رسول فرهادی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیش از یکهزار و 195 حلقه چاه آب غیرمجاز در 15 دشت این استان وجود دارد.
دشت باشت ،امامزاده جعفر،لیشتر،کلاچو، دهدشت،و دشتروم از جمله دشت های مهم کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: از این تعداد چاه‌های غیرمجاز 855 حلقه کشاورزی و 150 حلقه صنعتی است.
فرهادی وضعیت آب زیرزمینی دشت‌های این استان را بحرانی دانست و افزود: بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی است.
پیشتر مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، میانگین افت آب سفره‌های زیرزمینی دشت‌های استان را 10 متر ذکر کرد و گفت: این امر تهدیدی جدی برای آینده کشاورزی منطقه خواهد بود.
افت سطح آب در دشت های کهگیلویه و بویراحمد از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اینک 2 هزار و 489 حلقه چاه مجاز در بخش‌های صنعت، شرب و کشاورزی در این استان وجود دارد.
فرهادی ابراز کرد: سالانه 281 میلیون مترمکعب آب از چاه‌های مجاز این استان برداشت می‌شود.
وی افزود: حجم بهره برداری از منابع آب این استان یکهزار و 70 میلیون مترمکعب است که از این میزان 770 میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی است.
فرهادی تصریح کرد: چهار حلقه چاه غیرمجاز در این استان امسال با حکم دستگاه قضایی تاکنون پلمپ شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از هشت میلیارد ریال اعتبار امسال برای پر کردن چاههای غیرمجاز این استان نیاز است که در صورت تخصیص 60حلقه چاه تا پایان امسال پلمپ خواهد شد.
فرهادی افزود: این اقدام در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به‌منظور حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی، صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: تاکنون 460 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های استان نصب‌شده که از این تعداد 190 کنتور هوشمند در دشت امامزاده جعفر گچساران بوده است.
فرهادی تصریح کرد: با استفاده از روش‌های آبیاری نوین، می‌توان بهره‌وری را افزایش و از مصرف آب و برداشت منابع آبی جلوگیری کرد.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب‌های کشور را به خود اختصاص داده است.
16 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهروندان این استان هم از طریق چاه و منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت حدود یک درصد از جمعیت و همین میزان از مساحت ایران را دارد.
خبرنگار: مریم صیادی** انتشار دهنده: علیزاده
/16622082
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.