قرجه طیار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دولت در بودجه سال آینده مبلغ 50 هزار میلیارد ریال برای همسان سازی حقوق بازنشسته ها و اجرای طرح رتبه بندی معلمان پیش بینی کرده که اقدامی قابل تقدیر است.
وی با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت ها درسال جاری و تورم سال آینده، افزود: با این حال پیش بینی افزایش تنها 20 درصدی حقوق کارکنان دولت درسال 98 برای این قشر رضایت بخش نخواهد بود.
طیار اضافه کرد: ثابت ماندن بودجه عمرانی کشور در شرایطی که دولت با کمبود منابع و تنگناهای مالی مواجه است و نیز رویکرد دولت برای خصوصی سازی و واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی از دیگر نکات برجسته بودجه سال 98 است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در شرایط اقتصادی فعلی کشور، اقدام دولت برای افزایش و واقعی شدن مبلغ یارانه نقدی، شفاف شدن منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها و نیز تخصیص 14 میلیارد دلار با ارز 4200 تومانی برای یارانه کالاهای اساسی در بودجه سال آینده قابل تقدیر است.
وی به برخی نکات منفی بودجه سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: افزایش وابستگی به درآمدهای نفتی از 23 درصد به حدود 30 درصد از جمله این نکات است و پیش بینی فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت به نرخ 54 دلار با توجه به تحریم های آمریکا، تحقق آن را مشکل خواهد ساخت.
طیار افزود: تامین 107 هزار میلیارد تومان کسری هزینه ها نسبت به منابع که بایستی از طریق اوراق خزانه، استقراض از سیستم بانکی یا فروش اموال دولت تامین شود، شرایط را برای تحقق بودجه سخت می کند و به احتمال زیاد با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.
وی، پیش بینی افزایش 32 درصدی عوارض قبوض آب و 20 درصدی قیمت گازوئیل در بودجه سال آینده را با توجه به مشکلات اقتصادی مردم درست ندانست و اضافه کرد: با این اقدام، فشار اقتصادی بر مردم بیشتر می شود.
طیار کاهش نیافتن سهم تملک دارایی های سرمایه ای بودجه 98 نسبت به سال 97 را خوب دانست اما تصریح کرد: باتوجه به افزایش 2 تا 3 برابری قیمت مواد اولیه، مصالح و خدمات مورد نیاز طرح های عمرانی، این بودجه به ظاهر ثابت مانده ولی درحقیقت نزولی است.
نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی، تداوم پرداخت بودجه بلاعوض به برخی نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی درشرایط سخت اقتصادی و تحریم بدون هیچگونه پاسخگویی و نداشتن مسئولیت های قانونی در برابر مردم و دولت را از دیگر نکات منفی بودجه سال 98 دانست.
طیار، پیش بینی کاهش 11 درصدی درآمدهای مالیاتی ملی با توجه به شرایط تحریم و نیز کاهش تولید و تجارت را منطقی دانست و در عین حال گفت: افزایش 20 درصدی درآمدهای مالیاتی استانی و مالیات بر ارزش افزوده منطقی نیست زیرا شرایط و تنگناهای ملی بر استان ها نیز حاکم است.
وی گفت: با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و مردم نسبت به اصلاح برخی اشکالات بودجه 98 اقدام خواهند کرد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و پنج هزار و 72 کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان واقع است و یک نماینده درمجلس شورای اسلامی دارد.
/3039/1860/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.