rsi یکی از اندیکاتورهای محبوب و پرطرفدار معامله­گران بورس است و بسیاری از فعالان بازار سرمایه از این اندیکاتور در استراتژی­های معاملاتی­شان استفاده کرده و معاملاتی پر سود را هم تجربه می‌کنند. در واقع کمتر معامله­گری است که در بورس نام rsi را نشنیده باشد! این اندیکاتور با کارایی فوق­العاده­ای که دارد، امکان موفقیت در انجام معاملات را افزایش می‌دهد.

 rsi یکی از اندیکاتورهای محبوب و پرطرفدار معامله­گران بورس است و بسیاری از فعالان بازار سرمایه از این اندیکاتور در استراتژی­های معاملاتی­شان استفاده کرده و معاملاتی پر سود را هم تجربه می‌کنند. در واقع کمتر معامله­گری است که در بورس نام rsi را نشنیده باشد! این اندیکاتور با کارایی فوق­العاده­ای که دارد، امکان موفقیت در انجام معاملات را افزایش می‌دهد.  در این مطلب به سراغ این اندیکاتور رفته‌ایم و به آموزش rsi پرداخته‌ایم. همراه ما باشید.

آموزش rsi و کاربردهای آن

rsi به معنای شاخص قدرت نسبی است و در کنار اندیکاتورهایی مانند مکدی می‌تواند به تحلیلگران بازار سرمایه برای بررسی وضعیت سهم‌های مختلف کمک کند. با استفاده از این اندیکاتور می­توانید فرصت­هایی معاملاتی بازار را به موقع تشخیص دهید و از آن‌ها برای کسب سود بیشتر استفاده کنید.

 Rsi مخفف عبارت Relative Strength Index است و توسط شخصی به نام ولز وایلدر طراحی و توسعه پیدا کرد. در محاسبات اندیکاتور rsi از میانگین­های متحرک استفاده می‌شود.

بنابراین آموزش rsi و آشنایی با این اندیکاتور می‌تواند به فعالان بازار سرمایه برای رسیدن به اهدافشان از سرمایه‌گذاری کمک کند. روش­های مختلفی برای نوسان­گیری و سیگنال گرفتن از اندیکاتور rsi وجود دارد. در ادامه برخی از بهترین روش­های سیگنال گرفتن از اندیکاتور rsi را به شما توضیح می­دهیم.

اشباع فروش و اشباع خرید

اگر قصد آموزش rsi را دارید، روش سیگنال­گیری که در بیشتر اوقات جواب داده و نتایجی مثبت برای معامله­گران را به ارمغان می­آورد، فراموش نکنید. اندیکاتور rsi دارای دو ناحیه اشباع است که یکی با نام اشباع فروش و دیگری با نام اشباع خرید در این اندیکاتور قابل مشاهده هستند. این نواحی کند شدن و تمام شدن خرید و فروش­های افراطیرا نشان می‌دهند.

محدوده این اندیکاتور بین صفر تا ۱۰۰ در نوسان است. حال در صورتی که RSI زیر ۳۰ باشد، بازار در وضعیت اشباع فروش است و امکان افزایش قیمت وجود دارد، اما اگر RSI زیر ۳۰ باشد، بازار در وضعیت اشباع فروش قرار دارد و احتمال افزایش قیمت، بالا است.

RSI و واگرایی

برای تشخیص واگرایی­ها می­توانید از اندیکاتور rsi استفاده کنید. این اندیکاتور به خوبی واگرایی‌ها را نشان داده و از بازگشت قیمت‌ها خبر می­دهد. واگرایی­ها در اندیکاتور rsi زمانی رخ می­دهند که بین نمودار قیمت و نمودار rsi ناهماهنگی شکل بگیرد. در این حال اندیکاتور خبر از ضعف روند می­دهد که این نشان دهنده تغییر جهت حرکت قیمت است.

ترسیم خط روند

یکی از نکات مهم در آموزش rsi ترسیم خط روند روی این اندیکاتور است. با ترسیم خط روند روی نمودار rsi می­توان از نواحی بازگشتی یا شکسته شدن خط روند، سیگنال خرید یا فروش گرفت.

خط روند را می­توان در نمودار اصلی بازار هم ترسیم کرد اما اندیکاتور rsi گزینه­ای دیگر برای ترسیم آن است که در بسیاری از مواقع به خوبی سیگنال داده و می­توان از این روش فرصتی برای کسب سود در بازار به دست آورد.

ترسیم خط حمایت و مقاومت

خطوط حمایت و مقاومت از مهمترین فاکتورها در تغییر روند بازار است. یعنی اگر روند بازار صعودی باشد و به خطوط مقاومت برسید ممکن است روند نزولی شود. اگر هم بازار نزولی باشد و  به خطوط حمایت برسید ممکن است روند صعودی شود. به واسطه اندیکاتور rsi به راحتی می­توان خطوط حمایت و مقاومت را تشخیص داد و در این خطوط انتظار بازگشت بازار را داشت.

در این نوع سیگنال گرفتن از rsi اگر بخواهید سیگنال فروش بگیرید باید منتظر باشید تا نمودار rsi به خطوط مقاومتی برخورد کرده و بازگشت داشته باشد و اگر بخواهید سیگنال خرید بگیرید باید نمودار rsi به خطوط حمایتی برخورد کرده و بازگردد.

نکاتی در مورد آموزش rsi

به چند نکته زیر در مورد rsi دقت کنید:

  • با خواندن مطلب آموزش rsi به سراغ آموزش اندیکاتورهایی مانند مکدی هم بروید چرا که این اندیکاتورها سیگنال­هایی قوی­تر در کنار rsi به شما می­دهند که می­توانید با اطمینان بیشتری به انجام معاملات در بازار بپردازید.
  • نمودار قیمت و اصلی بازار بهترین کمک­کننده به شما در سیگنال گرفتن از rsi است. یعنی اگر می‌خواهید از خطوط روند یا خطوط حمایت و مقاومت در rsi برای سیگنال گرفتن کمک بگیرید، کافی است تا این خطوط را در نمودار اصلی هم ترسیم کنید. به این شکل قدرت سیگنالی که می­گیرید افزایش یافته و امکان موفقیت در معاملات بیشتر می­شود.
  • اندیکاتورها به انجام معاملات موفق‌تر در بورس کمک می‌کنند، اما گاهی اوقات ممکن است سیگنال­های‌شان با خطا روبرو شود. این در مورد اندیکاتور rsi هم صدق می­کند. پس تنها آموزش rsi برای معامله­گری کافی نیست و باید آموزش های بیشتری ببینید تا درصد برد و موفقیت­تان در بازار سرمایه­گذاری بیشتر شود.
  • به دنبال استراتژی معاملاتی خود باشید. اگر نمی­توانید ارتباط خوبی با اندیکاتور rsi بگیرید نیازی نیست که حتما از این اندیکاتور در معامله­هایتان استفاده کنید. به جای این کار می­توانید به دنبال روش­های دیگر برای سیگنال­گیری بروید.

سخن آخر

با آموزش rsi فرصتی برای پیشرفت در سرمایه­گذاری­ها پیش روی­تان قرار می­گیرد. این اندیکاتور فرصتی فوق‌العاده در بازارهای سرمایه­گذاری را پیش روی شما می­گذارد تا بتوانید به اهدافتان از حضور در بازار سرمایه نزدیک‌تر شوید. هم اکنون این اندیکاتور در سیستم­های معاملاتی بسیاری از افراد حرفه­ای قرار گرفته است و اگر شما ارتباط خوبی با آن می­گیرید، می‌توانید آن را در استراتژی معاملاتی­تان لحاظ کنید. استفاده از‌ rsi برای انجام معاملات در بورس به تنهایی کافی نیست و برای اینکه اشتباهات را به حداقل رسانده و درک کاملی از بازار داشته باشید، بهتر است تا در کنار این اندیکاتور از دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال بورس نیز استفاده کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیعاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.