به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، مریم حاجی ابراهیمی اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح، مطالعه میدانی بررسی ظرفیت ها و قابلیت های بهره مندی از این ثروت خدادادی در راستای شغل آفرینی و بهره مندی بهینه و مطلوب با حضور کارشناسان این اداره کل و محیط زیست انجام و چگونگی عملیاتی نمودن پروژه مورد بررسی قرار گرفت.
وی بیان کرد: عامل بسیاری از آسیب های مخرب در جنگل و حیات وحش منطقه، انسان است و می توان با گسترش کسب و کار با محوریت صنایع دستی و گردشگری در روستاهای حاشیه پارک و همچنین پایگاه های مسیر جاده بین المللی این آسیب ها را به حداقل رساند.
چندی قبل مدیرکل محیط زیست گلستان به ایرنا گفته بود: بهره برداری درست و هدفمند از ظرفیت گردشگری پارک ملی گلستان و استفاده حداکثری از نیروهای بومی برای جذب و راهنمایی بازدید کنندگان موجب افزایش درآمد ساکنین منطقه می شود.
امیر عبدوس اظهار داشت: اجرای طرح های گردشگری همراه با کسب درآمد و شغل پایدار بومیان را بی نیاز از شکار کرده و زمینه حفظ و گسترش گونه های زیستی و جانوری را فراهم خواهد کرد.
وی گفت: در سال های گذشته برخی زیرساخت های جذب گردشگر در پارک ملی گلستان با احداث کمپ های اقامتی فراهم شد اما نبود برنامه منسجم و بلندمدت اجرای آن را نیمه تمام گذاشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: شورای راهبردی پارک ملی گلستان فراهم کردن زمینه حضور بازدیدکنندگان در این منطقه حفاظت شده را مورد تاکید قرار داده که امیدواریم با همراهی گروه های مردمی و جوامع محلی از این ظرفیت برای جذب گردشگر و افزایش درآمد ساکنین بومی استفاده کنیم.
پارک ملی گلستان بین استان های گلستان، خراسان شمالی و سمنان مشترک است اما مدیریت متمرکز آن در اختیار محیط زیست استان گلستان قرار دارد.
پارک ملی گلستان تنها نمونه از پارک های ملی ایران است که سند آن به طور کامل در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست بوده و منابع طبیعی اختیاری در اداره آن ندارد.
شهرت جهانی این پارک ملی موجب شده گردشگران خارجی هم از تنوع گونه های جانوری و گیاهی آن دیدن کنند.
بر خلاف دیگر پارک های ملی کشور در درون پارک ملی گلستان هیچ روستایی وجود ندارد اما روستاهای زیادی در حاشیه آن و به خصوص ناحیه شمالی وجود دارد که به گفته مدیرکل محیط زیست تعداد این روستاها با هدف دست اندازی به پارک در حال افزایش است.
به گزارش ایرنا پارک ملی گلستان قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.
گلستان یکی از استان های برخوردار از جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی و فرهنگی است.
زندگی اقوام متعدد با خرده فرهنگ های خاص و کمتر دیده شده، آثار تاریخی متعلق به دوره های گوناگون، جاذبه های طبیعی مانند قله ها و دریا و آبشارها و جنگل، از جمله ظرفیت های گردشگری استان گلستان به شمار می رود.
گلستان به دلیل حضور اقوام و مذاهب متعدد در نقاط گوناگون این خطه به نگارستان ایران مشهور است.
برج قابوس با بیش از هزار سال قدمت و متعلق به سده چهارم هجری، تنها اثر ثبت جهانی شده استان گلستان است که در گنبد کاووس قرار دارد.
3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.