اکبر معتدی حقی روز سه شنبه در مراسم جشن نهالکاری به مناسبت هفته منابع طبیعی در هنرستان فنی شهید صدر لاهیجان اظهار داشت : کاشت نهال امسال با یاد و خاطره 156شهیدفرهنگی و 850شهید دانش آموز گیلان در مدارس این استان و شهرستان لاهیجان آغاز می شود.
وی با بیان این که عناصر طبیعی و اصلی برای ادامه حیات سه عنصر هوا، آب و خاک هستند متذکر شد: باید در حفظ این عناصر تلاش کنیم و با رفتارمان موجب آلودگی آنها نشویم .
وی اظهارداشت:انسان ها مصرف کنندگان اکسیژن به شمار می روند و جنگل ها این اکسیژن را تولید می کنند و آب توسط جنگل ها حفظ می شود و وجود جنگل ها و پاسداشت فرهنگ ترویج نهال کاری برای انسان حیاتی است و به همین دلیل اهمیت جنگل بسیار مهم و حفظ آن برای تداوم بقای انسان ضروری است.
وی افزود: حفظ پوشش نباتی و گیاهی از اهمیت زیادی در سطح جهانی برخودار است و در همین راستا توقف بهره برداری و تنفس جنگل های گیلان در سال 96 به اجرا درآمده است و امسال 600هزار اصله نهال صنوبر برای جایگزینی درختان جنگلی در اختیار مردم گیلان قرار می گیرد .
وی یادآورشد:شهرستان لاهیجان 11هزارهکتار جنگل دارد و دو طرح جنگلداری در این شهرستان به منظور احیاء ، جنگلکاری و پرورش نهال در سطح هفت هزار و400هکتار برنامه ریزی شده است و به منظور توسعه زراعت چوب 20هزار نهال در دستور کار قرار دارد تا ترویج کاشت نهال بتواند جایگزین چوب های جنگلی شود.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان لاهیجان نیز در این مراسم اظهارداشت:درباره درخت و درختکاری و اهمیت جنگل ها در سطح جهانی همدلی و همراهی وجود دارد و همه در سطح جهانی به آن توجه دارند و فلسفه وجودی همه ما این است که به ارزش این کار واقفیم.
محمدرضا قربانی افزود: در دولت تدبیر و امید فضایی ایجاد شده است که همه بتوانند مشکلات خود را صریح و راحت بیان کنند و مسوولان نیز در همه ایام به این امر اهتمام داشته باشند و گوشی شنوا برای این مسایل دارند.
وی تصریح کرد: هدف از نام گذاری هفته منابع طبیعی این نیست که فقط در یک هفته به کاشت نهال اقدام کنیم بلکه باید در طول سال همه به آن اهتمام داشته باشیم .
در این مراسم به دلیل هفته منابع طبیعی هفت ساعت مچی به هفت نفر از هنرجویانی که در کاشت نهال و فضای سبز و درختکاری نقش داشتند به قید قرعه اهدا شد.
هفته منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همه ساله از پانزدهم تا بیست و دوم اسفند در کشور با کاشت نهال برگزار می شود.
استان گیلان 654هزار هکتار جنگل و حدود 250هزار هکتار مرتع دارد . گیلان از استان های مهم در داشتن جنگل های باستانی هیرکانی به شمار می رود ، جنگل های شمال از جنگل های باقی مانده و فسیل های زنده دوران های مختلف زمین شناسی در سطح زمینی محسوب می شوند.
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.