با توجه به توضیحاتی که ارائه داده‌ایم، اگر می‌خواهید تصمیم به تأسیس شرکت خود را بگیرید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. پیشنهاد می‌شود که قبل از هر گونه اقدامات ثبتی برای تأسیس شرکت، از یک مشاور یا کارشناس متخصص در این زمینه مشاوره دریافت کنید. این مشاوره به شما کمک می‌کند تا شرکتی با توجه به استانداردهایی که خودتان مشخص می‌کنید تأسیس شود و از شرایط عمومی که ممکن است در طول فعالیت با آن مشکل داشته باشید، جلوگیری کنید.

تاکنون به فکر این افتاده اید چرا شرکت خود را تاسیس نمی کنید؟ شاید دلایلی مانند رصد مالیاتی یا دردسر های شراکت مانع این شود که بخواهید برای ثبت شرکت جدی باشید؟ اما آیا هر آنچه که می شنویم حقیقت دارد؟ درست است که با ثبت شرکت شخصیت حقوقی مستقلی خواهید داشت و بعد از ثبت حتماً باید در اداره مالیات تشکیل پرونده داشته باشید اما قاعده به این صورت نیست که چون شرکت ثبت کرده اید باید مالیات پرداخت کنید.

مالیات شرکت ها در صورت فعالیت آن هم تنها از سود خالص اخذ می شود، اسنادی مانند دفاتر تجاری شرکت مانع از صدور مالیات سنگین برای شرکت می باشد در صورت عدم فعالیت نیز لازم نیست ریالی، مالیات پرداخت کنید.

اما در خصوص شراکت، قانون تجارت امکان ثبت شرکت تک نفره را به وجود نمی آورد بنابراین نمی توانید به تنهایی شرکت ثبت کنید و باید شریک یا شرکای کاری داشته باشید. البته تمامی وظایف و اختیارات را می توانید در شرکت تعیین کنید تا مشکلی پیش نیاید. اما عدم ثبت شرکت یعنی محدود کردن کسب و کار، البته به نوع کسب و کار نیز بستگی دارد. اگر سوپر مارکت دارید تنها زمانی ثبت شرکت به شما پیشنهاد می شود که بخواهید فروشگاه زنجیره ای تاسیس کنید؛ اما برای سوپر مارکت ثبت شرکت هیچ نوع توجیهی ندارد، بنابراین موضوع فعالیت بسیار اهمیت دارد.

ضرورت ثبت شرکت چیست؟

علاوه بر اینکه با ثبت شرکت، کسب و کار شما هویت مستقل پیدا می کند در برخی موارد نیز ضرورت ثبت شرکت را خودتان می توانید احساس کنید. مثلاً یک پیمانکاری که می خواهد در مناقصات شهرداری شرکت کند هیچ وقت این امکان بدون ثبت شرکت میسر نمی شود، این تنها بخشی از  قانون ثبت شرکت است.

یکی از مواردی که ضرورت ثبت شرکت را ایجاد می کند اعتبار قانونی است که شرکت ها نسبت به اشخاص حقیقی دارند همین امر است که اکثر شرکت ها تمایل به همکاری با اشخاص حقیقی ندارند. شرکت قاعده و قانون خودش را دارد و با این حال که هر یک از شرکاء سهمی در شرکت دارند اما نمی توانند به تنهایی ادعای مالکیت شرکت را داشته باشند. امکان هر نوع تغییر و جابه جایی در شرکت وجود دارد.

میزان درآمد شرکت، از شخص بیشتر است. در بیشتر موارد نیاز نیست برای شرکت مجوز دریافت کنید و بدون مجوز می توانید شرکت ثبت کنید و فعالیت تجاری خود را آغاز نمایید. به راحتی با توجه به شماره ثبت و شناسه ملی اختصاصی شرکت می توانید در هر مناقصه و مزایده ای شرکت کنید.

با توجه به توضیحاتی که ارائه داده‌ایم، اگر می‌خواهید تصمیم به تأسیس شرکت خود را بگیرید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. پیشنهاد می‌شود که قبل از هر گونه اقدامات ثبتی برای تأسیس شرکت، از یک مشاور یا کارشناس متخصص در این زمینه مشاوره دریافت کنید. این مشاوره به شما کمک می‌کند تا شرکتی با توجه به استانداردهایی که خودتان مشخص می‌کنید تأسیس شود و از شرایط عمومی که ممکن است در طول فعالیت با آن مشکل داشته باشید، جلوگیری کنید.

چه اقداماتی برای ثبت شرکت لازم است؟

ثبت شرکت قاعده خاص خود را دارد و نمی توان یک روزه شرکت ثبت کرد. پروسه ثبت شرکت در چند مرحله انجام می شود، ابتدا ثبت درخواست تاسیس شخصیت حقوقی در سایت ثبت شرکت ها، بعد از تایید درخواست ارسال شده و تایید یکی از نام های انتخابی برای شرکت، روند تایید ثبت نام انجام می شود؛ اما برای صدور آگهی تاسیس شرکت لازم است مدارک ثبتی را در دو نسخه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پست نمایید.

کارشناس اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری بعد از بررسی های انجام شده آگهی ثبت شرکت را صادر می کند و شرکت تجاری طی 3 الی 7 روز به طور رسمی تشکیل می شود.

اما اقداماتی که قبل از ثبت باید انجام دهید به انتخاب شرکاء، شرایط قانونی ثبت شرکت مد نظر، تعیین هیئت مدیره و مدیر عامل، انتخاب اسم شرکت، انتخاب شرکاء، تعیین مبلغ سرمایه شرکت از مهمترین مواردی است که پیش از ثبت شرکت باید تعیین کنید و سپس در سامانه ثبت شرکت ها اطلاعات مربوطه را وارد کنید.

 

شرایط تاسیس شرکت چیست ؟

به طور قانونی شرایط ثبتی برای شرکت های مختلف متفاوت است و نمی توان شرایط یکسانی را برای ثبت شرکت در نظر گرفت، اما هر یک از شرکت ها شرایط خاص خود را دارند. البته شرایط کلی نیز وجود دارد که برای ثبت کلیه شرکت ها به کار می رود، برخی از این شرایط را در ادامه خواهید خواند:

  1. ثبت شرکت به تنهایی ممکن نیست و باید دو یا چند شریک داشته باشید که تعداد شرکاء با توجه به نوع شرکت تعیین می شود.
  2. شرکت باید تحت نام مخصوص به ثبت برسد یعنی اسمی که انتخاب می کنید نباید عین اسامی ثبت شده باشد و حتما باید دو کلمه با اسامی ثبت شده تفاوت داشته باشد. استفاده از کلمات خاص در نام شرکت الزامی است.
  3. هیئت مدیره در شرکت های سهامی باید حتماً از سهامداران باشد که در مواردی غیر از این می توان هیئت مدیره را خارج از شرکاء انتخاب کرد.
  4. داشتن سن قانونی برای قبول سمت حداقل 18 سال است.
  5. مدیر عامل شرکت نباید در شرکت دیگری سمت مدیر عاملی را داشته باشد.
  6. افرادی که می خواهند در شرکت سمت داشته باشند نباید در شرکت دولتی استخدام باشند.
  7. افراد زیر 18 سال، مستخدمین رسمی دولت، افراد بازنشسته فقط می توانند در شرکت سهامدار باشند.
  8. افرادی که سوء پیشینه کیفری دارند نمی توانند در شرکت های تجاری سمت یا سهام داشته باشد مگر به شروطه ها.
  9. باید یکی از عناوین شرکت های تجاری را انتخاب کنید.
  10. موضوع فعالیت شرکت باید منجز و مشخص باشد بنابراین نمی توانید موضوعی انتخاب کنید که نیاز به مجوز دارد مگر اینکه مجوز مربوطه را دریافت کنید.

نکاتی برای ثبت شرکت

  • حتما در زمان انتخاب اسم استعلام مربوط به اسم را دریافت کنید.
  • اگر می خواهید مدیریت شرکت با شما باشد شرکت مسئولیت محدود تنها شرکتی است که می توان تک مدیریتی ثبت کنید.
  • برای ثبت شرکت باید به صورت آنلاین اقدام کرد و نیاز به مراجعه حضوری ندارد.
  • مسئولیت در شرکت با توجه به نوع شرکت متفاوت است، مثلاً در شرکت های سهامی به نسبت ارزش سهام است و در شرکت دارای سهم الشرکه به مبلغ سهم الشرکه و در برخی از شرکت ها مانند شرکت تضامنی، مسئولیت تام می باشد.
  • در اساسنامه توافقات فی ما بین شرکاء را خود تان تعیین کنید.
  • شما می توانید در اساسنامه پیش بینی کنید در صورت اختلاف به داور مراجعه کنید.
  • اگر شرکت دارای بازرس است بازرسان نباید با هیئت مدیره نسبت فامیلی  داشته باشند.

احساس نیاز برای ثبت شرکت تازه شروع ماجراست. اقدام بعدی این است که به یک مشاور و کارشناس متخصص در این زمینه مراجعه فرمایید. شرکت ها و موسسات زیادی چنین خدماتی را در سراسر کشور ارائه می دهند اما پیشنهاد می کنیم این بار از تخصص و دانش حقوقی وکلاء مجتمع حقوقی پایش استفاده کنید. مجتمع حقوقی پایش بیش از دو دهه است که در زمینه ثبت شرکت و سایر خدمات ثبتی توانسته تبدیل به یک برند محبوب و مشتری مدار باشد                                            

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.