رسول فرهادی روز سه شنبه در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا افزود: 2 هزار حلقه چاه آب کشاورزی، صنعت و آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند نصب کنتورهای هوشمند است.
وی بیان کرد: نصب کنتورهای هوشمند بر روی 500 چاه این استان تاکنون انجام شده است که 50 حلقه چاه در سال 1396 هوشمندسازی شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال 10 میلیارد ریال برای هوشمندسازی چاه های آب و 10 میلیارد ریال نیز برای پر کردن چاه های غیرمجاز از سوی استانداری و شورای حفاظت آب تصویب شده اما هنوز اعتباری تخصیص نیافته است.
فرهادی تعداد چاه های غیر محاز در کهگیلویه و بویراحمد را یک هزار حلقه برآورد کرد.
اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در سال 1378 در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت برفرایند مصرف آب چاه های کشاورزی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی آغاز شد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد افت منابع آب چاه های کشاورزی و سفره های زیرزمینی را یادآور شد و افزود: کنتور گذاری چاه های آب و متناسب سازی مصرف براساس مجوز صادره یکی از برنامه های آب منطقه ای است.
فرهادی پرهیز کشاورزان از کشت هایی که به مصرف آب زیاد نیاز دارند را خواستار شد و افزود: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری از دیگر راهکارهای صیانت از منابع آب زیرزمینی است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد پیش تر گفته بود بررسی ها نشان می دهد که سالانه 46میلیون متر مکعب آب از چاه‌های غیرمجاز در این استان برداشت می شود.
کارشناسان بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی این استان را در بخش کشاورزی می دانند.
افت سطح آب در دشت های کهگیلویه و بویراحمد از سال 1387 آغاز شده و براساس آمار میانگین افت سفره های آب زیرزمینی در 15 دشت این استان 10 متر است.
فرهادی ابراز کرد: سالانه 281 میلیون مترمکعب آب از چاه‌های مجاز این استان برداشت می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب‌های کشور/نزدیک به 10میلیارد متر مکعب/ را به خود اختصاص داده است.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت حدود یک درصد از جمعیت و همین میزان از مساحت ایران را دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.