محمدتقی فتحی روز دوشنبه در جلسه مشترک ستاد پیشگیری از وقوع جرم و شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان زنجان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: همه‌ساله شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی استان بودیم اما سال ۹۸ جزو معدود سال‌هایی بود که توفیق در کنترل ورودی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت سامانه تصمیم، موسسات داوری، کمیسیون مددکاری کلانتری‌ها و همکاری و همراهی مردم در کنار تلاش نهادهای حمایتی، تاثیر بسزایی در تحقق این هدف داشت.

فتحی با بیان اینکه جرایم اثرگذار استان در سال گذشته به جز ۲ مورد در همه بخش‌ها نسبت به سال ۹۷ کاهش داشت، گفت: تصادفات برون‌جاده‌ای، افزایش جزئی در تلفات داشته و جرایم اقتصادی فضای سایبری نیز افزایش یافته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان با اشاره به کاهش جرایم خشن در سال گذشته اظهار داشت: قتل، ضرب و جرح، نزاع فردی و نزاع جمعی به ترتیب ۴۰ ، ۱۸.۴ ، ۲۲ و ۱۷ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آدم‌ربایی، تجاوز به عنف، چاقوکشی و سرقت نیز به ترتیب ۵۷ ، ۵۸ ، ۴۱ و سه درصد کاهش یافته‌اند.

فتحی افزود: آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، کودک‌آزاری، کودک‌همسری و مقاومت علیه زنان و نوامیس نیز در سال گذشته کاهش یافته است.

وی با اشاره به اجرای آموزش‌های قبل از ازدواج، ادامه داد: هیچ عقدی بدون گذراندن آموزش‌های قبل از ازدواج در زنجان صورت نمی‌پذیرد که این امر نیز در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر بوده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان با اشاره به کاهش جمعیت کیفری این استان در سال گذشته، گفت: زنجان با ۱۴.۷۳ درصد کاهش نسبت به سال ۹۷ ، اولین استان کشور در کاهش جمعیت کیفری بوده و ضمن اینکه هیچ زندانی مهریه در این استان وجود ندارد.

وی، اِعمال مجازات‌های جایگزین حبس را یکی از عوامل کاهش جمعیت کیفری خواند و اظهار داشت: اِعمال مجازات‌های جایگزین حبس در استان زنجان در سال گذشته ۵۰۷ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته و ۴۵۱ مورد پابند الکترونیکی استفاده شده که از این حیث، رتبه اول کشور هستیم.

تنها موضوع نگران‌کننده، جرایم مالی فضای مجازی است

فرمانده انتظامی استان زنجان نیز گفت: تنها موضوعی که در سال ۹۹ باید در نظر گرفته شود، جرایم فضای مجازی است که در این بخش ۴۳ درصد افزایش جرم در سال گذشته داشتیم.

سردار رحیم جهانبخش اظهار داشت: در حوزه مسائل اخلاقی فضای مجازی ۴۶ درصد کاهش داشتیم که نشان از بلوغ فرهنگی و تدین مردم استان دارد اما جرایم بخش مالی فضای مجازی از ۳۰۳ مورد سال ۹۷ به ۹۰۵ مورد در سال گذشته رسیده و حدود سه برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: نیاز به افزایش بلوغ اجتماعی و ارتقای فرهنگ استفاده از فضای مجازی داریم که حوزه‌های مختلف اطلاع‌رسانی، خبرنگاران و رسانه ملی باید به این موضوع بپردازند.

فرمانده انتظامی استان زنجان گفت: سال ۹۸ ، سال بسیار سختی از لحاظ تنوع و تکثر ماموریت‌ها برای نیروی انتظامی در راستای تامین امنیت مردم بود اما در مقابل، مردم زنجان سالی توام با امنیت کامل را احساس کرده و در اغلب جرایم به‌ویژه تجاوز به عنف با کاهش ملموس آمار در وقوع جرم مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه مجموع سرقت‌ها در سال گذشته سه درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: از این حیث، دومین استان کشور هستیم.

جهانبخش خاطرنشان کرد: جرایم سرقت به عنف، تجاوز به عنف و قتل به ترتیب ۱۴ ، ۲۹ و ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته که از این حیث نیز اولین استان کشور هستیم.

فرمانده انتظامی استان زنجان افزود: شرارت‌ها از جمله مزاحمت، چاقوکشی و قمه‌کشی که آرامش مردم را خدشه‌دار می‌کند در مجموع ۵۸ درصد و نزاع و درگیری نیز ۲۷ درصد در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مجموع تصادفات، سه درصد کاهش داشته اما شمار جانباختگان نسبت به سال ۹۷، یک درصد افزایش یافته است همچنین تجمعات اعتراض‌آمیز نیز ۶۱ درصد کاهش یافته است.

جهانبخش با اشاره جایگاه استان زنجان در سطح جغرافیایی کشور با توجه به نرخ و فراونی جرایم، گفت: خوشبختانه در بسیاری از جرایم مانند سرقت، قتل، مفاسد اخلاقی و اجتماعی، آلودگی مواد مخدر، شرارت و جرایم مالی جزو استان‌های رده پایین کشور هستیم.

وی با بیان اینکه فقط در تصافات رانندگی رتبه استان زنجان بالا است، افزود: از این حیث، رتبه دهم کشور را داریم.

زنجان تا کنون به پیک بیماری کرونا نرسیده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز گفت: مجموعه حوزه سلامت استان طی سه ماه گذشته به شدت درگیر کنترل بیماری کرونا بوده و تا کنون زنجان در هیچ مقطعی به حالت پیک و سطح بالای شمار بستری‌ها نرسیده و حتی شمار بستری‌شدگان به نصف تخت‌های پیش‌بینی‌شده نیز نرسید.

دکتر محمدرضا صائینی با بیان اینکه باید با بیماری کرونا زندگی کنیم، اظهار داشت: تا زمانی که واکسن و داروی قطعی برای این بیماری یافت نشود امکان کنترل کامل آن وجود ندارد مگر اینکه با یافتن بیماران، ایزوله و قرنطینه کردن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بتوانیم کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه ۶ درصد جمعیت استان درگیر این بیماری شده‌اند، خاطرنشان کرد: البته بازهم موارد ابتلا خواهیم داشت و بهبودیافتگان نیز ایمن دائم نمی‌شوند و ممکن است فردی که دوران ایمنی را سپری کرده دوباره مبتلا شود.

صائینی در خصوص آموزش‌های قبل از ازدواج، گفت: این آموزش‌ها از اواسط دی‌ماه سال ۹۷ در استان آغاز شد و در سال ۹۸ نیز ادامه یافت که نتایج آن کاهش طلاق و تاثیر در پایداری ازدواج به‌ویژه در پنج سال اول است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: شیوع بیماری کرونا، آموزش‌های قبل از ازدواج را به دلیل عدم امکان برگزاری کلاس‌ها به خطر انداخت.

وی افزود: سی‌دی و کتابچه‌ها آماده شده و در اختیار مزدوجین قرار می‌گیرد اما برگزاری کلاس‌های حضوری، ممکن نبوده و نیازمند تدبیر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.