به گزارش دریافتی روز سه شنبه ایرنا، عادل دندانی در نشست کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو استان گلستان اظهار داشت: امسال پیش بینی تولید میگو در کشور 38 هزار تن است و تاکنون 29 هزار و 500 تن از این میزان برداشت شده که 2585 تن آن مربوط به استان گلستان است.
وی با بیان این که گلستان در زمینه تولید میگو استانی پاک و عاری از بیماری به شمار می رود، گفت: در بیشتر 59 کشور تولید کننده میگوی دنیا بیماری وجود دارد و عوامل بیماری زا همیشه در کمین میگوها هستند ولی در استان گلستان تاکنون بیماری مشاهده نشده است.
دندانی رعایت الزامات بهداشتی را یکی از نکات قابل توجه دانست و تصریح کرد: پرورش دهندگان باید الزامات بهداشتی را به طور دقیق اجرایی کرده و با رعایت میزان استاندارد تراکم ذخیره سازی استخرهای پرورش از زیان هایی که در صورت بروز بیماری به وجود می آید، پیشگیری کنند.
مدیر کل شیلات گلستان در این پیوند گفت: حلقه مفقوده زنجیره تولید میگو در استان صادرات است که با محقق شدن این امر در آینده نزدیک این حلقه تکمیل خواهد شد.
سید جواد قدس علوی با ابراز خرسندی از جایگاه سوم استان در تولید میگو کشور بیان کرد: با سرمایه گذاری که در تولید میگو در استان در دست انجام است به طور قطع می توانیم در آینده رتبه های بالاتر را کسب کنیم.
وی توجه به آموزش نیروی انسانی را بسیار مهم در تولید میگو برشمرد و گفت: در زمان حاضر برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی ویژه مدیران، کارشناسان و کارگران فعال در مجتمع میگو گُمیشان در دست انجام است.
وی به اهمیت تشکیل اتحادیه صنفی تولید کنندگان میگو گلستان اشاره کرد و افزود: تشکیل یک اتحادیه یا تعاونی صنفی به منظور مدیریت بهتر مجتمع یک ضروری است تا بتوان با همکاری و هم افزایی به سمت توسعه بیشتر برویم.
علوی در خصوص ایجاد زیرساخت های اصلی مجتمع پرورش میگو گمیشان هم گفت: سرمایه گذاران برای ساخت فاز نخست این مجتمع دغدغه نداشته باشند زیرا ایجاد این زیرساخت از جمله تامین برق، آب، پل ها، کانال ها و جاده دسترسی مد نظر و دغدغه اداره مربوطه است و توجه ویژه ای در زمینه جذب اعتبار به مجتمع می شود بطوریکه از سال 94 تاکنون 280 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
وی همچنین شتاب در روند صادرات میگو از مرز اینچه برون را دستور ویژه استاندار گلستان عنوان کرد و افزود: به طور ویژه روند صادرات از مرز اینچه برون در دست پیگیری است و تاکنون 2 مرکز عمل آوری بهمن گستر و شیل آبزی کدهای بهداشتی خود را برای صادرات میگو استان دریافت کرده اند.
وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به ظرفیت ریلی بین المللی ایران، ترکمنستان و قزاقستان امسال برای نخستین بار شاهد صادرات میگو از گلستان باشیم.
به گفته وی در زمان حاضر کشورهای آسیای میانه، روسیه و چین به عنوان نخستین مقصد صادرات میگو مطرح است.
به گزارش ایرنا پرورش میگو از ظرفیت های مهم اشتغالزایی در گلستان است که تکمیل طرح های در دست اقدام شیلات در شهرستان گُمیشان علاوه بر افزایش درآمد اهالی، زمینه ایجاد فرصت های شغلی بیشتر را برای جوانان منطقه فراهم می کند.
سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب گلستان تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است.
به گفته کارشناسان شیلات، میگوی تکثیری در این مجتمع از نوع وانامی است، این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی 120 روز پرورش یافته و به وزن 15 گرم می رسد.
فصل پرورش میگو در مجتمع گمیشان اردیبهشت و فصل برداشت این آبزی مهر و آبان ماه است که امسال بیبش از 50 مزرعه پرورش میگو فعال بود.
گلستان در سال های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری به یکی از استان های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شد که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.