روسیه از زیباترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا است که به‌واسطه ارتباط خوب ایران با این کشور، گردشگران زیادی در سال‌های اخیر با تور روسیه راهی این سرزمین پهناور شده‌اند. ایرانی‌ها برای سفر به این کشور باید ویزا داشته باشند و با توجه به اینکه سفارت روسیه اغلب در حداقل زمان ممکن به تقاضای ویزا پاسخ می‌دهد و در صورت ارائه مدارک کامل، ویزای توریستی صادر می‌کند، پس به‌راحتی می‌توانید برای این منظور اقدام کنید.

گردشگران برای سفر با تور به روسیه نیازی به اخذ ویزا ندارند؛ اما برای سفر انفرادی ملزم به داشتن ویزا هستند که در مدت‌زمان کوتاهی صادر می‌شود.

روسیه از زیباترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا است که به‌واسطه ارتباط خوب ایران با این کشور، گردشگران زیادی در سال‌های اخیر با تور روسیه راهی این سرزمین پهناور شده‌اند. بی‌شک وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد و جشنواره‌های دیدنی در طول سال، دلیل خوبی برای بازدید از روسیه هستند. ایرانی‌ها برای سفر به این کشور باید ویزا داشته باشند و با توجه به اینکه سفارت روسیه اغلب در حداقل زمان ممکن به تقاضای ویزا پاسخ می‌دهد و در صورت ارائه مدارک کامل، ویزای توریستی صادر می‌کند، پس به‌راحتی می‌توانید برای این منظور اقدام کنید. برای اطلاع از چندوچون دریافت ویزای روسیه با این مقاله همراه شوید.

هرآنچه باید درباره ویزای روسیه بدانید:

  • چگونه ویزای توریستی روسیه بگیریم؟
  • شرایط ویزای توریستی روسیه
  • قیمت و هزینه ویزای توریستی روسیه
  • مدارک مورد نیاز درخواست ویزای توریستی روسیه
  • آیا حتما باید به سفارت بروم؟
  • با ویزای توریستی حداکثر چه مدت می‌ توانم در روسیه اقامت کنم؟
  • روادید گروهی بین ایران و روسیه

چگونه ویزای توریستی روسیه بگیریم؟

از آنجا که ویزای روسیه برای ایرانیان به‌صورت فرودگاهی صادر نمی‌شود، مسافران باید در داخل کشور اقدام به تهیه ویزا کنند. از انواع ویزاهای روسیه می‌توان به ویزای توریستی، ویزای خصوصی، ویزای تجاری، ویزای کار، ویزای تحصیلی و ویزای ترانزیت اشاره کرد.

 

ویزای توریستی روسیه (1)

 

ویزای توریستی روسیه را شاید بتوان رایج‌ترین و ارزان‌ترین نوع ویزای این کشور دانست که گردشگران برای سفرهای تفریحی و کوتاه مدت، حضور در نمایشگاه‌ها و مزایده‌ها، گذراندن معاینات پزشکی، درمان و... از آن استفاده می‌کنند. اخذ این ویزا به‌طور معمول سه تا هفت روز کاری طول می‌کشد و نوع فوری آن در سه روز کاری صادر می‌شود. منظور از «روز کاری»، روزهای کاری سفارت روسیه در ایران است که شامل جمعه و شنبه نمی‌شود.

انواع ویزای روسیه بدون دعوت‌نامه صادر نمی‌شود و بنابراین متقاضی باید به یکی از آژانس‌هایی مراجعه کند که ویزای روسیه می‌گیرند و درخواست ویزا کند. آژانس‌های مسافرتی ایران، بعد از دریافت مدارک متقاضی، دعوت‌نامه‌ توریستی آژانس روسی (واچر توریستی) را به سفارت می‌برند و ویزا می‌گیرند.

شرایط ویزای توریستی روسیه

ویزای توریستی فقط به قصد گردشگری صادر می‌شود و با آن امکان تحصیل یا کار وجود ندارد. برای دریافت این ویزا نیازی به انگشت‌نگاری و مصاحبه نیست. ویزای توریستی روسیه به‌صورت یک بار ورود و دوبار ورود قابل صدور است و گردشگران پس از ورود به کشور روسیه، امکان تغییر نوع ویزای خود را ندارند. افراد بالای ۱۶ سال باید در گذرنامه خود امضا داشته باشند.

با توجه به اینکه برای ویزای روسیه، نیازی به گواهی تمکن مالی از بانک نیست، اخذ ویزای این کشور نسبت به سایر کشورها آسان‌تر است.

هنگام ورود به روسیه ممکن است در زمان کنترل ویزا، از شما تائیدیه‌ آژانس مسافرتی، دعوت‌نامه و بلیط برگشت را بخواهند، پس ترجیحا از هرکدام یک کپی تهیه کنید. علاوه بر این، داشتن رجیستر ویزا برای اقامت بیش از ۶ روز در روسیه الزامی است که رسید رجسیتر توسط محل اقامت پر خواهد شد.

قیمت و هزینه ویزای توریستی روسیه

برای اخذ ویزای توریستی روسیه یک بار ورود باید ۱۲۰ دلار بپردازید که در صورت ریجکت ویزا، مبلغ پرداخت‌شده مسترد نمی‌شود. دریافت ویزای حداکثر ۳۰ روزه در مدت‌زمان هفت روز، ۱۳۵ دلار و در مدت‌زمان سه روز، ۲۱۵ دلار هزینه برمی‌دارد.

مدارک مورد نیاز درخواست ویزای توریستی روسیه

برای سفر به روسیه و اخذ ویزا به این مدارک نیاز دارید:

  • اصل گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار و دو صفحه خالی برای مهر ویزا
  • یک قطعه عکس پرسنلی سه‌درچهار (اگر بیش از ۶ ماه از تاریخ صدور پاسپورت گذشته است؛ عکس‌ شما باید با عکس پاسپورت تفاوت داشته باشد).
  • بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • واچر هتل
  • بیمه‌نامه مسافرتی
  • فرم تکمیل‌شده تعهد بازگشت به کشور
  • فرم تقاضای ویزا (این فرم باید برای هریک از متقاضیان به‌صورت جداگانه تکمیل شود).

آیا حتما باید به سفارت بروم؟

چنانچه روند اخذ ویزا را از یک آژانس مسافرتی دنبال کنید، نیازی به حضور شما در سفارت نیست و آژانس مربوطه اقدامات لازم را انجام می‌دهد. در غیر این صورت، باید با وقت قبلی و همراه‌داشتن مدارک موردنیاز به سفارت روسیه مراجعه کنید. برای گرفتن وقت سفارت می‌توانید به وب‌سایت سفارت روسیه در ایران مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم آنلاین اقدام کنید.

علاوه بر این، برای ارائه مدارک به سفارت برای ویزای توریستی می‌توانید روش غیرحضوری را انتخاب کنید و این کار را به‌صورت الکترونیکی انجام دهید. پس برای تکمیل فرم‌ها ابتدا اطلاعات و مشخصات خود را وارد کرده و نوع ویزای توریستی (یک بار ورود یا دو بار ورود) را انتخاب کنید. پرونده شما در یک روز کاری با هزینه ۲۵ دلار بررسی می‌شود که در صورت عجله، بررسی پرونده در ۶ ساعت با هزینه ۵۰ دلار و در دو ساعت با هزینه ۷۵ دلار خواهد بود. در صورت تایید کنسولگری، نیاز به ارائه دعوت‌نامه است که آژانس‌های مسافرتی می‌توانند به متقاضیان کمک کنند. در واقع بعضی از موسسات و نهادها در ازای دریافت وثیقه، به متقاضی دعوت‌نامه ارائه می‌کنند. هرچند، سپردن وثیقه در ویزای توریستی روسیه در همه موارد الزامی نیست.

با ویزای توریستی حداکثر چه مدت می‌ توانم در روسیه اقامت کنم؟

 

ویزای توریستی روسیه (2)

 

اعتبار ویزای شما به‌مدت‌زمان اقامت‌تان در روسیه بستگی دارد؛ به‌طوری که اگر واچر هتل، بلیط هواپیما و بیمه مسافرتی شما برای هفت روز باشد، ویزای شما نیز برای هفت روز معتبر خواهد بود. اگر با بلیط یک طرفه وارد روسیه شوید، احتمال دیپورت به کشور وجود دارد؛ پس حتما بلیط رفت و برگشت تهیه کنید. در نظر داشته باشید که ویزای توریستی روسیه قابل تمدید نیست.

به‌طور کلی، ویزای توریستی روسیه به‌صورت ۱۴ روزه یا ۳۰ روزه صادر می‌شود و مسافر می‌تواند تا یک ماه در این کشور بماند و از جاهای دیدنی روسیه بازدید کند. پس برای این منظور باید بلیط بازگشت خود را برای یک ماه بعد از ورود به روسیه بگیرید.

بسته به اینکه ویزای روسیه به‌صورت یک بار ورود یا دوبار ورود صادر ‌شود، شما فقط مجاز هستید که یک یا دو بار وارد روسیه شوید. این ویزا، مولتی نیست؛ هرچند سایر ویزاهای روسیه مانند ویزای تجاری، به‌صورت مولتی نیز صادر می‌شود.

روادید گروهی بین ایران و روسیه

با امضای برنامه اجرایی موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی گردشگری» بین ایران و روسیه، شهروندان دو کشور می‌توانند از طریق آژانس‌های مسافرتی به‌صورت گروه‌های پنج تا ۵۰ نفره، بدون ویزا به ایران و روسیه سفر کنند. بر این اساس، ویزای انفرادی لغو نشده است و اشخاصی که قصد دارند، بدون تور به روسیه بروند، باید با مراجعه به سفارتخانه، اقدام به اخذ ویزا کنند. اطلاعات بیشتر راجع به سفر به روسیه را در سایت کجارو بخوانید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.