انتخاب بهترین مراکز آموزشی، گام مهمی در آموزش اصولی بازیگران است. تنوع بالای آموزشگاه‌ها در فضای رقابتی موجود، ضرورت استفاده از یک مرجع معتبر برای معرفی آموزشگاه‌های بازیگری را بیش از پیش نشان می‌دهد.

آموزش بازیگری؛ شاه‌کلیدی برای قفل‌های بازیگر شدن

حتما شما نیز در کودکی با این سوال مواجه شده‌اید که شغل مورد علاقه‌تان در آینده چیست؟ بازیگر شدن جواب مشترک بسیاری از ما بود که اسیر زرق و برق این رشته شده بودیم و خود را در قاب تلویزیون یا پرده نقره‌ای سینما تصور می‌کردیم. البته بازیگر شدن به این سادگی‌ها نیست و برای موفقیت در آن باید آموزش‌هایی اصولی را پشت سر گذاشت. در تاریخ سینما و تئاتر تعداد بالایی از بازیگران هستند که حتی با وجود استعدادی کم‌نظیر، نتوانستند به موفقیت برسند. عدم آموزش اصولی در سنین مناسب و از دست رفتن‌ فرصت‌های اصلی بازیگری به دلیل عدم شناخت تکنیک‌های مناسب، علل اصلی این اتفاق بوده‌اند.

آموزش بازیگری را از کجا شروع کنیم؟

بهترین میان‌بر برای بازیگر شدن، تسلط کامل به انواع مهارت‌ها و تکنیک‌های بازیگری است. فکر یک‌شبه بازیگر شدن و موفقیت در این رشته سخت را از سرتان بیرون کنید. شاید بتوانید با استفاده از اتفاقات بازیگر شوید، اما برای بازیگر ماندن به آموزش‌هایی اصولی نیاز دارید. موفقیت شما زمانی تضمین می‌شود که با شناخت راهنمای شروع بازیگری، مسیر خود را آغاز کنید. در ادامه به مهم‌ترین روش‌ها برای شروع آموزش بازیگری اشاره می‌کنیم.

ثبت نام در دانشگاه‌های بازیگری

اولین راهکار برای شروع آموزش بازیگری، شرکت در کنکور هنر و در صورت پذیرش، ثبت نام در دانشگاه‌های برتر این رشته است. تحصیلات آکادمیک بازیگری به‌عنوان معتبرترین روش کسب مهارت‌های این رشته، به صبر و دانش بالایی نیاز دارد.

شما برای آن که بتوانید در این رشته فار‌غ‌التحصیل شوید به مدت‌زمانی حداقل 6 ساله نیاز دارید. البته لازم به ذکر است که حضور در دانشگاه‌های بازیگری به معنای ورود شما به این رشته نیست؛ زیرا معمولا ارتباط دانشگاه‌ها با پروژه‌های سینمایی و تئاتری ضعیف است. درصورتی‌که علاقه دارید بازیگری را به‌صورت عملی دنبال کنید، تحصیلات آکادمیک بهترین گزینه برای شما به‌شمار می‌رود.

فعالیت به‌صورت تجربی در گروه‌های تئاتری

یکی از روش‌های نه‌چندان معتبر برای آموزش بازیگری، حضور در گروه‌های تئاتری است. ازآنجایی‌که اعضای بسیاری از گروه‌های تئاتری افرادی هستند که تحصیلات این رشته را ندارند، شروع آموزش بازیگری شما در این گروه‌ها پایه‌های بازیگری شما را با نقص روبه‌رو می‌کند. بهتر است ابتدا آموزش‌های خود را در دانشگاه یا دوره‌های معتبر بازیگری پشت سر بگذارید و پس از آن برای کسب تجربه بیشتر در این گروه‌ها فعالیت کنید.

ثبت نام در آموزشگاه‌های معتبر؛ بهترین و رایج‌ترین روش

تنوع بالای آموزشگاه‌های بازیگری و سینمایی در سراسر کشور، امکان آموزش‌ طیف متنوعی از افراد را در سنین مختلف به وجود آورده است. علاقه‌مندان به بازیگری بدون دشواری‌های ورود به دانشگاه، می‌توانند در هر سنی که باشند، در آموزشگاهی معتبر ثبت نام کنند. این آموزشگاه‌ها با ایجاد پلی ارتباطی مداوم با تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما، بهترین شرایط را برای ورود شما به پروژه‌های مختلف فراهم می‌کنند.

چطور مطمئن شویم که استعداد بازیگری داریم؟

استعداد در بازیگری تعاریف متعددی دارد. بسیاری به استعداد در بازیگری اعتقادی ندارند و تلاش، ممارست، تمرین و استعداد کار کردن را لازمه اصلی بازیگری می‌دانند. برخی دیگر نیز استعداد را به‌عنوان یک کاتالیزور موثر، عاملی در افزایش سرعت یادگیری مهارت‌های بازیگری به‌شمار می‌آورند. با هر دو نوع دیدگاه استعداد یک امر جدانشدنی از بازیگری است که در صورت نداشتن آن، باید مسیر طولانی‌تری را برای موفقیت پشت سر بگذارید.

روش‌های مختلفی برای آگاهی از داشتن استعداد بازیگری وجود دارد که معتبرترین آن‌ها شرکت در کلاس‌های بازیگری و حضور در تست بازیگری است. تخصص کارگردانان و استادانی که این کلاس‌ها یا تست‌ها را سرپرستی می‌کنند، کمک بزرگی به شما برای آگاهی از استعدادتان به‌شمار می‌رود.


images_1690905406_64c92b3eb6697

 

انواع دوره‌های بازیگری

انتخاب بهترین آموزشگاه بازیگری یک فرایند سخت و پیچیده است. با توجه به این که اصولی برای تدوین سرفصل‌های بازیگری در آموزشگاه‌های کشور وجود ندارد، هر آموزشگاهی متناسب با اهداف تبلیغاتی خود دوره‌های مختلفی را با عناوین گول زننده برگزار می‌کنند. به همین دلیل باید دقت کنید مرکزی را انتخاب کنید که پیشرفت شما در آن آموزشگاه تضمین شود. سرفصل‌هایی که در دوره‌های بازیگری تدریس می‌شوند در دو حوزه مبانی بازیگری و متدهای تخصصی قرار می‌گیرند.

 

برای شروع آموزش بازیگری باید مبانی بازیگری خود را تقویت کنید

برای افرادی که تابه‌حال هیچ تجربه‌ای از آموزش بازیگری نداشته‌اند، شرکت در دوره مبانی بازیگری یک ضرورت انکارناپذیر است. سرفصل‌های این دوره‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که افراد مبتدی بتوانند بدون آگاهی قبلی از مطالب بازیگری، به‌راحتی در آن‌ها شرکت کنند و متناسب با استعدادشان از موضوعات آموزشی بهره‌مند شوند. اصلی‌ترین دوره‌های مبانی بازیگری شامل برخی سرفصل‌ها است که در ادامه به هر یک از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تنفس و صداسازی؛ بلندترین گام در شروع آموزش بازیگری

در بسیاری از دوره‌های بازیگری، یکی از دوره‌های ابتدایی شناخت روش‌های اصولی نفس‌گیری و قابلیت‌های صدایی تدریس می‌شود. تنفس دیافراگمی و بهره‌مندی از ظرفیت بیشتری از ریه‌ها در بازیگری، بسیار مهم است. بازیگران در این دوره‌ها با چگونگی نفس‌گیری، اندام‌های اصلی گفتاری، تکنیک‌های فریاد، گام‌های صدا و تمرین‌های موثر برای افزایش حجم ریه آشنا می‌شوند.

فن بیان

بارزترین ویژگی یک بازیگر بااستعداد و کارکرده، تسلط کامل او به فن بیان و سخنوری است. مهم‌ترین دوره‌های بازیگری با تشکیل دوره‌هایی تخصصی برای رفع نواقص بیانی، سرفصل‌هایی کاربردی را برای تقویت این مهارت بازیگران به کار می‌گیرند.

در یک آموزشگاه معتبر سرفصل‌های زیر باید برای تقویت فن بیان تدریس شوند:

  • تقویت و عضلانی کردن اندام‌های گفتاری
  • شناخت صدا و افزایش برد و حجم صدا
  • آشنایی با اکسنت و روش تاکیدگذاری بر جملات
  • شناخت تفاوت بیان در خواندن شعر، خواندن متون کلاسیک و ارائه بیان رئالیستی

تخیل و تربیت حس در دوره پیشرفته مبانی بازیگری

پس از تسلط کامل علاقه‌مندان به تکنیک‌های تنفسی و بیانی، تخصصی‌ترین دوره بازیگری آن‌ها شروع می‌شود. مراکز معتبر بازیگری با تشکیل دوره‌های تخیل، بداهه‌پردازی و تربیت حس به تقویت حواس پنج‌گانه بازیگران می‌پردازند. علاقه‌مندان به بازیگری در این دوره‌ها با روش‌های ایجاد تمرکز، رفع تنش‌ها، فراخواندن احساسات، تکنیک‌های استفاده از جسم و ذهن به‌صورت هم‌زمان و مبانی اصولی بداهه‌پردازی آشنا می‌شوند.

تحلیل کاراکترهای نمایشی

بدون تحلیل عملکرد، گفتار و کنش‌های شخصیت‌های نمایشی بازی کردن آن‌ها بسیار سخت می‌شود. یکی از مهم‌ترین دوره‌ها در مبانی بازیگری، تحلیل شخصیت کاراکترهای نمایشی به‌صورت ابتدایی است. علاقه‌مندان به آموزش بازیگری در این مرحله به روش‌های شناخت تفاوت خود با کاراکتر نمایشی مسلط می‌شوند و بر اساس ابعاد فیزیکی، اجتماعی و روانشناسانه آن‌ها را تحلیل می‌کنند.

شرکت در دوره‌های تخصصی بازیگری؛ راهکاری برای تسلط و دانش بیشتر

بازیگری رشته‌ای نوپا است که متناسب با نیازهای بازیگران مدام به‌روز می‌شود. بااین‌حال برخی متدها برای بازیگری وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک الگو استفاده کرد. تکنیک‌های متنوعی مانند تکنیک برشت، تکنیک اوتا هاگن، تکنیک ایوانا چوبوک، تکنیک بلامرلین، تکنیک زیبایی‌شناسانه دیوید ممت، تکنیک بدنی ژاک لکوک و ... وجود دارند؛ اما مهم‌ترین متدهای بازیگری که در بیشترین کاربرد را برای بازیگران دارند، متدهای زیر هستند:

  • سیستم استانیسلاوسکی
  • متد میخائیل چخوف
  • متد اکتینگ (شامل متد استلا آلر، متد لی استراسبرگ و متد مایزنر)

 

images_1690905497_64c92b99c4518

 

از کجا یک کلاس بازیگری خوب پیدا کنیم؟

با جست‌وجویی در اینترنت با لیست بالایی از انواع دوره‌های بازیگری برای سنین مختلف روبه‌رو می‌شوید. بدون توجه به موضوعات تبلیغاتی این دوره‌ها، برای شروع دوره‌های بازیگری خود باید به پارامترهای متفاوتی دقت کنید. اگر قصد دارید فرزندتان مسیر بازیگری را از کودکی دنبال کند، بهترین گزینه برای او ثبت نام در کلاس بازیگری کودکان است. این دوره‌ها با دوره‌های بازیگری بزرگسال متفاوت هستند و از متدهای بازیگری خلاق و بازی‌های گروهی برای انتقال مطالب استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر انتخاب بهترین کلاس بازیگری به شرایط و میزان دانش و تجربه شما از علم بازیگری بستگی دارد. شما پیش از شروع آموزش‌های خود باید کاملا صادقانه با خود روراست باشید و متناسب با استعداد و توانایی‌هایتان بهترین مسیر را برای شروع آموزش بازیگری انتخاب کنید. ایران آموزشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک جامع اطلاعاتی کشور برای انتخاب بهترین مرکز آموزش بازیگری به شما کمک می‌کند.

به‌طورکلی بر اساس ویژگی‌های زیر می‌توانید یک کلاس بازیگری خوب پیدا کنید:

  • اعتبار مرکز آموزشی
  • دانش، تخصص، تجربه و مهارت استاد
  • نوع برنامه‌ریزی آموزشی و توجه به سرفصل‌های آموزشگاه
  • ارتباط مرکز آموزشی با بازار کار سینما، تلویزیون و تئاتر
  • ارائه دوره‌های تخصصی
  • بی‌توجهی به مسائل تبلیغاتی واهی و دقت به راندمان آموزشی

در انتخاب کلاس بازیگری به تفاوت آموزش تئاتر و سینما دقت کنید

آخرین موضوع درباره شروع آموزش بازیگری، توجه به تفاوت آموزش تئاتر و سینما است. تقریبا تمام آموزشگاه‌های معتبر سرفصل‌های درسی این دو رشته را از یکدیگر جدا کرده‌اند؛ بااین‌حال اساس آموزش‌های بازیگری، تقویت مهارت‌های مورد نیاز در تئاتر است. در صورت علاقه به کسب دانش تخصصی درباره بازیگری سینما، باید در این دوره‌ها شرکت کنید.

علاوه بر سرفصل‌های بازیگری تئاتر، در بازیگری سینما سرفصل‌های زیر نیز آموزش داده می‌شوند:

  • تفاوت تنش‌زدایی در تئاتر و سینما
  • شناخت انواع لنزهای دوربین
  • شناخت نماها و زوایای دوربین
  • آموزش بازیگری صحنه‌های رج زده شده و حفظ راکورد
  • تحلیل فیلمنامه بر اساس سکانس‌های جداگانه

بهترین آموزشگاه‌های بازیگری را با کمک ایران آموزشگاه پیدا کنید

انتخاب بهترین مراکز آموزشی، گام مهمی در آموزش اصولی بازیگران است. تنوع بالای آموزشگاه‌ها در فضای رقابتی موجود، ضرورت استفاده از یک مرجع معتبر برای معرفی آموزشگاه‌های بازیگری را بیش از پیش نشان می‌دهد. ایران آموزشگاه بزرگ‌ترین بانک اطلاعات مراکز آموزشی و خدماتی کشور است. این مجموعه با بررسی ویژگی‌ها و شرایط طیف متنوعی از مراکز آموزشی بهترین آموزشگاه‌های بازیگری را به شما معرفی می‌کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از روش‌های ثبت نام در آن‌ها، از لیست منتشرشده در سایت این مجموعه کمک بگیرید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.