آرتروز زانو یکی از مشکلات زانو است که با علائم مختلفی باتوجه به سن افراد خود را نشان می‌دهد. پزشکان می‌گویند که درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد اما می‌توان با روش‌های پزشکی و درمان‌های خانگی، از شدیدتر شدن این مشکل جلوگیری کرد و به کاهش درد آن پرداخت. در این مقاله درمان‌های خانگی برای کاهش علائم آرتروز زانو را قید کرده‌ایم تا اگر درد شما معمولی باشد بتوانید آن را تسکین دهید. اما این را فراموش نکنید که برای انجام تمامی این درمان‌ها باید با پزشک خود مشورت نمایید.

آرتروز زانو یکی از مشکلات زانو است که با علائم مختلفی باتوجه به سن افراد خود را نشان می‌دهد. پزشکان می‌گویند که درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد اما می‌توان با روش‌های پزشکی و درمان‌های خانگی، از شدیدتر شدن این مشکل جلوگیری کرد و به کاهش درد آن پرداخت. در این مقاله درمان‌های خانگی برای کاهش علائم آرتروز زانو را قید کرده‌ایم تا اگر درد شما معمولی باشد بتوانید آن را تسکین دهید. اما این را فراموش نکنید که برای انجام تمامی این درمان‌ها باید با پزشک خود مشورت نمایید.

درمان‌های خانگی برای کاهش علائم آرتروز زانو

بسیاری از درمان‌های خانگی و داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) می‌توانند درد آرتروز زانو را تسکین داده و زندگی روزانه را تسهیل نمایند. برخی از درمان‌های خانگی درمان‌های فوری هستند که باعث تسکین موقت و سریع مشکل می‌شوند. برخی از درمان‌های دیگر نیازمند تغییر در عادات روزمره هستند.

درمان‌های خانگی برای تسکین درد آرتریت عبارتند از:

کمپرس گرم یا سرد

درمان با گرما یا یخ می‌تواند باعث تسکین سریع و موقت درد آرتروز زانو شود.

گرمادرمانی می‌تواند باعث کاهش درد و بهبود جریان خون در مفصل زانو و اطراف آن شود. استفاده از کمپرس گرم بر روی زانو می‌تواند باعث برطرف شدن خشکی عضلات و مفاصل نیز شود و زانو را قبل از فعالیت گرم کند. می‌توان برای گرم کردن از بطری آب گرم، پد گرمایشی، حوله‌ی گرم و پدهای گرمایشی برقی استفاده کرد.

یخ‌درمانی باعث کاهش التهاب، درد و تورم می‌شود. همچنین این درمان باعث کاهش هدایت عصبی و کند شدن ارسال سیگنال‌های درد به مغز می‌شود. می‌توان کمپرس سرد را گاهی اوقات و بعد از فعالیت فیزیکی روی مفصل دچار آرتروز قرار داد. باند یخ، ژل، کیسه یخ، یا یک کیسه سبزیجات منجمد (مانند نخود) را می‌توان به عنوان کمپرس سرد به کار برد.

استراحت دادن به زانو

زانوی دردناک دچار آرتروز، می‌تواند با افزایش فعالیت فیزیکی یا بعد از ورزش سنگین دچار بروز علائم شدیدتر شود. گاهی اوقات چنین مشکلی با کمی استراحت، به مدت چند ساعت یا یک روز، به خوبی برطرف می‌شود. اما به طور کلی توصیه می‌شود که اگر  زانو درد با منشاء تشخیص داده نشده دارید که شدید است یا بیشتر از چند هفته ادامه داشته است، به پزشک مراجعه کنید.

حمام با نمک اپسوم

حمام با نمک اپسوم می‌تواند باعث تسکین کلی، مخصوصاً تسکین درد مفصل شود. منیزیم موجود در نمک اپسوم برای درد و التهاب مفید است. بررسی تحقیقات در سال 2017 نشان داد که خوابیدن در وان حاوی نمک اپسوم به مدت طولانی می‌تواند باعث بالا رفتن میزان منیزیم در بدن شود.

نمک اپسوم را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. این نمک ایمن است و می‌توانید هر چند بار که بخواهید و هر بار به مدت 30 دقیقه از آن استفاده کنید. 3 پیمانه (فنجان) نمک اپسوم را در یک وان آب گرم بریزید.

فعالیت فیزیکی و ورزش

 

درمان خانگی آرتروز زانو برای کاهش علائم آن 2

 

کم تحرکی می‌تواند باعث درد بیشتر مفاصل شود. اجتناب از حرکت دادن مفصل درگیر می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات اطراف آن شود که منجر به وارد شدن فشار بیشتر به مفصل خواهد شد. ورزش کردن کمک می‌کند تا این مشکل را بدون فشار بر مفاصل یا بدتر کردن درد یا سایر علائم آرتروز برطرف کنید.

فواید ورزش آرتروز زانو:

  • تقویت عضلات اطراف مفاصل
  • انرژی دادن به شما
  • کمک به شما برای داشتن وزن مناسب
  • راحت‌تر خوابیدن در شب
  • افزایش تعادل
  • بهبود کیفیت زندگی

بررسی تحقیقات در سال 2019 تأثیر ورزش، فعالیت فیزیکی، کیفیت زندگی چون وابسته به سلامت بدن است، بیماری‌های کاموربید (بیماری‌هایی که باهم هستند)، و پیشرفت بیماری آرتروز ساختاری در افراد مبتلا به آرتروز زانو یا مفصل ران را سنجید.

محققین آن دریافتند که فعالیت فیزیکی درد را کاهش می‌دهد، توانایی انجام فعالیت‌ها را بسیار بهبود می‌بخشد و کمی هم کیفیت زندگی مربوط به سلامتی را در افراد مبتلا به آرتروز ران یا زانو در مقایسه با افراد بالغی که این مشکلات آرتروزی را دارند و کمتر فعالیت دارند، افزایش می‌دهد.

همچنین این تحقیق نشان داد که در برخی از موارد بهبود تا 6 ماه بعد از قطع برنامه‌ی ورزش ادامه داشته است. محققین آن دریافتند که افراد مبتلا به آرتروز (OA) قسمت‌های انتهایی باید تا جایی که می‌توانند فعالیت فیزیکی داشته باشند، هرچند فعالیت سبکی باشد.

علاوه بر این می‌گویند که هر گونه فعالیتی می‌تواند باعث افزایش سلامت بدن شده و برای آرتریت مفید باشد. ورزش‌های مختلفی هستند که می‌توانند زانودرد را کاهش دهند که عبارتند از: تمرینات کاردیو سبک، حرکات تقویتی و کششی و تای‌چی.

مکمل‌ها

 

درمان خانگی آرتروز زانو برای کاهش علائم آن 3

 

برخی از افراد عقیده دارند که مصرف مکمل‌های روزانه باعث کاهش درد مزمن آرتروز زانو می‌شود. شروع روند کاهش درد ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد. معمولاً این کاهش درد چشمگیر نیست، اما مخصوصاً در صورتی که با ورزش و رژیم ضدالتهابی همراه شود کمک کننده است.

متداول‌ترین مکمل‌های مورد استفاده برای درمان آرتروز زانو عبارتند از:

  • کوندرویتین سولفات در غضروف یافت می‌شود. این مورد کمک می‌کند تا غضروف آب را نگه دارد و غضروف سالم بماند. تحقیقات محدودی نشان داده‌اند که به طور متوسط مکمل‌های کوندرویتین درد را به اندازه‌ی 8 واحد در یک مقیاس صد واحدی کاهش می‌دهد.
  • گلوکزآمین همانند کوندرویتین سولفات، یک ترکیب طبیعی در غضروف است. اگرچه معروف است، اما محققین نتوانسته‌اند دریابند که برای کاهش علائم آرتروز زانو مفید هست یا خیر. برخی از مدارک نشان می‌دهند که در صورت ترکیب با کوندرویتین باعث بهبود عملکرد مفصل زانو می‌شود. افرادی که به صدف حساسیت دارند نباید این مکمل را مصرف کنند.
  • زردچوبه و کورکومین. کورکومین موجود در ادویه‌ی زردچوبه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که می‌تواند التهاب را کاهش داده و درد آرتروز را تسکین بخشد.

مکمل‌ها در حوزه‌ی پزشکی بحث برانگیز هستند و نظرات مختلفی درباره‌ی آن‌ها وجود دارد.؛ آن‌ها مورد تأیید سازمان بهداشت نیستند و استانداردهای خاص داروهای سنتی را ندارند. ممکن است بیماران از پزشک و داروساز خود بخواهند که به آن‌ها بگویند چه برندی محصولات باکیفیت‌تری دارد.

خوردن غذاهای مفید برای آرتروز

رژیم غذایی متعادل می‌تواند کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید و وزنتان را کم کنید. تحقیقات نشان داده که برخی از غذاها برای آرتروز خیلی مفیدند؛ به طور کلی پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای باعث مصرف غذاهای مفید و اجتناب از غذاهایی که علائم را بدتر می‌کنند خواهد شد.

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج، کاهو، کلم کیل و کلم برگ سرشار از ویتامین K هستند و خواص ضدالتهابی دارند. در حالی که مدارک کامل و جامع نیستند، اما مصرف مواد لبنی دارای کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث بهبود سلامت مفاصل و استخوان‌ها شود. با این حال لبنیات حاوی کازئین هم هستند که ماده‌ای است که برخی از افراد باید از مصرف آن اجتناب کنند.

علاوه بر این‌ها خوراکی‌های مفید دیگر عبارتند از: مغزها و روغن‌های گیاهی. مثالی برای مصرف که در بررسی تحقیقات در سال 2018 پیشنهاد شده، روغن زیتون است. غذای مفید دیگر ماهی‌های سرشار از اسید چرب امگا 3، مانند ماهی تن، سالمون و ماکرل (ماهی خال‌خالی) است.

از طرف دیگر برخی از غذاها با افزایش التهابات در بدن باعث بدتر شدن علائم آرتروز می‌شوند. این خوراکی‌ها عبارتند از:

  • الکل
  • آسپارتام که یک شیرین کننده‌ی مصنوعی است
  • نمک
  • چربی ترانس و اشباع
  • اسید چرب امگا 6
  • شکر
  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند: نان سفید، پاستا یا برنج
  • خوراکی‌های حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG)
  • گلوتن
  • کازئین

حفظ وزن متعادل

کاهش وزن می‌تواند نقش بسزایی در تسکین درد مفصل و جلوگیری از استئوآرتریت (آرتروز) داشته باشد. داشتن وزن متعادل باعث می‌شود که فشار از روی مفاصل برداشته شود و درد و التهاب نیز کاهش یابد. این مورد می‌تواند به افرادی که علائمی در زانوها یا مفصل ران دارند بسیار کمک کند، زیرا این مفاصل وزن زیادی تحمل می‌کنند.

آیا درمان‌های خانگی برای آرتروز مفیدند؟

به منظور تسکین درد آرتروز و خشکی، می‌توان از درمان‌های دارویی و درمان‌های خانگی استفاده کرد. درمان معمولاً باید ترکیبی از داروهای متداول و تغییرات سبک زندگی باشد. در حالی که داروها می‌توانند درد را درمان کنند، اما ممکن است در صورت مصرف طولانی‌مدت عوارض جانبی داشته باشند.

درمان‌های خانگی را نمی‌توان کاملاً جایگزین درمان دارویی کرد، اما می‌توانند کمک کنند تا درد آرتروز را با عوارض جانبی کمتری کنترل کنید. در واقع، تغییرات سبک زندگی و درمان‌های طبیعی می‌توانند به شما کمک کنند تا از علائم دور بمانید.

چه وقت به پزشک مراجعه کنید؟

آرتروز (استئوآرتریت) یک مشکل مزمن یا دائمی است که درمانی ندارد. کنترل وضعیت و علائم می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از آسیب بیشتر به مفاصل داشته باشد. تغییرات سبک زندگی و درمان‌های طبیعی و خانگی می‌توانند مکمل برنامه‌ی درمانی شما باشند؛ همچنین می‌توانند باعث تسکین و بهبود بیشتر شوند.

در حالی که چنین تغییراتی تأثیرات چشمگیری دارند، اما باید بدانید که چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که دچار درد شدید، علائمتان بدتر شد یا برنامه‌ درمانی فعلی شما مؤثر نبود، به پزشک یا یک کلینیک درمانی در زمینه بیماری‌های ارتوپدی مانند کلینیک درمان درد امید مراجعه نمایید تا برای بررسی آسیب درد و خشکی مفصل شما اقدام نمایند و بهترین درمان را به شما پیشنهاد دهند.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.