از قدیم شنیده‌ایم که می‌گویند نمک خاصیت گندزدایی و ضدعفونی دارد؛ تا جایی که برای ضدعفونی میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانیم از این ماده استفاده کنیم. حتی نمک برای درخت انار نیز تاثیر به سزایی در آفت‌زدایی و ضدعفونی دارد و به بهتر شدن محصول درخت انار کمک می‌کند. اما ابتدا لازم است بدانیم نمک چیست و خواص گوناگون آن چه مفید و چه مضر را بشناسیم. در این مقاله، قصد داریم خاصیت نمک را بررسی کنیم تا بدانیم آیا از این عنصر طبیعی می‌توان برای ضدعفونی استفاده کرد یا خیر. پس تا انتها همراه ما باشید.

نمک چیست؟

نمک انواع مختلفی دارد که شامل نمک دریا، نمک هیمالیا، نمک آبی و سایر موارد این‌چنینی است. بسیاری از افراد معتقدند خرید نمک آبی و استفاده از این نوع نمک برای ضدعفونی خواص بیشتری دارد. در واقع نمک یکی از پرمصرف‌ترین و پرطرف‌دارترین طعم‌دهنده در میان دنیای افزودنی‌هاست که افراد از آن نه‌تنها برای مزه‌دار کردن خوراکی‌هایشان استفاده می‌کنند؛ بلکه کاربردهای بیشتری از جمله ضدعفونی و خاصیت مبارزه با باکتری‌ها را دارد.

نمک از ترکیب شیمیایی دو عنصر سدیم و کلر به وجود می‌آید که اگر بخواهیم به زبان شیمی آن را بیان کنیم، یک اتم سدیم و یک اتم کلر ماحصلش نمک است و در طبیعت به‌وفور به‌صورت سنگ نمک در تراشه‌ها و همچنین در آب دریا یافت می‌شود. در سرتاسر دنیا این محصول طبیعی وجود دارد تا انسان‌ها از خواص آن بهره‌مند شوند.

 

 

آیا نمک خاصیت ضدعفونی دارد2

 

آشنایی با انواع نمک

انواع مختلف نمک بسته به نوع ترکیب و خواص آن دسته‌بندی‌شده است. در این بخش با انواع نمک که می‌توان از آن‌ها برای ضدعفونی استفاده کرد، آشنا می‌شوید.

نمک هیمالیا

نمک هیمالیا که به علت وجود ناخالصی‌های معدنی به رنگ صورتی است، حاوی مقادیر قابل‌توجهی پتاسیم است و علت نام‌گذاری آن به اسم هیمالیا، پیدایش آن در نزدیکی کوه هیمالیاست. به همین جهت در دسته نمک‌های کمیاب و خاص قرار می‌گیرد. قیمت نمک هیمالیا نسبت به خواص فوق‌العاده آن بسیار مقرون به صرفه است. این نمک فاقد مضرات نمک‌ سفید و معمولی است و علاوه بر این، قدرت بالایی در ضدعفونی کردن خوراکی‌ها دارد.

نمک آبی

نمک آبی نیز یکی دیگر از انواع نمک است که به دلیل غنی بودن این نوع نمک از پتاسیم به این رنگ درآمده است. خرید نمک آبی و گنجاندن آن در رژیم غذایی به بهبود عملکرد قلب و کمک به جذب بیشتر کلسیم و در نتیجه، رشد بهتر و همچنین تقویت استخوان‌ها می‌کند. همچنین مصرف نمک آبی می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش استرس داشته باشد. شایان‌ذکر است این نمک به‌عنوان یکی از بهترین نمک‌ها به دلیل خاصیت دارویی و درمانی و نیز ترکیب عناصر طبیعی شناخته شده است.

نمک چه فوایدی دارد؟

نمک نوعی سنگ است؛ اما نمی‌توان از فواید آن و همچنین اهمیت استفاده انسان‌ها و تأثیری که بر روی سلامت بدن دارد، به‌سادگی گذشت. مصرف نمک در رژیم غذایی روزانه ارتباط مستقیمی با سوخت‌وساز بدن هر شخص دارد. وظیفه این ماده کمک‌رسانی به دریافت و همچنین انتقال پیام عصبی از عضلات و اندام‌های بدن است.

 

آیا نمک خاصیت ضدعفونی دارد3

 

همچنین وقتی بدن به دلیل امراض و بیماری‌ها املاح و مواد معدنی را از دست می‌دهد، استفاده از نمک کمک زیادی برای جبران آن مواد دفع شده خواهد کرد. نمک بر روی قند خون نیز تاثیر می‌گذارد و به جذب مواد مغذی غذا نیز کمک می‌کند. به همین دلایل انتخاب نوع نمک مصرفی تاثیر شایانی بر کیفیت غذای شما دارد. پس بسیار اهمیت دارد که چه نوع نمکی را برای استفاده انتخاب می‌کنید.

مضرات استفاده زیاد از نمک

اما زیاده‌روی در مصرف این ماده مفید، آن را به سم سفیدی با مضرات مضرات جبران‌ناپذیر تبدیل می‌کند. همان‌طور که گفتیم نمک تاثیر به سزایی در روند و عملکرد سیستم عصبی و عضلات دارد. عصب‌ها از طریق خون و رگ‌ها پیام‌ها را انتقال می‌دهند؛ پس نمک بر فشارخون تاثیرگذار است و در صورت مصرف بی‌رویه این ماده، افراد دچار بیماری فشارخون بالا خواهند شد.

 

 

علاوه بر اختلال فشارخون بالا، امراضی مثل چاقی، نارسایی‌های قلبی، اختلال در عملکرد کلیه و درنتیجه ابتلا به بیماری‌های کلیوی مثل سنگ کلیه همچنین پوکی‌استخوان و سرطان‌هایی مثل سرطان معده نتیجه مصرف بالای نمک است. بنابراین مهم است که جایگزین سالم‌تری برای نمک سفید و معمولی پیدا کنید.

آیا نمک خاصیت ضدعفونی دارد؟

نمک به‌عنوان بی‌ضررترین و ساده‌ترین نوع از ماده‌های گندزدا و ضدعفونی‌کننده است که تاثیر به سزایی در از بین ‌بردن باکتری‌ها دارد. از این ماده می‌توانید برای ضدعفونی میوه و سبزی‌های خود استفاده کنید تا مطمئن باشید در ترکیب طبیعی محصولی که ضدعفونی می‌شود، تغییری ایجاد نخواهد شد.

در واقع نمک به علت داشتن خاصیت PH خنثی، به از بین ‌بردن اثر قلیایی و اسیدی کمک می‌کند. بنابراین، نمک برای درخت انار هم می‌تواند مفید باشد؛ به این صورت که حالت قلیایی خاک را از بین برده و ترکیب خاک را متعادل می‌سازد. همچنین آفت احتمالی در خاک را از بین می‌برد که نقش مهمی در بهترشدن رشد درخت و محصولی که به بار می‌آید، خواهد داشت.

 

آیا نمک خاصیت ضدعفونی دارد4

 

چگونه از فواید ضدعفونی کنندگی نمک بهره‌مند شویم؟

از آنجا‌یی که نمک قطبیت دارد و به‌خوبی در آب حل می‌شود، با ترکیب و خاصیت فوق‌العاده خود برای ضدعفونی و سم‌زدایی میوه و سبزی‌ها هم مناسب است. این ماده می‌تواند جایگزین مناسبی برای مواد شیمیایی و ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی باشد.

استفاده از ترکیب آب و نمک و قراردادن میوه و سبزی‌ها به مدت چند دقیقه در آن و سپس بیرون آوردن و آبکشی دقیق برای جلوگیری از نفوذ طعم نمک به داخل محصولات، به شما کمک می‌کند تا از شر آفت‌ها، سموم و باکتری‌های احتمالی خلاص شوید. این کار هیچ تأثیر منفی بر بافت میوه و سبزی‌ها نمی‌گذارد و با خیالی راحت، می‌توانید از این ماده به‌عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

خرید بهترین و باکیفیت‌ترین نمک‌ها برای ضدعفونی از بلو سالت

در این مقاله، در مورد نمک آموختیم و فواید و مضرات آن، انواع نمک‌ها مثل نمک آبی، نمک هیمالیا و همچنین موارد استفاده از آن را که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی جزئی از آن بود، خاطرنشان کردیم. اگر شما هم می‌خواهید با خرید نمک باکیفیت، هم غذای خود را خوشمزه و هم سلامتی خود را تضمین کنید، می‌توانید نمک آبی و صورتی اصل را از بلوسالت خریداری نمایید. این نوع نمک‌ها خواص ضدعفونی به مراتب بیشتری دارند و در عین حال فاقد مضراتی است که در این مقاله درباره نمک سفید خواندید. همین الان به وب‌سایت بلوسالت به نشانی bluesalt24.ir مراجعه و نمک موردنظر خود را سفارش دهید.  

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.