به گزارش خبرنگار ایرنا، رویداد بین المللی مدرسه تابستانی به منظور گفتمان زیست محیطی و تبادل تجارب جهانی به مدیریت دانشگاه تهران از ابتدای هفته گذشته آغاز شده و شرکت کنندگان در آن، روز جمعه به میزبانی موسسه سبزگامان بسکی وارد گلستان شده و در روز اول با حضور در پارک ملی گلستان ، موزه حیات وحش و شرکت در کارگاه آموزشی به بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل محیط زیستی پرداختند.
دبیرکل انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه تهران در تشریح این رویداد اظهار داشت: برخی دانشجویان دانشگاه تهران تصمیم گرفتند یک رویداد بین المللی علمی دانشجویی را رقم بزنند و با مدنظر قراردادن اهداف محوری، تلاش می کنند که ایران در گفتمان سازی محیط زیست در مقیاس جهانی به جایگاه قبلی خود بازگردد.
علی حمیدیان افزود: ایران به عنوان کشوری پیشتاز در عرصه حمایت از محیط زیست در سطح بین المللی، کنوانسیون جهانی رامسر را به ثبت رسانده و این موضوع در حال حاضر در تمام دنیا به نام ایران شناخته شده است.
وی با بیان اینکه کشورمان در حوزه گفتمان سازی محیط زیست به دلیل برخی مسائل از نقش تعیین کننده خود فاصله گرفته بود، گفت: تلاش داریم با فعالیت های دانشجویی و به دور از فضای سیاسی که دیگر کشورها با استفاده از آن به دنبال منزوی ساختن ایران هستند، جایگاه اصلی کشورمان در این حوزه بازیابی شود.
هماهنگ کننده این رویداد بین المللی بیان کرد: یکی دیگر از محورهای اصلی این رویداد مقابله با پروژه جهانی ایران هراسی است که در اجرای آن دشمنان با تبلیغات منفی، تلاش می کنند تصور ترسناک و ناامن از کشورمان در اذهان مردم جهان ایجاد کنند.
وی گفت: براساس همین دیدگاه ها تصمیم گرفته شد یک رویداد علمی و فرهنگی را رقم بزنیم و با برگزاری مدرسه تابستانی در نقاط پر ظرفیت ایران به مدت 10 روز در دانشگاه ها و اماکن مختلف از تهران، اصفهان ، گلستان ،سمنان و مشهد پذیرای دانشجویان شاخص و دارای ایده در سطح بین المللی باشیم.
حمیدیان افزود: در مدت 10 روز حضور دانشجویان از کشورهای مختلف، ضمن دیدن دوره های مختلف و برگزاری نشست های علمی، تلاش می شود این عده با تاریخ، فرهنگ، دین و انسان دوستی ایرانیان نیز آشنا شوند.
دبیرکل انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه تهران در خصوص تلاش ها برای برگزاری این رویداد بین المللی عنوان کرد: از اواخر اسفندماه سال گذشته اطلاع رسانی برای برگزاری این رویداد بین المللی در 23 وب سایت خارجی انجام شد و حدود 3500 نفر علاقه مندی خود را برای حضور در ایران اعلام کردند و در نهایت 59 نفر از 40 کشور دنیا و 20 نفر نیز از ایران در این تور علمی شرکت کردند.
وی در بیان دیگر ابعاد سازنده این اتفاق تصریح کرد: هر یک از این 59 نفر می توانند با دیدن ایران امن و آرام و آشنایی با فرهنگ کشورمان به عنوان سفیر فرهنگی برای جامعه هدف خود، فضای واقعی کشورمان را به درستی ترسیم کند که این موضوع یکی از دستاوردهای مهم این فعالیت می باشد.
دبیرکل انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت چشمگیر موسسه سبزگامان بسکی افزود: در استان گلستان موسسه سبزگامان بسکی با ایجاد یک کارگاه علمی ضمن نشان دادن پتانسیل عظیم پارک ملی گلستان، دغدغه های مردم را نسبت به فضای سبز و حفظ محیط زیست، به این افراد اعلام کرد.
مدیرعامل موسسه سبزگامان بسکی نیز در خصوص این رویداد گفت: با اقدامات انجام شده برای میزبانی این رویداد در استان گلستان از سوی این موسسه که با هدف نشان دادن ظرفیت نهفته محیط زیست گلستان و کسب تجارب جهانی برای مقابله با مخاطرات زیست محیطی انجام می شود، امروز شاهد حضور دانشجویان شاخص و دارای مقالات معتبر و ایده در زمینه محیط زیست هستیم که می توانند یاری دهنده ما در حفظ و نگهداری از این ثروت خدادادی باشند.
دکتر بهناز بسکی افزود: پس از آنکه دکتر بسکی به دلیل بیماری و کهولت سن نتوانستند همچون گذشته به فعالیت های محیط زیستی خود ادامه دهند، تصمیم گرفتیم با فعالتر ساختن موسسه سبزگامان بسکی صدای خاموش پدر طبیعت ایران شویم.
وی افزود: در تعقیب این هدف، با ایجاد تفاهمنامه هایی بین این موسسه مردم نهاد و سازمان هایی همچون بهزیستی و آموزش و پرورش تلاش می کنیم گام های موثری برای فرهنگ سازی و آموزش نسل های آینده در راستای حفظ و پاک نگهداشتن محیط زیست برداریم.
وی خاطرنشان کرد: پارک ملی گلستان به عنوان بزرگترین زیستگاه گیاهی و جانوری در خاورمیانه نیازمند توجه بیشتری است و از همین رو خواستار آن هستیم سازمان های داخلی و خارجی برای خفظ و نگهداری این ذخیره گاه طبیعی تلاش کنند تا آیندگان نیز از این موهبت الهی بهره مند شوند.
/1860/9433
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.