به گزارش ایرنا ، طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ سال 1394 طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک آغاز شد.
در این طرح 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و 50 میلیون ریال معادل ارزش ریالی 2 گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شد.
همچنین 50میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ شده و به عبارتی حدود 25 میلیون تومان تسهیلات در اختیار صاحبان خودرو فرسوده قرار می گرفت و بقیه وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر شود.
این طرح از زمان اجرای خود چند مرتبه متوقف شد و دوباره به کارش ادامه داد اما اوج توقف این طرح بهمن سال 1396بود که دلیل آن طلبکاری 110میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد و طرح نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد امسال با حرکتی کند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانسته و گفته این موضوع باعث شده تا گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند و در حقیقت می‌توان گفت اعتباری که هرساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاکسی ها تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.
سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی در چندماهه اخیر پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاکسی های فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل می توان گفت، طرح نوسازی تاکسی ها دوباره متوقف شده است.
همچنین قرار بود با اجرای طرح جایگزینی 17هزار اتوبوس فرسوده دیزلی درون شهری معادل هشت هزارو600 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت مایع گازوییل، کاهش انتشار 6/4 میلیون تن گازهای گلخانه ای، و کاهش هزینه‌های اجتماعی انتشار کربن معادل 65/2 میلیون دلار، حاصل شود که این طرح نیز شهریور 93 به تصویب شورای اقتصاد رسید اما به نظر می رسد در شهرهایی همچون خرم آباد به دلایل اعتباری و عدم توان بازپرداخت تسهیلات توسط رانندگان، طرح های نوسازی ناوگان تاکسی و اتوبوس چندان موفق نبوده است.
از طرفی وجود تاکسی های فرسوده موجب جولان مسافربرهای شخصی شده و اگرچه وجود مسافربرهای شخصی در برخی مسیرهایی که فاقد خط تاکسی هستند باعث سهولت دسترسی مردم به هسته مرکزی شهر شده اما نباید از کنار مشکلاتی که هم که ممکن است از طرف برخی خودروهای شخصی برای شهروندان اتفاق بیفتد به سادگی گذشت.
در این بین نباید این نکته را فراموش کرد که امنیت شغلی و حق و حقوق رانندگان تاکسی با کار مسافربرهای شخصی نادیده گرفته شده و هرج و مرج ترافیکی در ایستگاههای پرمسافر نیز به وضوح مشاهده می شود.

**بیش از نصف تاکسی های خرم آباد فرسوده هستند
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد در خصوص سن ناوگان تاکسی خرم آباد گفت: از 2 هزار و 300 دستگاه تاکسی درون شهری، یکهزار و 250 دستگاه قبل از سال 86 ساخته شده اند و بر اساس قانون، با گذشت 10 سال از سن تولید، ناوگان فرسوده حساب می شود.
محمد فتحی بیرانوند بیان کرد: افزایش خودروهای شخصی و کم شدن توان خرید که نتیجه آن کاهش رفت و آمد درون شهری است، موجب کاهش درآمد رانندگان تاکسی شده که همین امر موجب شده این افراد توان بازپرداخت تسهیلات نوسازی را نداشته باشند.
وی تصریح کرد: برخی رانندگان تاکسی نیز به صورت مداوم و مرتب فعالیت نمی کنند که برای این مهم و ساماندهی به وضعیت عمومی تاکسی ها، طرح هوشمند سازی در دستور کار است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد اضافه کرد: در این طرح، تاکسی ها حضور و غیاب و ردیابی می شوند.
فتحی بیرانوند گفت: برخی رانندگان تاکسی نیز سال های گذشته به صورت غیرقانونی مجوز دریافت کرده اند و برخی نیز علیرغم جذب امتیاز تاکسی، رغبت چندانی به فعالیت مستمر ندارند که تمامی این موارد و صدور و تمدید کارت های شهری نیز قابل طرح در هوشمندسازی ساماندهی خواهد شد.
وی با بیان اینکه مقدمات اجرای این طرح فراهم شده، اظهار کرد: در صورت فعالیت منظم 2 هزار و 300 تاکسی در سطح شهر، نیازی به حضور مسافربرهای شخصی نیست اما برای ساماندهی این خودروها نیز طرح خط دار کردن آنها توسط شرکت خصوصی طرف قرارداد اجرا خواهد شد.
به گفته فتحی بیرانوند طرحی به شهرداری خرم آباد برای ارجاع به شورای اسلامی شهر ارائه شده که در صورت تصویب، پرداخت کرایه تاکسی ها به صورت الکترونیکی انجام می شود.

**گرانی خودرو، مشکل مالی رانندگان و روند کند پرداخت تسهیلات نوسازی
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی رانندگان، استقبال چندانی برای نوسازی ناوگان صورت نمی گیرد.
فتحی بیرانوند تصریح کرد: از طرفی برخی افراد که برای نوسازی تاکسی خود مراجعه می کنند در بانک ها با مشکل مواجه می شوند به نحوی که برخی از تاکسی داران از 2 سال گذشته تاکنون در انتظار دریافت وام نوسازی هستند.
وی ادامه داد: شرایط نوسازی ناوگان بر اساس پرداخت تسهیلات 200 میلیون ریالی توسط بانک با نرخ 16 درصد و در بازپرداخت 60 ماهه است.
وی گفت: همچنین خودروی فرسوده به قیمت 50 میلیون ریال از تاکسی دار خریداری شده و مابقی هزینه خرید خودرو باید به صورت نقدی توسط متقاضی پرداخت شود.
فتحی بیرانوند با تاکید بر اینکه سهم پرداختی رانندگان نقش بسزایی در طرح نوسازی ناوگان دارد گفت: متاسفانه با افزایش ناگهانی قیمت خودرو و شرایط نه چندان مناسب رانندگان از نظر مالی، سهم پرداختی رانندگان افزایش یافته و استقبال از طرح کم شده است.
وی ادامه داد: امسال حدود 40 نفر برای نوسازی تاکسی خود مراجعه کرده اند اما تاکنون هیچکدام موفق به دریافت تسهیلات نشده اند.
وی افزود: مسئولان باید در این راستا طرح افزایش تسهیلات را در دستور کار قرار دهند تا سهم آورده مالک کمتر شود و طرح نوسازی ادامه داشته باشد.

**نام نویسی تاکسی داران در طرح یکپارچه بیمه ضروری است
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد گفت: نام نویسی رانندگان تاکسی در طرح جامع یکپارچه تامین اجتماعی به منظور دریافت خدمات این طرح ضروری است.
فتحی بیرانوند افزود: از مجموع 2 هزار و 300 راننده تاکسی یکهزار و 400 نفر تاکنون در این طرح نام نویسی نکرده اند.
وی اظهار داشت: حداکثر عمر مفید ناوگان حمل و نقل عمومی 10 سال برآورد می شود اما چنانچه تاکسی موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شود، مدارک خودرو و راننده برای ثبت در این طرح پذیرفته می شود.
وی تصریح کرد: دولت برنامه دارد بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی را بر اساس اطلاعات ثبت شده در این طرح جامع انجام دهد و علاوه بر این احتمال در نظرگرفتن سهمیه سوخت بر اساس این طرح وجود دارد.

**بیش از 90 درصد ناوگان اتوبوس خرم آباد فرسوده است
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد در خصوص ناوگان اتوبوس این شهر نیز گفت: 103 دستگاه اتوبوس بین شهری در خرم آباد وجود دارد که بیش از 90 درصد این تعداد فرسوده هستند.
فتحی بیرانوند ادامه داد: اتوبوس های بالاتر از 10 سال فرسوده محسوب می شوند و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت نوسازی ناوگان اتحادیه اتوبوسرانی برای تعویض وسیله نقلیه اقدام کنند.
وی تصریح کرد: تا پیش از این 82.5 درصد هزینه نوسازی را دولت با پرداخت یارانه تقبل می کرد اما اکنون این یارانه حذف شده و با توجه به قیمت 6تا 7 میلیارد ریالی اتوبوس، تامین سهم آورده رانندگان بسیار سخت شده است.
وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ از نوسازی ناوگان اتوبوس استقبال می شود اما در خرم آباد به دلیل مساعد نبودن شرایط بهره برداران و نبود سهم آورده، نوسازی اتوبوس های درون شهری عملا راکد است.
فتحی بیرانوند اظهار داشت: در شرایط کنونی چنانچه تسهیلات نوسازی ناوگان اتوبوس پرداخت شود هر متقاضی باید در ماه 100 تا 120 میلیون ریال قسط پرداخت کند که به دلیل نبود درآمد بالا، استقبال نه چندان گسترده مردم از این ناوگان و هزینه های جانبی، تامین این مبلغ برای رانندگان اتوبوس امکانپذیر نیست.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.