هنگامی که به عنوان مالک وارد یک ساختمان جدید می‌شوید، حفظ امنیت به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها تبدیل می‌شود. یکی از موضوعاتی که می‌تواند ذهن شما را درگیر کند این است که کلید ورودی خانه در اختیار چه کسانی قرار دارد. اگر کلید نزد مالک قبلی جا مانده یا در اختیار افراد ناشناس باشد، احساس ناامنی می‌کنید. خوشبختانه برای این مشکل راه حل‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از کلید کارگری است.

با توجه به اینکه تامین امنیت ساختمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، این مقاله را به کلید کارگری اختصاص داده‌ایم.

 

آشنایی با درب‌های مقاوم در برابر سرقت

درب ورودی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان است. چون راه دسترسی به فضاهای داخلی است. بنابراین، ایمن‌سازی و تقویت آن هم در ساختمان‌های مسکونی و هم در ساختمان‌های اداری و تجاری بسیار مهم است.

هر چقدر به درب ساختمان توجه بیشتری شود، احتمال ورود افراد ناشناس و سرقت کمتر خواهد بود. آمارها نشان می‌دهد که 34 درصد سارقان از طریق درب ورودی و 6 درصد از طریق درب و پنجره‌های باز مانده وارد ساختمان می‌شوند.

درب‌های مدل ضد سرقت، یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که به تامین امنیت کمک می‌کنند. چون از نظر بعضی خصوصیات با درب‌های معمولی تفاوت دارند. این نوع درب‌ها، در برابر برش و فشار مقاوم‌تر بوده و آسایش و آرامش بیشتری را برای ساکنان ساختمان‌ها فراهم می‌کنند.

این درب‌ها دارای یک لایه داخلی از جنس فولاد هستند که با دو لایه از جنس چوب روکش شده است. در فضای داخلی درب از پشم شیشه با دانسیته بالا استفاده می‌شود که نوعی عایق صوتی و حرارتی است. یراق‌آلات استفاده شده در این درب‌ها با درب‌ها معمولی متفاوت هستند.

 

انواع قفل ضد سرقت

امروزه با توجه به پیچیده‌تر شدن روش‌های سرقت، افراد خواهان قفل‌های مطمئن‌تری برای محل زندگی یا محل کار خود هستند. به همین دلیل، قفل‌هایی که از آن‌ها تحت عنوان ضد سرقت یاد می‌شود، وارد بازار شده‌اند. قفل‌های جدید در انواع و مدل‌های مختلف تولید می‎‌شوند. اما به طور کلی دارای نوع کلیدی، هوشمند و قفل دیجیتال هستند که نوع کلیدی ارزان‌تر است.

2

 

ویژگی‌ کلیدهای مربوط به درب‌های ضد سرقت

این نوع از دستگیره درب ها دارای هفت یا هشت کلید هستند. هنگامی که کلید داخل قفل چرخانده می‌شود، زبانه‌های قفل از دو طرف وارد چهارچوب درب می‌شوند.

یکی از خصوصیات مهم این نوع کلید‌ها، کامپیوتری بودن آن‌ها است. به همین دلیل، به راحتی نمی‌توان کلید دیگری از روی آن‌ها ساخت. در شرایطی که امکان کپی کردن از روی آن‌ها وجود داشته باشد، برای استفاده از کلید به زمان زیادی نیاز است. با توجه به اینکه سارقان نمی‌توانند زمان زیادی برای باز کردن درب صرف کنند، احتمال ورود به خانه و سرقت کم است.

این موضوع باعث محبوبیت این مدل کلیدها بین مردم شده است. کلیدهای معمولی و سنتی به راحتی قابل کپی کردن و ساخت هستند. بنابراین، درب‌های قدیمی امنیت بسیار کمی دارند و در زمان کوتاهی توسط سارقان باز می‌شوند.

با توجه به ویژگی‌های خاص کلیدهای جدید، باید در حفظ و نگهداری آن‌ها دقت کنید. چون در صورت گم شدن یا قابل کپی کردن نیستند یا برای کپی کردن آن‌ها باید هزینه نسبتا زیادی بپردازید.

تعداد و انواع کلیدها

تعداد کلیدها در محصولات ضد سرقت، با هم متفاوت است. درب ساخت چین هفت کلید کامپیوتری دارد که پنج عدد از آن‌ها کلید اصلی و مابقی کلید کارگری هستند. اما درب‌ ساخت ترکیه دارای هشت کلید است. از این هشت کلید پنج عدد اصلی و سه عدد کارگری هستند.

کلید کارگری همان‌طور که از نام آن مشخص است، در زمان ساخت خانه‌های نوساز در اختیار کارگران قرار می‌گیرد تا از آن برای ورود و خروج به ساختمان استفاده کنند. بعد از اتمام کار ساختمان و  تحویل واحدها به مالکان، کلید های کارگری به صورت خودکار از رده خارج می‌شوند.

 

حفظ امنیت بعد از نقل مکان به یک خانه جدید

هنگامی که به یک خانه جدید نقل مکان می‌کنید، یکی از نگرانی‌های‌تان این است که شخص دیگری کلید خانه شما را نداشته باشد. چون این موضوع امنیت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، ممکن است زمانی که در منزل حضور ندارید یا در شب فرد ناشناسی وارد خانه شود.

برای رفع این مشکل در خانه‌های قدیمی و نوساز دو روش متفاوت وجود دارد:

  • اگر خانه نوساز نباشد، توصیه می‌شود مغزی قفل تعویض شود. با این کار سایر کلیدها که در دست افراد ناشناس باقی مانده، غیرقابل استفاده می‌شوند. 
  • برای خانه‌های نوساز راهکار بهتری وجود دارد. در خانه‌های نوساز بهتر است از قفل‌های دارای کلید کارگری استفاده شود.

 

آشنایی با کلید کارگری

بعضی از قفل‌هایی که روی محصولات ضد سرقت نصب می‌شوند، دارای دو کلید فرعی به نام کلید کارگری هستند. کلیدهای کارگری با کلیدهای اصلی قفل تفاوت دارند. هدف از ساخت این کلیدها این است که در اختیار کارگران ساختمان قرار گرفته و پس از اتمام ساخت و ساز از رده خارج شوند. بنابراین، استفاده از آن‌ها به افزایش امنیت ساختمان‌های در حال ساخت کمک می‌کند. از طرف دیگر، باعث می‌شود هزینه اضافی برای تعویض مغزی به مالک جدید خانه تحمیل نشود. 

پس از این مالک خانه خود را تحویل گرفت، کلیدهای اصلی را داخل قفل قرار می‌دهد. در نتیجه، از این به بعد کلیدهای کارگری قادر به باز کردن درب نخواهند بود. بنابراین، تنها شخصی می‌تواند درب را باز کرده و وارد ساختمان شود، مالک خانه است.

 

3

بیشتر بخوانید: مرکز فروش یراق کابینت تهران کجاست؟

 

افزایش امنیت درب‌

اگر درب دارای قفل ضد سرقت را فقط ببندید ولی آن قفل نکنید، تفاوتی بین این نوع درب با درب‌های معمولی دارای قفل سنتی وجود ندارد. به عبارت دیگر، یک سارق حرفه‌ای می‌تواند درب را باز کند.

اگر درب لاستیک درزگیر داشته باشد، باز کردن آن در مقایسه با درب‌های قدیمی سخت‌تر بوده و به زمان بیشتری نیاز دارد. این موضوع نشان می‌دهد که در هر حالت امنیت محصولات ضد سرقت از درب سنتی بیشتر است.

اگر درب بسته و قفل شود، تمام زبانه‌های قفل بسته می‌شوند. در نتیجه، باز کردن درب بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود. هر چقدر تعداد زبانه‌ها بیشتر باشد، درب از ایمنی بالاتری برخودار است.

 امنیت این مدل درب‌ها به حدی زیاد است که باز کردن آن‌ها حتی توسط سارقان حرفه‌ای هم بسیار سخت است. در نتیجه، احتمال سرقت به صفر می‌رسد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.