وارد شدن به حرفه بازرگانی و تجارت، آن هم از نوع بین المللی اش کاری بسیار هیجان انگیز است که برای فعالان اقتصادی به عنوان یکی از حرفه ای ترین نوع شغل ها معروف بوده و برای خیلی از افراد که در کسب و کارهای مختلف مشغول هستند جزو اهداف شغلی آن ها محسوب می شود.

چرا برای واردات به بیمه باربری نیاز هست

در کشور ما به دلیل اینکه بیشتر صادرات مربوط به کالاهای نفتی و پتروشیمی و کامودیتی ها می شود، که توسط شرکت های دولتی و نیمه دولتی انجام می شود. اما با توجه به گستردگی کالاهایی که به ایران وارد می شوند، و همچنین تنوع این نوع کالاها، واردات قصه دیگری دارد. واردات بیشتر توسط بخش خصوصی و شرکت های خصوصی و افراد عادی که دارای کارت بازرگانی هستند انجام می پذیرد.

بنابراین لازم هست که افراد مختلف که اقدام به واردات کالاهای مختلف به کشور می کنند، اطلاعاتی کافی و لازم در خصوص شرایط واردات و قوانین تجارت بین المللی و همچنین قوانین مربوط به ترخیص کالاها از گمرکات کشور را داشته باشند.

از آنجایی که بسته به نوع قراردادی که خریدار وارد کننده با فروشنده خارجی منعقد می کند، در طی مسیر کالا تا مقصد، کالا در اختیار خریدار وارد کننده خواهد بود، در واقع وارد کننده صاحب کالا محسوب شده و در صرتی که حادثه ای منجر به از بین رفتن یا تلف شدن بخشی یا کل بار شود، این حادثه باعث زیان مالی سنگین به صاحب کالا می شود. بنابراین یکی از مقوله های مهم در خصوص واردات کالا، بیمه باربری وارداتی هست. این بیمه نامه کالا را از مبدأ تا مقصد بسته به اینکه با وسیله حمل هوایی، دریایی، یا زمینی مثل کامیون یا قطار حمل شود را تحت پوشش بیمه قرار می دهد. بیمه باربری را می توان با سه نوع کلوز مختلف دریافت کرد. کمترین پوشش را در کلوز C دریافت می کنید و بعد از آن کلوز B پوشش های بهتری داشته و در نهایت بهترین کلوز برای بیمه نامه باربری وارداتی کلوز A هست که بیشترین خطراتی را که ممکن است در طول حمل به وقوع بپیوندد را تحت پوشش قرار می دهد.

امروزه در صورتی که مایل باشید واردات خود را به روش گشایش اعتبار در بانک انجام دهید، یکی از مدارکی که می بایست به بانک ارائه دهید، بیمه نامه باربری خریداری شده بر اساس پروفرما یا ثبت سفارش است. همچنین یکی از اصلی ترین مدارکی که در هنگام ترخیص کالا از گمرک از شما دریافت می شود یک نسخه از بیمه باربری مربوط به آن کالایی است که حمل شده. البته بیمه باربری را باید قبل از حمل کالا خریداری کرد.

با توضیحاتی که داده شد، معلوم است که خرید بیمه باربری برای محموله وارداتی یکی از الزامات است. نه فقط به خاطر اینکه باید مدارک آن را به بانک گشایش کننده اعتبار یا گمرک ارائه دهیم، به خاطر اینکه کسب و کار ما به این بیمه نامه وابسته است. با داشتن بیمه برای کالایی که شما صاحبش هستید، می توانید با خیال راحت مسیر حرکت از مبدأ تا مقصد را دنبال کنید و بدانید که در صورتی که اتفاقی برای کالای شما بیافتد، حتماً شرکت بیمه آن را جبران خواهد کرد. برعکس اگر کالای شما فاقد بیمه باشد، در صورت بروز حادثه شاهد از دست رفتن کل سرمایه در یک چشم به هم زدن خواهید بود.

انتخاب با شماست، آیا داشتن یک بیمه کامل برای کالاهای وارداتی ضروری نیست؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.