پیش بینی شاخص بورس
جماران و به نقل از روابط عمومی پتروشیمی جم؛شرکت آلوفلور در سال ۱۳۵۷ به ثبت رسید و پس از چند ماه نام آن به آلومینیوم فلوراید و در نهایت در سال ۱۳۷۶ به پتروشیمی ‌جم تغییر کرد. در سال ۱۳۸۷ شرکت از سهامی‌خاص به سهامی‌عام تبدیل شد و در حاضر، جزو شرکت‌های فرعی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است.

شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پارس‌جنوبی در عسلویه واقع شده است. سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی ‌و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشور هستندکه به ترتیب 8/ 22، 6/ 16 و 5/ 22درصد از مالکیت شرکت را در اختیار دارند. در حال حاضر سرمایه شرکت 1.800 میلیارد تومان و مدیرعامل مجموعه  محمدرضا سعیدی است.  سهم در ابتدای سال 92 به بازار سرمایه آمده و در حال حاضر ارزش بازار 63 هزار میلیارد تومانی دارد. با وجود نوسانات منفی بازار سرمایه سهم در بازه یک‌ماهه و 6ماهه بازدهی 3- و 7/ 5-‌درصدی برای سهامداران ثبت کرده است. ظرفیت اسمی ‌سالانه تولیدات شرکت سه ‌میلیون انواع محصول است. شرکت، عمده اتیلن تولیدی خود را در واحدهای پلی‌اتیلن مصرف کرده و مازاد اتیلن تولیدی را به فروش می‌رساند.

 مفروضات اساسی در پیش‌بینی درآمد شرکت

* مقدار تولید و فروش:

 محصولات شرکت در دو مرحله تولید می‌شود. مرحله اول از خوراک مایع و گاز دریافتی است، سپس محصول اتیلن تولیدشده به دو محصول اصلی شرکت که پلی‌اتیلن سنگین و سبک است تبدیل می‌شود. تولید سال 1400 برابر سال 99 در نظر گرفته شده است. همچنین شرکت موجودی خاصی از کالای ساخته‌شده نگهداری نمی‌کند، بر همین اساس فرض شده است تمامی ‌تولیدات به فروش می‌رسد و موجودی کالای ساخته‌شده دو سال آتی به میزان سال 99 لحاظ شده است.

 نرخ فروش:

 به‌طور میانگین 28‌درصد فروش مربوط به پلی‌اتیلن سنگین، 27‌درصد مربوط به اتیلن، 20‌درصد مربوط به پلی‌اتیلن سبک، 11‌درصد مربوط به پروپیلن و 9‌درصد مربوط به بنزین پیرولیز است.  نرخ اتیلن نیز 75‌درصد اتیلن جنوب شرق آسیا که در این تحلیل معادل 765 دلار است لحاظ شده است. نرخ پلی‌اتیلن سبک برحسب 93‌درصد از پلی‌اتیلن سبک خلیج‌فارس محاسبه شده که در این تحلیل برابر 958 دلار است. نرخ پروپیلن جم همواره 75‌درصد نرخ چین بوده که این نرخ برای سال 1400 برابر با 825 دلار در نظر گرفته شده و در آخر نرخ بنزین پیرولیز باتوجه به نرخ نفتا و نفت کوره در سال 1400 برابر با 473 دلار محاسبه شده است.

 ماده اولیه:

* مواد اولیه شرکت عمدتا شامل اتان و برش سبک است که 80‌درصد از مواد اولیه را به خوداختصاص می‌دهند. مواد دیگری همچون C3‌ + رافینیت و بوتان نیز در لیست مواد مورد استفاده شرکت هستند. ترکیب مصرف مواد اولیه به لحاظ مبلغ در سال 1400 به این صورت برآورد شده است که شرکت 10‌درصد خوراک گاز، 58‌درصد خوراک مایع و 32‌درصد اتان استفاده می‌کند. نرخ اتان باتوجه به فرمول (145-)میانگین نرخ پلی‌اتیلن سنگین و سبک)+نرخ نفتا 25درصد محاسبه می‌شود که کف و سقف نرخ محاسبه شده 220 و 400 دلار است که این نرخ برای سال 1400، 247 دلار محاسبه شده است. نرخ برش سبک نیز نسبت به نفت کوره در نظر گرفته‌شده و در این تحلیل برای سال 1400 برابر با 494 دلار است.

  نرخ دلار:

با در نظر گرفتن دلار متوسط 22هزار و 692 تومان برای سال جاری پیش‌بینی شده است.

سایر درآمدها و هزینه‌های موثر:

نرخ تورم عمومی ‌و افزایش هزینه‌های حقوق 25‌درصد لحاظ شده است.  شرکت مانده ارزی در حدود 70 میلیون دلار در سال‌های اخیر داشته است که در انتهای 6ماهه سال 99 با دلار 21 هزار و 679 تومان تسعیر شده است. فرض بر این است که دارایی‌های ارزی شرکت در انتهای سال 1400 با دلار 24 هزار و 961 تومان تسعیر شود، نرخ دلار انتهای سال 1399 نیز 22 هزار و 700تومان در نظر گرفته شده است. همچنین شرکت مالک 44‌درصدی پلی‌پروپیلن جم و34‌درصدی پترو شمیران است که شرکت پتروشمیران خود مالک 45‌درصدی پلی‌پروپیلن جم است. برای سال 1400 کسب مجموعا 2هزار میلیارد تومان سود از این دو زیرمجموعه پیش‌بینی شده است.

 تحلیل حساسیت سود هر سهم شرکت در سناریوی پایه

در جدول تحلیل حساسیت سود هر سهم به تغییرات نرخ دلار و مقدار محصول تولیدی ارائه شده است.در سناریوی پایه نرخ دلار 24 هزار و 962 تومان و مقدار تولید حدود 7/ 2 میلیون تن است.  ضمنا به ازای افزایش هر یک‌درصد نرخ فروش سود شرکت 9/ 2‌درصد سود شرکت تغییر می‌کند و با کشش سودآوری شرکت به نرخ دلار 5/ 1‌درصد و به نرخ خرید مواد اولیه 6/ 1-‌ درصد برآورد می‌شود. در تحلیل حساسیت زیر که به دلار است سود دریافتی از زیرمجموعه‌ها نیز با نرخ دلار تغییر پیدا می‌کند.

 مروری بر پتانسیل و ریسک شرکت

کشش بالای سود شرکت به نرخ دلار، توانایی تولید با هر دو خوراک گاز و مایع و حاشیه سود مناسب محصولات، دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت جغرافیایی خوب، مانده ارزی 80-70 میلیون دلاری، تقسیم سود حداکثری، مشخص بودن نرخ خوراک و ثبات در اکثر مواقع، حاشیه سود تضمین‌شده در حدود 30 تا 40‌درصد، مدیریت کارآی شرکت و صعود قیمت پلی‌اتیلن ایران در بازارهای منطقه از بزرگ‌ترین پتانسیل‌های سهم هستند. همچنین نحوه‌ نرخ‌گذاری اتان که در کاهش قیمت جهانی ثابت می‌ماند، شرایط تحریمی‌ کشور، افزایش ظرفیت تولید نفت و محصولات پتروشیمی ‌آمریکا، اختلال در دریافت اتان در مواقعی از سال، سرکوب ارزی و افت قیمت دلار، بحران کرونا و اثرات سوء آن در بازار پلیمر و بازی تریدرهای بزرگ چینی برای تحمیل فشار، خرید ارزان پلیمر ایران و خاورمیانه و همچنین اتمام مدت زمان برخورداری از معافیت مالی و در نظر نگرفتن ذخیره برای این سرفصل از ریسک‌های شرکت هستند.

 نظر کارشناسی

مفروضات سود‌آوری شرکت کاملا محافظه‌کارانه برآورد شده و نسبت قیمت به درآمد این سهم با سود پیش‌بینی‌شده زیر 6 واحد است و با وجود پتانسیل‌های این شرکت که پیش‌تر عنوان شده است، معتقدیم جم از گزینه‌های خوب پتروشیمی ‌بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و دریافت بازدهی مناسب است.

52

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.