به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان افزود : پس از سال ها؛ منطقه آزاد مازندران؛ در سایه همگرایی، وحدت نظر و تصمیم یکپارچه برای اعتلا و شکوفایی سراسر استان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و یکی از  خواسته های مهم، اساسی و اولویت های مردم شریف مازندران و استان محقق شد.
 نماینده عالی دولت در مازندران با قدردانی از تلاش مجمع نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت : در سایه اتحاد و همدلی، مازندران می تواند به اعتلا و آبادانی در خور و شایسته خود دست یابد.
حسین زادگان  جذب سرمایه های خارجی، ایجاد فرصت های شغلی جدید و کسب درآمد ارزی وافزایش صادرات را از جمله دستاوردهای مهم این اتفاق بزرگ دانست و اظهار داشت: بی شک منطقه آزاد مازندران، مبداء تحولی بزرگ و تعیین کننده در اقتصاد و آینده مازندران خواهد شد.
حسین زادگان ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نداشتن تشریفات زاید ارزی و اداری و سهولت در فرایند صادرات و واردات؛ محرک های تحقق شکوفایی استان از طریق منطقه آزاد مازندران است.
استاندار مازندران اظهار امیدواری کرد تا این اتفاق مهم که در سایه خواست، همدلی و همکاری همه آحاد مردم، نخبگان، مدیران و مسئولین استان به تحقق رسید، در تداوم آن با مشارکت دلسوزان و قاطبه فعالان این بخش به اهداف خود در راستای شکوفایی استان دست یابد.
منطقه آزاد استان مازندران به همراه دو منطقه آزاد سرخس و دوغارون براساس لایحه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی صبح امروز ۱۵ اردیبهشت ماه با اکثریت آراء به تصویب نمایندگان مجلس دهم قرار گرفت.

ارائه پیشنهاد برای تعیین و تصویب منطقه آزاد در مازندران سابقه دستکم سه دهه ای دارد و آخرین بار موضوع منطقه آزاد مازندران تابستان سال ۹۷ حتی تا مرحله تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی پیش رفت ولی مخالفت تعدادی از نمایندگان استان با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شد.مجلس در همان جلسه با ایجاد هشت منطقه آزاد دیگر در نقاط مختلف کشور موافقت کرده بود.

طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در مازندران با هدف کاهش مخالفت های منطقه ای و پایان دادن به ناکامی تاریخی در محقق شدن مطالبه مردمی از زمستان سال ۹۷ توسط احمد حسین زادگان استاندار بومی مازندران پس از رایزنی با افراد و گروههای صاحب نفوذ در سه منطقه غرب، مرکز و شرق استان تهیه و به جریان انداخته شد.

این طرح ابتدا به معاون اول رییس جمهوری ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت و سپس به دبیرخانه مناطق آزاد کشور رفت و در آنجاکه مهم ترین مرحله تخصصی است، تصویب شد و هم اکنون آخرین مرحله تصویب را در مجلس شورای اسلامی گذراند.

بر اساس این طرح، برای بهره گیری سراسر استان مازندران از مزیت منطقه آزاد، سه نقطه شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب به صورت همزمان و مکمل هم برای راه اندازی این ساختار اقتصادی پیشنهاد شد.

منطقه آزاد به ناحیه ویژه ای در خارج از مرز گمرکی گفته می شود که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند. هدف اصلی ایجاد این مناطق، توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات تبیین شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.