قرار نیست رفتار و ارزش قیمتی سهام دو شرکت از دو صنعت متفاوت، با هم یکی باشند و ما با بررسی داده های گذشته نگر به این نتیجه میرسیم که راه سهم ها و میزان افت و صعود آنها بسته به نوع ماهیت و فعالیت آن ها کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. در این مقاله می خواهیم به تفاوت های اصلی این سهم ها با یکدیگر بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت سهام ‌عادی با سهام ‌ممتاز در چیست ؟

حتما بارها با جملاتی مثل بازار بورس منفی است، بازار بورس در حال رشد است یا جملاتی از قبیل بد بودن یا خوب بودن بازار بورس روبرو شده اید. نکته بسیار مهم و البته اشتباه در مورد این جملات عامیانه موضوعی بسیار ظریف و پر اهمیت است.

 وقتی ما راجع به بازار بورس صحبت می کنیم منظور ما دقیقا چه چیزی است ؟

 مگر در بورس میتوان کل بازار و تمام نزدیک به ۶۰۰ سهام شرکت ها را خرید یا فروخت؟ و از همه مهمتر آیا این سهم ها همزمان با هم مثبت و منفی میشوند که عده ای به اشتباه در تعاریف خود همه آن ها را با هم جمع می بندند؟  

چرا افرادی که در سال ۹۹ و در اوج قله های سهام، اقدام به خرید کرده اند به شدت در ضرر هستند اما گروهی دیگر که در همان زمان خرید داشته اند امروز با جبران شدن ضررهایشان وارد سود نیز شده اند؟

پاسخ به تمامی این جملات بسیار ساده است ! بازار بورس یک کلید واژه بسیار کلیشه ای است که باید هسته آن را شکافت و راه سهام شرکت ها را از هم‌جدا کرد.

قرار نیست رفتار و ارزش قیمتی سهام دو شرکت از دو صنعت متفاوت، با هم یکی باشند و ما با بررسی داده های گذشته نگر به این نتیجه میرسیم که راه سهم ها و میزان افت و صعود آنها بسته به نوع ماهیت و فعالیت آن ها کاملا متفاوت از یکدیگر هستند.

در این مقاله می خواهیم به تفاوت های اصلی این سهم ها با یکدیگر بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت سهام ‌عادی با سهام ‌ممتاز در چیست ؟

 

تفاوت سهام عادی با سهام ممتاز چیست؟  (3)

 

سودسازی مهمترین اصل

یکی از اصلی ترین فاکتورهای تفاوتی سهام ممتاز با سهام یک شرکت عادی در بحث سود سازی فعالیت اصلی شرکت است.

اگر شما صاحب سهام‌ یک شرکت زیان ده هستید طبیعتا نباید توقع رشد خاصی از آن سهم را به خصوص در زمان های بلند مدت داشته باشید.

مبحث بسیار مهم دیگر در رابطه با کیفیت سودسازی شرکت است. منظور ما از کیفیت سود سازی بحث عملیاتی خود اصلی شرکت و البته تکرار پذیر بودن آن است.

 وظیفه یک معامله گر و سهامدار است که پس از دیدن بهترین دوره آموزش بورس و با تسلط کافی، قدرت تشخیص کیفیت سود ساخته شده را داشته باشد.

پس اولین قدم برای تشخیص سهام ممتاز از سهام معمولی و یا حتی بد بحث سود سازی شرکت و تکرار پذیر بودن آن است.

حقوقی و سهامداران عمده با تعصب !

یکی از مهمترین مباحث برای بررسی یک سهام، جمع آوری اطلاعات مهم از سهامداران عمده و حقوقی های دانه درشت آن است.

در واقع این گروه از افراد با استفاده از قدرت مالی بیشتر و اشراف کاملی که به سهام شرکت خود دارند در زمان هایی که بازار مملو از هیجان می شود وظیفه حمایت از سهام شرکت و ایجاد نقد شوندگی در آن را دارند.

متاسفانه در برخی از شرکت ها با حقوقی ها و سهامداران دانه درشتی سر و کار داریم که به جای حمایت از سهام حتی در کوتاه مدت شیطنت های منفی نیز در قیمت آن بر روی تابلو سهم‌ انجام میدهند.

پس به خاطر داشته باشید وجود سهامدار عمده و حقوقی خوب یکی دیگر از نکات متمایز کردن سهام ممتاز از سهام عادی است.

 

تفاوت سهام عادی با سهام ممتاز چیست؟  (1)

 

حلقه گم شده این روز های بازار بورس، تشخیص سهام زیر ارزش ذاتی

ممکن است در تمام بررسی های  سهام شرکت مورد نظر از لحاظ سود سازی و حتی حقوقی خوب نکات بسیار عالی دیده شود. اما آیا قیمت روز سهام‌این شرکت ارزان است ؟

آیا قیمتی که بابت این شرکت سود ساز میپردازیم زیر ارزش ذاتی آن است یا هر برگ سهام آن را گران خریده ایم ؟

حلقه گم شده این روز های بازار سرمایه ما که گاها برخی از افراد را دچار اشتباه معاملاتی میکند.  نکته بسیار مهم در تمایز سهام ممتاز و عادی دقیقا در همین موضوع خلاصه می شود. سهام ممتاز صرفا سهام سود ساز و آینده دار نیست. بلکه باید به قیمت روز آن و قیمتی که بابت خرید آن می پردازیم توجه ویژه کرد. خرید هر سهامی که صرفا سود می سازد در هر قیمتی کار بسیار اشتباهی است.

اگر قیمت سهام یک شرکت زیر ارزش آن نبود خرید این مدل سهام نباید بازدهی خاصی ایجاد کند و دیگر سهام ممتازی برای سرمایه گذار محسوب نمی شود. منظور از محاسبه ارزش ذاتی سهام شرکت ها، بررسی دقیق و جزئی روند سودآوری شرکت یعنی بررسی فعالیت ماهانه شرکت ها، نرخ و حجم فروش محصولات شرکت، عوامل تاثیر گذار بر روند سودآوری شرکت، یافتن ریسک های موثر بر فعالیت شرکت و … که جزو پارامترهای مهم و تاثیر گذار بر ارزش ذاتی سهام می‌باشد. محاسبه ارزش ذاتی سهام با توجه به دیتا های در دسترس شرکت ها امری دشوار و پیچیده برای تحلیل گران آماتور می‌باشد زیرا همانطور که بیان شد باید تمام اطلاعات شرکت به صورت دقیق و جزئی مورد واکاوی قرار گیرد و هرگونه اشتباه در محاسبه ارزش ذاتی سهام  می‌تواند ما را به اشتباه وادارد. اما با مشاهده سبد پیشنهادی بورس تهران که سهم های زیر ارزش ذاتی خود توسط مجموعه ای از تحلیلگران خبره بازار پیدا و معرفی می‌شود، می‌تواند باعث افزایش بازدهی سبد سهام شما شود.

 

حمایت مهم و اصلی بر روی چارت

تحلیل تکنیکال یکی از متداول‌ترین روش‌های تحلیلی در بازارهای مالی است. این روش از تحلیل، با تمرکز بر نمودار بازارها و با استفاده از آن‌ها الگوها و روند‌ها را شناسایی کرده تا به پیش‌بینی قابل اطمینانی از آینده بازار دست پیدا کند. به همین جهت آخرین مرحله و در واقع آخرین وظیفه شما برای تشخیص سهام ‌ممتاز از سهام‌ معمولی بعد از بررسی تمامی این داده ها، رجوع به چارت سهام و دیدن موقعیت تکنیکالی آن است.

سعی کنید سهام ممتاز را بر روی نقطه مناسب و کم ریسک شکار کنید تا آخرین تفاوت چنین سهامی با یک سهام معمولی را به درستی تشخیص دهید و بتوانید بیشتر سود ممکن را از سهم بگیرید. اما فراموش نکنید که تحلیل تکنیکال همانند سایر روش های تحلیلگری یک مهارت است و شما باید این مهارت را نیز همانند سایر مهارت ها آموزش ببینید تا بتوانید از ترفندهای این روش تحلیل برای ورود و خروج به موقع از سهم استفاده کنید. لذا می‌توانید از تحلیل سهام بورس تهران نیز برای مشاهده تحلیل تکنیکال سهم های خود استفاده کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را اخذ نمائید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیعاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.