یه روش برای کاهش هزینه خرید گردو این است که بر حسب نیازتان خرید کنید، یعنی لازم نیست که حتما مغز سفید درجه یک بخیر، بلکه می‌توانید گردویی با کیفیت ولی با قیمتی اقتصادی‌ بخرید. اما چگونه؟

گردو از خوراکی‌هایی است که همواره در سفره خانوار ایرانی موجود بوده. امسال اما متاسفانه به دلیل بالا رفتن قیمت مواد خوراکی، تعداد افرادی که توانایی خرید گردو و مغز گردو را دارند، کمتر و کمتر شده است. با این حال، حذف این ماده مغزی هم کار عاقلانه‌ای نیست به خصوص در ماه مبارک رمضان که بدن نیاز به مواد کم‌حجم مغزی دارد.

 

یه روش برای کاهش هزینه خرید گردو این است که بر حسب نیازتان خرید کنید، یعنی لازم نیست که حتما مغز سفید درجه یک بخیر، بلکه می‌توانید گردویی با کیفیت ولی با قیمتی اقتصادی‌ بخرید. اما چگونه؟

 

تفاوت مغز گردوهای مختلف 

گردوی سفید به گردویی گفته می‌شود که رنگ آن زرد یا کرم روشن است. گردوی معمولی، گردویی است با رنگ کرم تیره یا قهوه‌ای روشن. گردوی تیره هم همان گردوی خورشتی است با رنگ قهوه‌ای تیره که به سیاه نزدیک می‌شود.

مغز گردوی سفید یا برای تزیین کیک و شیرینی و غذا استفاده می‌شود، یا برای صبحانه؛ اما در اصل، تفاوت چندانی با مغزهای دیگر ندارد. به همین دلیل، مشتری‌ها هم اگر مغز معمولی و سفید را کنار هم نبینند، متوجه تفاوت آن‌ها نمی‌شوند.

مغز  گردوی فسنجانی هم از نظر ویتامین و خواص هیچ تفاوتی با گردوهای دیگر ندارد و فقط رنگش تیره‌تر است. قیمت گردوی فسنجانی به‌دلیل همین رنگ تیره، از گردوهای دیگر که رنگ سفید دارند، ارزان‌تر است. میزان چربی موجود در این مغز نسبتاً زیاد است و به همین دلیل است که برای تهیه‌ی انواع غذا یا شیرینی مناسب است. این میزان چربی را می‌شود از وزن نسبتاً سنگین آن متوجه شد.

دقت کنید در عمل، تفاوت چندانی بین طعم و خاصیت گردوهای سفید، معمولی و خورشتی وجود ندارد و بیشتر تفاوت قیمت به دلیل رنگ و شکل گردوهاست. 

انواع مغز گردو

چطور گردو بخریم؟

قبل از هرچیز، به مقدار نیازتان بخرید، مغز گردو اگر بیش از حد بماند، مقداری از وزن خود را از دست می‌دهد و طعمش هم تغییر می‌کند و کمی تند می‌شود. پس قانون اول این است که به مقدار نیاز بخرید. قانون دوم اینکه برای هر نوع مصرفی، مغز گردوی مناسب خودش را بخرید. یعنی مثلا برای انواع خورشت، کیک، شیرینی و ... که ظاهر گردو مشخص نیست، از گردوی خورشتی استفاده کنید که هم ارزان‌تر است و هم چرب‌تر. برای سایر موارد مثل صبحانه، از گردوی معمولی استفاده کنید و برای مواردی خاص که رنگ و اندازه گردو برایتان مهم است، می‌توانید مغز گردوی سفید و درشت تهیه کنید. 

البته یک نوع مغز گردوی نسبتا کمیاب هم هست به نام مغز گردوی دندانه که مغز گردوهایی سفید ولی خرد شده هستند. این گردوها بسیار با کیفیت هستند اما به دلیل آنکه به شکل درسته از پوست در نیامده‌اند، قیمت پایین‌تری دارند بنابراین وقتی کیفیت مغز برای شما مهم است و نه ظاهر آن، مغز گردوی دندانه انتخابی بسیار عالی است.

قیمت گردو چقدر است؟

قیمت مغز گردو بسته نوع  و کیفیت آن متفاوت است. طبیعتا گردوهای ایرانی از خارجی گران‌تر هستند. این گرانی به دلیل طعم بهتر گردوی ایرانی است وگرنه گردوی خارجی ظاهری درشت‌تر و یکدست دارند اما چون چربی و خوشمزگی گردوی ایرانی را ندارند، با قیمتی ارزان‌تر در بازار عرضه می‌شوند. البته از تازگی گردوهای خارجی هم نمی‌توان مطمئن بود. قیمت گردوی تویسرکان  در حال حاضر:

مغز گردوی درجه یک سفید

۲۷۰ هزارتومان

مغز گردوی معمولی

۲۳۰ هزارتومان

مغز گردوی دندانه

۲۱۰ هزارتومان

مغز گردوی خورشتی

۱۸۵ هزارتومان

 

در  تهیه این مقاله از مطالب موجود در وبسایت فروشگاه اینترنتی پوست کاغذی، عرضه کننده مستقیم گردوی تویسرکان، استفاده شده است. جهت بررسی چدید‌ترین قیمت‌ گردو و دریافت مشاوره رایگان درباره خرید گردو می‌توانید به وبسایت این فروشگاه به نشانی Poostkaghazi.com مراجعه کنید. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
19 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی گردو خرید گردو
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.