب در منطقه اطلاع رسانی خواهد شد.
پیشتر معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در استان مازندران اعلام کرده بود که توافق با رئیس کل بیمه مرکزی برای تسهیل در پرداخت بیمه واحدهای صنعتی سیل زده استان‌های مازندران و گلستان انجام شده است.
به گفته فرشاد مقیمی، برای برآورد میزان خسارت‌ها تیمی مستقر شده‌اند تا در اولین فرصت برآوردها انجام شود.
وی عنوان کرد: همچنین در بحث استمهال هم با وزارت امور اقتصادی و دارایی هماهنگی‌های انجام شد که بر اساس آن مجموعه پیشنهادات وزارت صنعت، معدن و تجارت تا روز سه‌شنبه به وزیر کشور تقدیم تا در جلسه هیأت دولت مطرح شود و این توافقات درخصوص کمک‌های بلاعوض و تسهیلات برای جبران خسارت‌های وارده است.
مقیمی همچنین در جریان سفر به استان گلستان اظهار داشت: شهرک صنعتی آق قلا که بهترین شهرک گلستان است و 215 واحد تولیدی دارد، به شدت آسیب دیده است.
وی با تأکید بر این‌که تا آب به‌طور کامل از شهر آق قلا خارج نشود، نمی‌توان خسارت وارده را به‌طور دقیق برآورد کرد، افزود: ورودی آب شهرک زیاد و خروجی کم است و اقدامات لازم برای باز کردن زهکش‌ها در خروجی آن انجام و به‌ناچار جاده اصلی گرگان به آق قلا شکاف داده شد تا خروجی آب بالا برود.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که این واحدها دچار دو نوع خسارت هستند و بسیاری از آنها بر اثر طوفان پیش از سیل هم آسیب دیده‌اند، اضافه کرد: در اولین روز سال بسیاری از واحدها تعطیل بوده و به همین دلیل میزان خسارت افزایش یافته است و اگر اقدامات پیشگیرانه اولیه انجام می شد، آسیب ها کمتر بود.
مقیمی ادامه داد: واحدها از نظر مواد اولیه، ماشین آلات، تجهیزات مستقر، محصولات نهایی، تصفیه‌خانه، پمپ آسیب دیده‌اند و همچنین به برخی از صنوف سطح شهر هم خسارت‌های بسیاری وارد شده است.
به گزارش ایرنا، بارش شدید باران 28 و 29 اسفند ماه 97 در شرق استان گلستان، باعث سر ریز شدن سد گلستان واقع در 15 کیلومتری شرق شهر گنبدکاووس و طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان شد.
با آغاز فعالیت سامانه سرد و بارشی از اواخر سال گذشته تاکنون بیش از 300 میلیمتر باران در گلستان بارید و ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان به 1.5 متر رسید.
همچنین سرریز آب شدهای گلستان 2 و بوستان در مناطق بالادستی، موجب به راه افتادن جریان سیل در گرگانرود شد و همه شهرها و روستاهای حاشیه این رودخانه به ویژه شهرستان آق قلا را به دلیل حجم فراوان آب دچار سیلاب کرد و شهرستان گمیشان در محاصره قرار گرفت.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.