به گزارش ایرنا افزایش جمعیت سال های اخیر گرگان و تعدد وسایل نقلیه در خیابان های این شهر باعث ترافیک های مداوم و همیشگی خودرویی و کندی در رفت و آمد مردم گردیده تا جایی که ساماندهی و مدیریت ترافیک به یکی از مهمترین ضرورت های مدیریت شهری و خواسته های مردم تبدیل شده است.
گسترش حمل و نقل عمومی، اجرای قوانین و مقررات، مشارکت جامعه و فرهنگ سازی از جمله راهکارهای کاهش این معظل است.
یکی از بسترهای مدیریت ترافیک شهری به حوزه حمل و نقل عمومی باز می گردد.
موضوعی که با خرید 20 دستگاه اتوبوس جدید در ماه های گذشته برای استفاده در خطوط اتوبوسرانی گرگان رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت اما ظاهرا مدیریت شهری گرگان افق های بلندتری را برای خود ترسیم کرده است.
راه اندازی 2 خط بی آر تی برای گرگان از جمله راهکارهای اندیشیده شده است تا مرهمی برای معضل ترافیک مرکز استان بخصوص در مسیرهای منتهی به هسته مرکزی شهر شود.
شهردار گرگان در یکصد و یازدهمین جلسه رسمی و علنی شهر گرگان با اشاره به مجوز انتشار اوراق مشارکت برای تامین بخشی از منابع مالی اجرای پروژه های شهری گرگان گفت: بر اساس قانون بودجه سال 97 دولت مجاز است تا سقف 50 درصد اصل و سود اوراق مشارکت عرضه شده برای اجرای طرح و پروژهای حمل و عمومی انبوه بر، مانند بی آر تی را ضمانت کند .
عبدالرضا دادبود اظهار داشت: با توجه به اتمام فاز نخست مطالعات اجرای دو خط بی آرتی در گرگان ،شهرداری انتشار رقم یک هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را به وزرات کشور ارایه داده که در صورت تایید نهایی، این شهر نیز همانند برخی از کلانشهرها در لیست انتشار اوراق مشارکت برای احداث خطوط بی آر تی قرار خواهد گرفت.
وی گفت: گرگان در یک بازه زمانی 5 تا 6 ساله امکان استفاده از مساعدت 500 میلیاردی وزارت کشور را خواهد داشت.
شهردار گرگان در خصوص پروسه اجرای این طرح ملی نیز گفت : پس از تصویب نهایی مطالعات و طرح توجیهی اقتصادی اجرای خط بی آر تی در وزارت کشور، اوراق مشارکت این طرح پس از ارایه ضمانت دولت در سهم پنجاه درصدی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
دادبود تاکید کرد: باید بپذیریم که اداره شهر گرگان نیازمند روش های نوین تامین منابع مالی است و با شرایط فعلی امکان استمرار اداره شهر از طریق درآمد ناشی از ساخت و ساز و عوارض دیگر وجود ندارد.
وی به ضرورت اجرای این طرح اشاره کرد و گفت : طبق آمار پلیس راهور حدود 130 هزار خودرو در گرگان وجود دارد و هر سال نیز رقمی معادل 10 هزار خودرو به گرگان اضافه میشود.
شهردار گرگان افزود: خیابان ها و هسته مرکزی شهر ظرفیت تحمل خودروهای بیشتر را ندارد. باید مدیریت تردد در شهر را جدی بگیریم.
وی گفت: استفاده از ناوگان حمل و نقل مسافر انبوه بر مانند بی آر تی ( اتوبوس تندرو) ، اجرای طرح زوج و فرد و یا یک طرفه کردن معابر باید مورد نظر مدیران ترافیک شهری گرگان قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: احتمال دارد با اتمام فاز دوم مطالعات و یا حتی پس از ارایه طرح توجیهی به این نتیجه برسیم که اجرای بی آرتی در گرگان مقرون به صرفه نیست که در آن صورت از اوراق منتشر شده در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده خواهیم کرد.
شهردار گرگان ادامه داد: در هیج جای دنیا طرح های حمل و نقل عمومی توجیه اقتصادی چشمگیری ندارند و باید بپذیریم که برای بهره مندی از این خدمت مطلوب باید سهمی نیز بعنوان یارانه بپردازیم.
رییس کمیسیون عمران و بافت فرسوده گرگان در این خصوص می گوید باید از این فرصت بی نظیر و امکان بهره مندی از مشارکت 50 درصدی دولت در اجرای پروژهای توسعه حمل نقل همگانی در گرگان استفاده کنیم.
سید محمد مرتضوی معتقد است: شاید طرح توجیهی بر روی کاغذ ، مقبول و به صرفه باشد اما همانند سایر طرح های توجیهی در پروژه های بزرگ اقتصادی شاید در عمل به نتایج دلخواه نرسیم.
وی بیان کرد: اگر از این فرصت استفاده نکنیم مجبوریم برای اجرای توسعه حمل و نقل عمومی از صندوق شهرداری و ردیف های اعتباری شهرداری هزینه کنیم که با توجه به بودجه و درآمدهای شهرداری این موضوع فشار زیادی را به مدیریت شهری گرگان وارد می کند.
یکی دیگر از اعضای شورای شهر گرگان معقتد است که برخی از خیابان ها و معابر گرگان زیر ساخت لازم برای اجرای خطوط بی آر تی را دارد.
ناصر گرزین گفت: برای داشتن شهر ایمن با حمل و نقل پاک باید به سوی توسعه حمل و نقل عمومی پیش برویم بپیذیریم که روند فعلی مدیریت ترافیک در شهر پاسخگوی آینده پرازدحام گرگان نیست.
وی افزود: هر چند این طرح نیز همانند سایر پروژه های بزرگ شهرداری مشکلاتی خواهد داشت اما ترس از مواجهه با نارسایی ها دلیلی برای وارد نشدن به این مقوله مهم و تاثیر گذار نیست.
عضو دیگر شورای شهر گرگان گفت: طرح بی آر تی در گرگان قابلیت اجرایی ندارد زیرا زیرساخت های آن فقط در یک یا 2 معبر مانند کمربندی مهیا است و سایر خیابان ها آماده اجرای این طرح نیست.
حسین ربیعی اظهار داشت: خیابان های گرگان عرض کمی دارند و این مهمترین چالش اجرای این طرح است.
وی می گوید: نباید از شوق 50 میلیارد ضمانت دولت به مخمصه بیافتیم و هزینه های بیهود را به مردم و شهرداری تحمیل کنیم.
گرگان مرکز استان گلستان افزون بر 500 هزار نفر جمعیت دارد و از شهرستان های گردشگر پذیر شمال کشور است.
7333/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.