این گزارش به معرفی هشت کلاس از داروهای دیابت که اغلب به عنوان درمان خط اول یا دوم برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می شود ، میپردازد.

خوب است بدانید: ما انسولین را به خودی خود برای درمان دیابت ارزیابی نمی کنیم زیرا بندرت به عنوان یک درمان اولیه برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می شود. تعداد کمی از افراد ممکن است به انسولین نیاز داشته باشند ، به خصوص اگر میزان قند خون آنها بسیار زیاد باشد و علائمی مانند ادرار بیش از حد ، تشنگی یا کاهش وزن داشته باشد.

در زیرگروه های از داروهای دیابت به صورت جداگانه با نام های عمومی و نام تجاری آنها ذکر شده است. 

نحوه کار داروها

هدف از درمان دیابت با تغییر در شیوه زندگی و داروها کاهش HbA1c (و کم نگه داشتن آن) ، کاهش علائم و کاهش خطرات ناشی از عوارض دیابت است.

 

هشت نوع از داروی دیابت در زیر آورده شده است که برای دستیابی به این اهداف به روش های مختلفی کار می کنند. اما همه آنها برای کاهش سطح قند خون ،  بهبود استفاده از گلوکز بدن و کاهش علائم کمک می کنند:

 

سولفونیل اوره ها و مگلیتینیدها ترشح انسولین توسط لوزالمعده را افزایش می دهند.

متفورمین تولید قند توسط کبد را مهار می کند و مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

مهار کننده های آلفا گلوکزیداز جذب قند توسط روده را به تأخیر می اندازند.

تیازولیدین دیون مقاومت انسولین در عضلات را کاهش می دهد.

مهارکننده های دیپپتیدیل پپتیداز۴  باعث آزاد شدن انسولین از لوزالمعده پس از خوردن وعده غذایی می شوند.

آگونیست های گیرنده پپتید۱مانند گلوکاگون باعث آزاد شدن انسولین از لوزالمعده بعد از غذا می شوند و ممکن است بعد از خوردن غذا احساس سیری را افزایش دهند.

مهارکننده های حمل  سدیم گلوکز باعث افزایش دفع قند در ادرار می شوند.

از آنجا که این داروها به روش های مختلفی کار می کنند و نمی توانند به تنهایی به اندازه کافی قند خون را کنترل کنند ، ممکن است از آنها به صورت ترکیبی استفاده شوند. بیش از ۵۰ درصد از مبتلایان به دیابت که مصرف یک نوع دارو را شروع می کنند ، طی سه سال به نوع دیگریاز دارو (یا انسولین) نیاز دارند تا قند خون خود را تحت کنترل نگه دارند.

 

علاوه بر این ،اگر قند خون شما بسیار زیاد است و یک یا چند دارو برای شما تجویز می شود ، باز هم تغییر شیوه زندگی گزینه ای ست که همیشه به شما کمک می کند.

 

از همه افراد بزرگسال مبتلا به  دیابت نیز خواسته می شود که کلاسهای آموزش خودمدیریت دیابت را طی کنند. ثابت شده است که برگزاری چنین کلاسهایی باعث بهبود کنترل قند خون در طول زمان می شود.

 

شواهد به شدت از اثرات  تغییرات شیوه زندگی و همراهی آن با مصرف داروها پشتیبانی می کند. همچنین مطالعات متعددی نشان می دهد که بسیاری از مبتلایان به دیابت می توانند قند خون خود رابا تغییر در شیوه زندگی(بدون مصرف دارو) به خصوص در مراحل اولیه بیماریشان کاهش دهند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.