رسول فرهادی روز چهارشنبه در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا افزود: 2 هزار چاه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند نصب کنتورهای هوشمند است.
وی بیان کرد: در سال جاری هشت میلیارد ریال اعتبار برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی 400 چاه کشاورزی این استان تصویب شد اما تاکنون این بودجه تخصیص نیافته است.
فرهادی تصریح کرد:اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در سال 1378 در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت برفرایند مصرف آب چاه های کشاورزی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی آغاز شد.
وی اظهار کرد: 460حلقه چاه کشاورزی این استان تاکنون به کنتور هوشمند مجهز شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد افت منابع آب چاه های کشاورزی و سفره های زیرزمینی را یادآور شد و افزود: کنتور گذاری چاه های آب کشاورزی و متناسب سازی مصرف براساس مجوز صادره یکی از برنامه های آب منطقه ای است.
فرهادی پرهیز کشاورزان از کشت هایی که به مصرف آب زیاد نیاز دارند را خواستار شد و افزود: اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری از دیگر راهکارهای صیانت از منابع آب زیرزمینی است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد پیش تر گفت بررسی ها نشان می دهد که سالانه 46میلیون متر مکعب آب از چاه‌های غیرمجاز در این استان برداشت می شود.
بیش از یکهزار و 195 حلقه چاه آب غیرمجاز در 15 دشت کهگیلویه و بویراحمد حفر شده است.
کارشناسان بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی این استان را در بخش کشاورزی می دانند.
افت سطح آب در دشت های کهگیلویه و بویراحمد از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اینک 2 هزار و 489 حلقه چاه مجاز در بخش‌های صنعت، شرب و کشاورزی در این استان وجود دارد.
فرهادی ابراز کرد: سالانه 281 میلیون مترمکعب آب از چاه‌های مجاز این استان برداشت می‌شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از هشت میلیارد ریال اعتبار امسال برای پر کردن چاههای غیرمجاز این استان نیاز است که در صورت تخصیص 60حلقه چاه تا پایان امسال پلمب خواهد شد.
در سال‌های گذشته 284 حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف استان با حکم قضایی مسدود شد.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب‌های کشور/نزدیک به 10میلیارد متر مکعب/ را به خود اختصاص داده است.
16 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهروندان این استان هم از طریق چاه و منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت حدود یک درصد از جمعیت و همین میزان از مساحت ایران را دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: علیزاده
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.