به گزارش خبرنگار ایرنا، سانحه رانندگی پنجشنبه 24 آبان 97 که منجر به فوت تقی نوربخش رییس تامین اجتماعی و عبدالرحمن تاج‌الدین معاون حقوقی و امور مجلس این سازمان در گرگان شد، با همه جانکاهی و بزرگی مصیبتش سکانس پایانی خدمت مدیر پُرسابقه تامین اجتماعی کشور به مردم گلستان بود.
بریدگی معروف به شصت کلاته گرگان تاکنون شاهد سوانح فراوان و فوت یا مصدومیت عده زیادی از مردم بی گناه بوده اما پیش از تصادم رییس سازمان تامین اجتماعی هیچگاه فریاد تظلم خواهی برای رفع مشکل این نقطه حادثه خیز به جایی نرسید، گویی ضعف شدید ایمنی در جاده های گلستان فراگیر نشده بود.
روزی نیست که خبر سانحه در جاده های اصلی و فرعی استان گلستان به گوش نرسد و جراحت، نقص عضو و یا جان باختن سانحه دیدگان خانواده ای را به مصیبتی ابدی دچار نکند.
عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان چندی قبل گفته بود که سال گذشته (1396) 398 نفر در سوانح رانندگی استان جان باختند.
همچنین سرتیپ دوم ستاد علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی گلستان هشدار داده در برخی بریدگی های استان نبود چراغ راهنمایی و رانندگی بر آسیب پذیری بروز حوادث افزوده و خسارت زیادی بر جان و مال مردم وارد می کند اما به علت کمبود نیرو نمی توان برای هر بریدگی یک مامور پلیس گذاشت.
نتیجه این کمبود امکانات و زیرساخت ها و اهمال در استاندارد سازی جاده ها و گذرها، جان باختن نوربخش های فراوان اما گمنام در جاده های گلستان است.
شهروندانی که یکی پس از دیگری به خاک افتادند تا چراغ خانه ای خاموش، فرزندی یتیم، زنی بیوه و پدر و مادری بی اولاد شوند اما همه این ها کافی نبود تا حرکتی برای جبران کم کاری ها صورت گیرد.
تردیدی وجود ندارد که مسوولان از وجود این ضعف مشهود آگاه بوده و به کرات بر لزوم رفع نواقص تاکید دارند اما تعجب آور است که هشدارها و کشته شدن عده زیادی از شهروندان موجب تلاش بیشتر برای چاره جویی و چاره یابی مشکل نمی شود.
به عنوان مثال سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور با اعلام اینکه دوربرگردان محل حادثه دکتر نوربخش، استاندارد نبود؛ گفت که در محدوده ای که منجر به کشته شدن رئیس سازمان تامین اجتماعی شد، بریدگی های غیر استاندارد زیادی از گذشته وجود دارد.
رییس پلیس راه نیروی انتظامی ادامه داد: تا زمانی که فرد مسوول شناخته شده ای جان خود را از دست نمی داد کسی به مشکلات جاده ای توجه نمی کرد.
مرحوم نوربخش که در دوران پرفراز و نشیب خدمتش منشا اقدامات فراوانی بود در مرگش هم به داد مردم گلستان رسید و کوتاهی ها، کمبودها و نارسایی جاده ای استان را با خونش فریاد زد.
بی تردید تا زمانی که شخصیتی مانند مرحوم نوربخش در این جاده جانش را از دست نمی داد، جاده های گلستان همچنان قربانی می گرفت بی آنکه فریادش حتی به ساختمان استانداری و اداره کل راهداری نزدیک شود.
ملی شدن آسیب ها و کمبودهای زیرساختی جاده های گلستان فرصت مناسب تلاش افزون تر برای اخذ بودجه و اعتبارات کافی در رفع و ترمیم آن و به حد استاندارد رساندن است.
بر اساس اعلام معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان، در این استان 123 نقطه پرحادثه و پرخطر وجود دارد که 48 نقطه آن پُرسانحه است.
به گفته عادل مصدقی؛ فقط 170 کیلومتر از جاده ‌های اصلی گلستان دارای روشنایی است.
مجموع این کمبودها و نارسایی ها است که حوادث تلخی مانند سانحه اخیر را تکرار می کند.
کمبود روشنایی، سرعت گیرهای غیرمجاز، وجود بریدگی‌ فراوان، شیب‌ های تند، تقاطع ‌های خطرناک با راه های فرعی‌، تلاقی راه برون شهری با محل گذر عابران یا موتورسواران و راه ‌های فاقد گارد از دلایل بروز سوانح برون شهری در استان گلستان است.
روزانه سوانح بسیاری در جاده های گلستان رخ می دهد که بی سر و صدا شهروندان استان را روانه قبرستان ها می کند اما کسی در کشور از این مصیبت مطلع نمی شود.
تصادف مرحوم نوربخش و آشکار ساختن ضعف مشهود جاده ها و زیرساخت های گلستان آخرین خدمت او به مردم استان و میلیون ها مسافر سالانه این مسیر بود.
خدمتی که اگر جدی گرفته نشود، باز هم بریدگی های غیراستاندارد و نقاط حادثه خیز، جاده های استان گلستان را به قتلگاه شهروندان، مسافران و مسوولان تبدیل خواهد کرد.
3091/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.