(IGRAC) مرکز جهانی آب زیرزمینی سازمان یونسکو بوده و با حمایت سازمان هواشناسی (WMO) وهمکاری انجمن بین المللی هیدرولوژی (IAH) فعالیت می کند.
رییس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این پروژه ها در شهرستان آزادشهر واقع در شرق استان و با هدف کاهش خسارت ناشی ازجاری شدن سیلاب و تغذیه سفره های زیر زمینی آبخوان های استان اجرا شده است.
محمد عباسی اظهار داشت: روش های موثر در مدیریت سیلاب و کاهش خسارت آن و به طور همزمان تغذیه آب های زیر زمینی از اهداف اجرای پروژه های پخش سیلاب است که در حوزه های آبخیز و آبراهه ها دارای مسیر پُرشیب و متنهی به مناطق کم شیب پایین دست در دستور کار بوده و با روش های مختلف از جمله ایجاد مخزن های متوالی یا گردشی کردن رودخانه روی یک تراز و طولانی کردن مسیر اجرا می شود.
وی اضافه کرد: اجرای پخش سیلاب ضمن کاهش پیک سیلاب، باعث نفوذ آب سیلاب به لایه های زیرزمینی و احیا منابع آب زیر زمینی می شود و نمونه اجرا شده آن در استان گلستان درمنطقه تیل آباد شهرستان آزادشهر قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح های آبخیزداری از اولویت ها برنامه های این اداره کل بوده و در استان 163 بند خاکی، 123 سازه سنگی ملاتی، 600 گابیون (تور سنگی) و 3 سازه پخش سیلاب وجود دارد که استفاده از آن علاوه بر ذخیره 120 میلیون مترمکعب آب در سال، مهار سیلاب های متعدد را به دنبال دارد.
ابوطالب قزلسفلو همچنین با بیان این که اجرای طرح های آبخیزداری با توجه به سیل خیز بودن گلستان و حجم بالای خسارت وارده به مردم بویژه کشاورزان استان دارای اهمیت مضاعف است، ابراز امیدواری کرد که با افزایش اعتبارات این حوزه و تخصیص آن شاهد اجرای به موقع طرح های آبخیزداری و آبخوانداری باشیم.
به گزارش ایرنا طرح های آبخیزداری بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک به منظور ذخیره سازی و رسوب در زمین است.
استان گلستان از پنج حوضه آبخیز بزرگ شامل گرگان رود، خلیج گرگان، اترک، قره سو و نکارود و 96 زیر حوزه به مساحت حدود دو میلیون و 200 هزار هکتار تشکیل شده است.
گلستان با یک میلیون و 869هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که بیش از 47 درصد مردم آن در مناطق روستایی سکونت دارند و از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.