به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود خلیلی عصر روز چهارشنبه درنشست با مالکان، مربیان و چابکسواران اسب و سوارکاری استان گلستان که در گنبدکاووس برگزار شد، افزود: بیشترین تقلب ها در مسابقات سوارکاری مربوط به اسب های دوخون است.
وی همچنین اضافه کرد: کتاب دوم تبارنامه اسب ترکمن نیز در مرحله تدوین نهایی است و با تدوین آن، این اسب نیز جنبه بین المللی پیدا می کند.
خلیلی با اشاره به حواشی ایجاد شده در مجموعه سوارکاری گنبدکاووس و لغو مسابقات کورس روزهای 17 و 18 بهمن امسال، گفت: متاسفانه اتفاقات دو سال اخیر در این مجموعه خوشایند نبوده و دود تعطیلی کورس هم بیشتر به چشم مالکان و مربیان می رود.
وی تصریح کرد: فدارسیون با اصل اجاره سالانه 5 تا 6 میلیارد ریالی مجموعه سوارکاری گنبدکاووس از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور توسط هیات سوارکاری این شهرستان مخالف بوده و معتقد است این اقدام ضربه بزرگی به بهسازی و مرمت این مجموعه محسوب می شود.
رییس فدارسیون سوارکاری ادامه داد: هیات سوارکاری گنبدکاووس می بایستی فقط بابت برگزاری مسابقات هر هفته مبلغی را به صورت کارشناسی شده به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی می داد و هزینه های سخت افزاری مجموعه، همچون دیگر مجموعه های ورزشی برعهده شرکت مذکور می بود.
خلیلی گفت: متاسفانه به دلیل چند دستگی ها و رقابت نادرست که بین فعالان حوزه سوارکاری و هیات این شهرستان و گلستان ایجاد شد، سالانه 5 تا 6 میلیارد ریال پول که باید صرف مربیان و مالکان و جوایز اسب ها می شد، به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی داده می شد و این شرکت حتی یک ریال هم در این دو سال خرج مجموعه نکرده است.
وی اضافه کرد: اکنون مجموعه سوارکاری گنبدکاووس نیاز به تعمیرات اساسی دارد و حتی مانژ آن از نظر فنی مشکل دارد و همین عامل سبب آسیب دیدن اسب ها که سرمایه مالک یا مربی است، می شود.
رییس فدراسیون سوارکاری گفت: در دو سال اخیر شفافیت مالی در مجموعه هیات سوارکاری گنبدکاووس وجود نداشته و بعضا هزینه هایی خارج از عرف و قانون انجام شده و کسی پاسخگو نیست.
خلیلی افزود: هیات سوارکاری بایستی هر هفته تراز مالی خود را چه مثبت و چه منفی روی سایت فدراسیون قرار دهد و یک نسخه آن را نیز به اداره کل ورزش و جوانان و هیات سوارکاری استان گلستان بدهد.
وی با یادآوری عضویت فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی در فدراسیون جهانی و نیز اجرای 'هندی کاپری' (قوانین روز دنیا) که موجب افزایش درآمدها می شود، گفت: هندی کاپری بایستی مورد حمایت قرار گیرد.
خلیلی با تاکید برضرورت رعایت قوانین در مجموعه فدراسیون سوارکاری، اضافه کرد: مسائل مختلف از جمله حوزه مالی و درآمدها بایستی با شفافیت به مردم گفته شود، هیچ ریالی از مجموعه سوارکاری گنبدکاووس در تهران یا جای دیگر هزینه نمی شود.
وی گفت: براساس قانون، درآمدها بایستی به حساب فدراسیون واریز و پس از آن در کمتر از یک روز به حساب هیات استان و شهرستان برگشت داده می شود.
رییس فدارسیون سوارکاری همچنین گفت: دربحث تاخیر اعلام نتایج دوپینگ اسب ها چون این آزمایش ها به خارج از کشور می رود، حداکثر ظرف چهار هفته نتایج اعلام می شود اما متاسفانه هیات سوارکاری گنبدکاووس از سال قبل حدود 24 هزار دلار به آزمایشگاه بدهی دارد و آزمایشگاه هم اعلام کرده تا بدهی را ندهند، جواب ها را اعلام نمی کند.
خلیلی افزود: ما در ایران می توانیم آزمایشگاه بزنیم اما 'کیت' های آزمایشگاهی نداریم و ناچاریم آن را از خارج وارد کنیم و این برای ما به دلیل گرانی و تحریم ها، اصلا مقرون به صرفه نیست.
وی ادامه داد: درسال گذشته رییس هیات سوارکاری گنبدکاووس در حالی که چهار ماه تا پایان قراردادش باقی مانده بود، اراضی مجموعه سوارکاری را به مدت یک سال به مبلغ چهار میلیارد و 170 میلیون ریال اجاره می دهد که فروش مال غیر محسوب می شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: مجموعه سوارکاری گنبدکاووس مانند گوشت قربانی شده و هر کس که می آید، می خواهد تکه ای از آن را بردارد بدون اینکه به خود مجموعه و مشکلات آن توجه نمایند.
خلیلی گفت: یک اشکال دیگر در مجموعه سوارکاری پرداختی های زیاد به پرسنل است که خارج از عرف و قانون صورت می گیرد و بایستی این پرداخت ها به حداقل برسد.
وی افزود: در هیات سوارکاری آق قلا هم این مشکلات مالی وجود دارد و یک میلیارد و 800 میلیون ریال دستمزد داده اند بدون اینکه اسناد و حتی رسید مالی داشته باشند و یا شماره حساب افراد مشخص باشد.
رییس فدراسیون سوارکاری همچنین از رفع مشکل قرنطینه برای خروج اسب های ایرانی به خارج کشور و شرکت در مسابقات سوارکاری دیگر کشورها از طریق کشور ترکیه نیز خبر داد و گفت: مالکان و مربیان بایستی با توجه به بالابودن هزینه های حمل و نقل، اسب هایی را به مسابقات ببرند که توان شرکت در مسابقات را داشته باشد.
خلیلی با تاکید برضرورت حفظ وحدت و همبستگی در مسئولان گنبدکاووس و دو شهرستان آق قلا و بندرترکمن و متولیان سوارکاری برای برگزاری مسابقات کورس، افزود: گلستان بویژه گنبدکاووس جایگاه رفیعی در سوارکاری دارد و می توان با راه اندازی باشگاه های سوارکاری به رونق این رشته و صنعت اسب کمک کرد.
وی اضافه کرد: مسئولان و متولیان حوزه سوارکاری نباید با تصمیمات احساسی و شتاب زده خود به ضرور فعالان حوزه اسب، مالکان و مربیان عمل کنند بلکه بایستی متناسب با درآمدها ، جوایز مسابقات را افزایش داده و در کنار آن به فکر مجموعه و زیرساخت های آن از طریق شرکت توسعه و نگهداری اماکن وزشی باشند.
به گزارش ایرنا، در این نشست نمایندگان مربیان و مالکان اسب ها از شهرهای آق قلا و گنبدکاووس، رییس هیات سوارکاری گلستان، سرپرست هیات گنبدکاووس و نیز رییس اداره ورزش و جوانان این شهرستان هم به بیان نقطه نظرات و مطالبات فعالان این حوزه پرداختند.
شفاف سازی در امور مالی و درآمدهای هیات سوارکاری، پرداخت بموقع جوایز اسب ها، مالکان و مربیان، تسریع در اعلام نتایج دوپینگ و شفاف سازی روند انجام آن، ایجاد تناسب بین جوایز مسابقات و درآمدها، افزایش جوایز پیش بینی مسابقات، اجرای میکروچیپ کره ها برای شرکت در مسابقات کورس سال آینده، نظارت دقیق بر عملکرد هیات ها و اختصاص یک معاونت فدراسیون سوارکاری به گنبدکاووس باتوجه به جایگاه ان درحوزه سوارکاری از جمله مطالبات مطرح شده دراین نشست بود.
استان گلستان در رشته سوارکاری بویژه درسه شهرستان گنبدکاووس، بندر ترکمن و آق قلا علاقه مندان زیادی بویژه دربین ترکمن ها دارد و مجموعه سوارکاری گنبدکاووس دارای قدمتی 50 ساله است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.