به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، علی نظری اظهار داشت: در نتیجه این بارش ها سد گلستان با حجم 44 میلیون متر مکعب معادل 93 درصد گنجایش، وشمگیر با حجم 35 میلیون متر مکعب معادل 94 درصد گنجایش، بوستان با 18 میلیون متر مکعب معادل 57 درصد و سد کبودوال با 22 میلیون متر مکعب معادل 91 درصد آبگیری شد.
وی همچنین گفت که با توجه به تکمیل ظرفیت سد وشمگیر، از روز 27 بهمن ماه جاری سرریز این سد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
وی افزود: با برنامه ریزی و بهره برداری درست از ذخیره سدهای گلستان می توان فصل زراعی بدون کم آبی را انتظار داشت.
همچنین مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای گلستان به افزایش بارش های امسال در استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میزان بارش ها نسبت به دراز مدت 59 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش را نشان می دهد.
حسن فرازجو اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 380 میلی متر باران در گلستان بارید و این در حالیست که میزان بارش درازمدت در همین مقطع زمانی 240 و در سال گذشته 260 میلی متر بود.
وی افزود: همچنین در بهمن ماه امسال 125 میلی متر باران در گلستان بارید که این مقدار در درازمدت 56 میلی متر و در سال گذشته 74 میلی متر بود.
به گزارش ایرنا شروع سال آبی در ایران از ابتدای پاییز است و یک سال آبی از اول مهرماه شروع و تا 31 شهریور سال بعد ادامه دارد.
استان گلستان 14 سد دارد.
در سال های اخیر کاهش بارندگی و کم توجهی به مصرف بهینه آب در بخش های مختلف و بویژه کشاورزی و خانگی باعث شده که بحران خشکسالی خطه گلستان را تهدید کند.
خشکسالی چند سالی است که مهمان گلستانی ها شده و این معضل در فصل گرم سال حتی تامین آب شرب شهروندان را دچار چالش می کند.
برخی کارشناسان گلستان را جزو 4 استان نخست کشور در بحث مشکل کمبود آب دانسته و گفته اند که براساس نقشه های ماهواره ای پدیده خشکسالی مهمان 30 سال آینده این استان خواهد بود.
سید مناف هاشمی استاندار گلستان مهرماه امسال در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان با تاکید بر یافتن راهکارهایی برای کاهش مشکلات خشکسالی و لزوم فرهنگ سازی در اصلاح الگوی مصرف گفته بود: 87 درصد آب استان در بخش کشاورزی، 3 درصد در حوزه صنعت و 10 درصد به مصرف شرب و خانگی می رسد.
در استان گلستان افزون بر 30 هزار حلقه چاه حفر شده که بر اساس اعلام آب منطقه ای دست کم 10 هزار حلقه آن بدون مجوز و غیرقانونی است.
همچنین به گفته محمدهادی رحمتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان سرانه مصرف آب در استان به ازای هر نفر 220 لیتر در شبانه روز و تقریبا دو برابر استاندارد جهانی است.
در اصطلاح عامیانه؛ غالبِ بارندگی های زمستان به دو قسمت چله بزرگ و چله کوچک تقسیم می شود که بدلیل سرمای دی تا نیمه بهمن معمولا بارندگی ناشی از برف چهل روز اول توام با سرما در زمین رسوب کرده و علاوه بر رونق کشاورزی به غنی شدن ذخایر زیرزمینی کمک می کند.
3091/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.