به گزارش خبرنگار ایرنا، قربانعلی گرایلو روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی (15 تا 21 اسفند) افزود: تاکنون دو آب بندان خاکی احداث شده و عملیات احداث دو آب بندان دیگر نیز درحال انجام است.
وی، جلوگیری از روان آب ها و فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی و تقویت سفره های زیرزمینی برای تامین مصارف دامی و زراعی و ایجاد پوشش گیاهی را از مهمترین اهداف اجرای طرح های آبخیزداری در مراتع ملی گنبدکاووس برشمرد.
گرایلو اضافه کرد: علاوه بر طرح های آبخیزداری، منابع طبیعی گنبدکاووس برای احیای مراتع و جلوگیری از بیابانی شدن آنها، با مشارکت جوامع محلی، دامداران و شرکت های تعاونی مرتعداران در سال جاری اقدام به بوته کاری هزار هکتار از مراتع با پوشش گیاهی ضعیف از گونه های 'النگاتوم و آتریپلکس' نموده است.
وی، اجرای طرح ذخیره نزولات آسمانی در سطح 300 هکتار و کاشت بذر یونجه و خار شتر، اجرای طرح کپه کاری یا بذرکاری در سطح 100 هکتار، احداث هفت مورد سازه آبگیر سطح عایق هر کدام به مساحت 900 متر و اهدای 10 عدد آبشخور فلزی رایگان به دامداران را از دیگر طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس درسال جاری برشمرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس ادامه داد: بیشتر این طرح ها با مشارکت جوامع محلی، دامداران و شرکت های تعاونی مرتعداری شهرستان انجام شده و این اداره نیز علاوه بر اعتبارات بخش آبخیزداری، حدود دو میلیارد ریال برای این اقدامات هزینه کرده است.
گرایلو بابیان اینکه گنبدکاووس 331 هزار هکتار مراتع ملی دارد، گفت: نگهداری و حفاظت از این عرصه های ملی علاوه برحدود 40 نیروی این اداره، یک وظیفه همگانی است و همه باید در قبال آن احساس مسئولیت نمایند.
وی با اشاره به در پیش بودن هفته منابع طبیعی و شعار امسال آن یعنی 'منابع طبیعی سرمایه ملی'، افزود: حفاظت از منابع ملی که ثروت و امانت هستند باییستی حفظ و به نسل آینده به میراث گذاشته شود.
گرایلو از وجود 1700 خانوار دامدار بومی و عشایر ذی نفع از مراتع گنبدکاووس نیز خبر داد و گفت: تعداد دام های مجاز این خانوارها 195 هزار راس دام سبک است اما درعمل مقداری بیشتر از این تعداد از مراتع استفاده می کنند.
این مقام مسئول با تاکید بر اهتمام ویژه دامداران و کشاورزان برای بهره برداری از مراتع ملی و اراضی زراعی کم بازده مناطق شمالی گنبدکاووس، خاطرنشان کرد: کشت بی رویه غلات در اراضی کم بازده و یا استفاده بی رویه از مراتع و تجاوز به آن، سبب بیابانی شدن و پدیده گرد و خاک در منطقه می شود.
وی گفت: استفاده مجاز از ظرفیت مراتع توسط دامداران و تغییر الگوی کشت از غلات به گیاهان دارویی و کمک به احیای مراتع با بوته کاری از نیازهای اساسی برای حفظ مراتع و جلوگیری از پدیده گرد و خاک در منطقه گنبدکاووس است.
رییس اداره منابع طبیعی گنبدکاووس، تشکیل 83 فقره پرونده در کمیسیون ماده واحده در سال جاری (اراضی اختلافی بین مردم و منابع طبیعی) که تاکنون به 53 پرونده آن رسیدگی شده، پاسخ به 1200 فقره استعلام ادارات و نهادها از منابع طبیعی، واگذاری 48 هکتار زمین از مراتع در سه روستای دوزالوم، دماغ و هیوه چی برای تولید مسکن و خلع ید 526 هکتار از عرصه های ملی را از دیگر اقدامات امسال این اداره برشمرد.
وی با تبریک هفته منابع طبیعی به برخی برنامه های تدوین شده دراین هفته از جمله مراسم روز درختکاری و برگزاری همایش مرتبط با آن، بازدید خبرنگاران و دانشجویان منابع طبیعی از مراتع، اهدای خون، دیدار با ائمه جمعه، توزیع 35 هزار اصله نهال غیرمثمر، حضور کارشناسان منابع طبیعی در مدارس، و نشست قضات با مرتع داران و کارکنان اداری را از مهمترین برنامه های این هفته اعلام کرد.
گرایلو اضافه کرد: در قالب تفاهم نامه ای که با بخشداران و دهیاران روستایی گنبدکاووس انجام شده، در برخی روستاها با واگذاری زمین از سوی منابع طبیعی، 'بوستان سبز' ایجاد می شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.