به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، عبدالرضا دادبود شامگاه شنبه در صحن علنی شورای شهر گرگان اظهار داشت: بر اساس طرح باز آفرینی شهری، صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده رایگان است اما این مشوق هم رغبتی در شهروندان برای نوسازی و بهسازی ایجاد نکرده و با دادن مجوز یک طبقه اضافه بنا هم افراد برای نوسازی در این مناطق پیش قدم نمی شوند.
وی افزود: چاره ای جز بیشتر کردن مشوق ها، تسهیل آیین نامه و بخش نامه ها نداریم و اگر به این موضوع بی تفاوت باشیم مشکلات این بخش مهم و دارای اهمیت گرگان روز به روز بیشتر خواهد شد.
شهردار گرگان با اشاره به ضرورت ورود سرمایه گذاران کلان برای شتاب بخشی به بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده ادامه داد: یکی از پیش شرط های لازم این بخش، پایبندی بخش خصوصی به تعهدات و همچنین نحوه برخورد مدیریت شهری با سرمایه گذاران است.
دادبود بیان کرد: اجرای طرح بازسازی و یا نوسازی بافت فرسوده و تاریخی برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی ندارد لذا مجبوریم برای رونق بخشی به این حوزه ، مشوق های ارایه شده به سرمایه گذاران را افزایش دهیم.
بر اساس برنامه ملی بازآفرینی شهری که اجرای رسمی آن از بهمن 1396 آغاز شد، سالانه 10 درصد بافت فرسوده و ناکارآمد شهرهای کشور بازسازی می شود.
کاهش فقر، ارتقای تاب آوری شهری و بازیابی هویت و منزلت مکانی و افزایش حکمرانی محلی از جمله اهداف کلان این طرح است.
آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می نامیم بازمانده مجموعه ای از یک شهر(استرآباد) و عناصر آن و فضاهای شهری هم چون مساجد، آب انبارها، قنات ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.
شهر استرآباد دروازه ها و کاروانسراهای متعددی داشته که دروازه های چهل دختر،بسطام ، میدان ،فوجرد و سبزه مشهد از مهمترین آنها بوده است.
بافت تاریخی گرگان از دو بخش اداری و مسکونی تشکیل می شده که هم اکنون بقایای آن موجود است، منازل موجود در بخش مسکونی بیشتر متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی، تقوی، باقری و مفیدیان است.
بافت تاریخی گرگان با مساحت 156 هکتار در سال 1310 به شماره 41 به عنوان اولین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
7333/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.