به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدعباس صالحی روز سه شنبه در شورای اداری استان گلستان اظهارداشت: در حالی که سرانه فضای سبز هر ایرانی 11 مترمربع، فضای آموزشی پنج مترمربع و سرانه فضای ورزشی بیش از یک مترمربع است، اما این سرانه در خصوص مجموعه های فرهنگی بسیار کم و در حد چند سانتیمتر است.
وی تصریح کرد: اهمیت فضای فرهنگی و هنری در تحول آفرینی محیط شهری قابل توجه و نیازمند حمایت بیشتر مدیران استانی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از آسیب های جدی کمبود سرانه فضای فرهنگی، ضعف در مواردی همچون هویت یابی، توسعه روابط سالم، ایجاد فضای نشاط و امیدآفرینی در جامعه است.
صالحی ادامه داد: عوارض کمبود فضاهای آموزشی در برخی بخش ها مانند آموزش و ورزش ملموس و قابل لمس است، اما این نارسایی ها در حوزه فرهنگ به آسانی قابل لمس و پذیرش نیست.
وی گفت: در نتیجه ضعف در زیرساخت ها و اقدامات زیربنایی فرهنگی، اقبال و توجه مردم به محصولات فرهنگی کم، کمتر از حد انتظار و نگران کننده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مطابق آمارها 50 درصد خانواده های ایرانی ماهی یک بار از فست فودها و مراکز عرضه غذاهای آماده استفاده می کنند، اما بسیاری از آنها علاقه ای به حضور در فضاهای فرهنگی مثل سینما و بهره مندی از کتاب و روزنامه ندارند.
صالحی ادامه داد: یکی از برنامه های جدی که باید مورد توجه مسوولان و مدیران فرهنگی قرار گیرد، زمینه سازی برای افزایش تقاضای خرید و مصرف کالاهای فرهنگی و ارتقای کیفیت این تولیدات است.
وی گفت: تا زمانی که باور لزوم مصرف کالاهای فرهنگی به عنوان غذای روح در مردم نهادینه نشود، نمی توان عادت به مصرف این کالاها را در خانواده های ایرانی رواج داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هم اینک آمار مصرف کالاهای فرهنگی مهمی مانند کتاب افتخار آمیز نیست و سرانه مطالعه 12دقیقه برای هر ایرانی، گویای نیاز به تلاش و همت بیشتر و افزون تر است.
وی اظهار داشت: در برخی استان ها این سرانه به کمتر از 6 دقیقه هم کاهش یافته که حل این مشکلات و نارسایی ها به تنهایی از عهده دولت خارج بوده و به کمک همه اهالی فرهنگ وهنر و دلسوزان بستگی دارد.
دکتر صالحی بیان کرد: متاسفانه مشاغل فرهنگی با وجود تاثیرگذاری در رونق اقتصادی، در ایران جدی گرفته نمی شود و در نتیجه آن اقتصاد فرهنگی و رسانه ای کشور ضعیف است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برخلاف صنایع سخت که به مواد اولیه، تکنولوژی مدرن و سرمایه فراوان احتیاج دارند، صنایع فرهنگی با اندک خلاقیت و با کمترین سرمایه راه اندازی شده و درصورت شناسایی دقیق بازارمصرف و عرضه کالاهای مناسب می توانند در اقتصاد شهر و استان خود نقش آفرینی کنند.
وی ادامه داد: صنایع فرهنگی که مسیر رسیدن به توسعه را سریع تر می کند در بخش های گوناگون مانند طراحی حوزه مد و لباس، غذاهای محلی و بخش های دیگر در کشور فرصت راه اندازی و اثرگذاری دارد که با خلاقیت و برنامه ریزی صحیح می توان از این فرصت برای حرکت به سمت توسعه پایدار استفاده کرد.
صالحی با گلایه از نحوه تقسیم بودجه کشور و کم توجهی آشکار به بخش فرهنگ گفت: 2.5 درصد بودجه کشور به بخش فرهنگ و ورزش و جوانان واگذار شده ،اما سهم فرهنگ از این اعتبارات فقط نیم درصد و بسیار اندک است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با این اعتبارات ناچیز امکان اجرای کامل طرح ها و برنامه ها و تکمیل طرح های نیمه تمام فرهنگ کشور وجود ندارد.
وی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به تلاش خود برای کمک به رفع کمبودهای مالی و بودجه ای فرهنگ و هنر کشور ادامه داده که یکی از ثمرات آن موافقت با واگذاری 20 هزار میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی 16 هزار شغل جدید در این بخش است.
به گزارش ایرنا سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه شنبه برای انجام سفر یک روزه وارد استان گلستان شد؛ شرکت در شورای اداری استان، امضای تفاهم نامه همکاری با استاندار و دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برنامه های این سفر است.
حضور در منزل داود عامری از هنرمندان جانباز (70 درصد) در رشته عکاسی و کریم الله قائمی پژوهشگر و نویسنده گلستانی از دیگر برنامه های امروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان گلستان است.
3091/1648/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.