به گزارش ایرنا عباسعلی نوبخت روز دوشنبه در گردهمایی منطقه ای حریق استان های شمالی در گرگان، اظهار داشت: با توجه به اعلام ناسا محور زمین به دلایل مختلف از جمله ذوب شدن یخ های قطبی 10 سانتی متر از محل اصلی خود تغییر داشته که این نشان می دهد تغییرات اقلیمی برای همه کشورها از جمله ایران وجود دارد.
وی با اشاره به افزایش دما و ارتباط آن به وقوع حریق در عرصه های منابع طبیعی گفت: لازم است در برخورداری از امکانات مهار آتش در استان های درگیر توازن بوجود آید.
به گفته وی استان گلستان با توجه به تجربه خوبی که از سال های قبل در مهار آتش جنگل ها داشت، اکنون به امکانات و تجهیزات اطفای حریق مجهز شده است.
وی با یادآوری اهمیت منابع طبیعی افزود: امروز این حساسیت نزد رهبر معظم انقلاب، سران سه قوا و مردم به جد وجود دارد که مراقبت از عرصه های منابع طبیعی خواست عمومی است.
نوبخت گفت: با توجه به اهمیت عرصه های طبیعی در کشور 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای حفظ، احیا و توسعه این عرصه ها و 200 میلیارد ریال نیز برای هزینه کرد در بخش نیروهای حفاظتی امسال اختصاص یافت.
به گفته وی امسال در مجموع اعتبارات سازمان جنگلها به 800 میلیارد ریال رسید و تاکنون طی دو نوبت از این اعتبار به استان ها تزریق شده و بقیه برای مدیریت عرصه های جنگلی و مرتعی استان های شمالی تخصیص داده می شود.
وی همچنین مراقبت از عرصه های جنگلی و مرتعی واقع در استان های شمالی را بسیار مهم دانست و افزود: حساسیت مراقبت از عرصه های منابع طبیعی در شمال به حدی است که طرح های بهره برداری از جنگلهای آن ممنوع شد.
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به اهمیت منابع طبیعی باید تا می توانیم فرهنگ کاشت نهال را در میان آحاد جامعه ترویج دهیم چون بستر حیات انسان ها و محیط زیست متکی به وجود درخت است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم گفت: در سال های اخیر امکانات و تجهیزات خوبی برای مراقبت از عرصه های جنگلی و مرتعی استان تهیه شد.
ابوطالب قزلسفلو افزود: با توجه به حجم بالای درگیری منابع طبیعی گلستان با حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی نیاز مبرم به اختصاص اعتبار هزینه ای در بهره وری بیشتر از امکانات و تجهیزات موجود هنگام عملیات وجود دارد.
وی کمبود راننده خودرو را یکی دیگر از چالش های منابع طبیعی گلستان برشمرد و افزود: اکنون برای 95 دستگاه خودرو فعال موجود فقط پنج نفر راننده وجود دارد.
زمین های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و 397 هزار و 244 هکتار بوده که 452 هزار و 185 هکتار آن جنگل، 862 هزار و 825 هکتار مرتع، 22 هزار و 500 هکتار ساحل و زمین های مستحدث و موات 62 هزار و 420 هکتار است.
گلستان هر چند وقت یکبار شاهد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی خود به خاطر سهل انگاری افراد هنگام حضور در این مناطق یا آتش زدن کاه و کلش گندم در اراضی حاشیه برای آماده سازی کشت دوم است.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.