مجید علی پور روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع این تعداد چشمه ، 370 حلقه در مناطق ییلاقی و مابقی در مناطق قشلاقی قرار دارد.
وی افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود آب در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ،روزانه 792 هزار لیتر آب با 22 تانکر سیار، 6 دستگاه خودروی وانت سایپا و 2 دستگاه تراکتور بین عشایر توزیع می شود.
علی پور بیان کرد: تاکنون 300 دستگاه تانکر سقف دار و 2 هزار دستگاه تانکر ثابت برای ذخیره آب به عشایر کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است.
وی عنوان کرد: در برخی مناطق عشایری استان نیز به سبب سخت گذری و صعب العبور بودن عملیات آبرسانی با تراکتور صورت می گیرد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون حدود 10 میلیارد ریال اعتبار از منابع مختلف به عملیات آبرسانی عشایر این استان اختصاص یافته که با توجه به ادامه خشکسالی 50 میلیارد ریال دیگر برای تامین آب عشایر نیاز است.
وی گفت: همچنین برای عملیات آبرسانی مطلوب تر به عشایر کهگیلویه و بویراحمد 10 دستگاه تانکر سیار دیگر نیاز است.
علی پور بیان کرد: بیش از 400 هزار راس دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد با مشکل کم آبی مواجه هستند و هم اینک با آبرسانی سیار آب آن ها تامین می شود.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون مشکل جدی در رابطه با تلف شدن دام ها در پی کم آبی در مناطق عشایری استان مشاهده نشده است .
وی ابراز داشت: علاوه بر تامین آب آشامیدنی عشایر و دام های آن ها برای تامین آب باغ های عشایر نیز اقداماتی انجام شده که از جمله به حدود 100 هکتار در مناطق ییلاقی از مجموع چهار هزار و 600 هکتار باغ های عشایری موجود در کهگیلویه و بویراحمد آبرسانی شده است.
علی پور ابراز داشت: بیش از 12 درصد از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار و 120 خانوار و 70 هزار نفر عشایر است که این میزان جمعیت از 6 ایل بومی، 2 طایفه قشقایی، 16 تیره، 181 طایفه و بیش از یک هزار و 110 تش (اولاد) شکل گرفته است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح هایی از قبیل احداث پمپاژ و شبکه ها، ابنیه فنی، منابع ذخیره آب و بهسازی چشمه ها در مناطق عشایری استان از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار هستند.
بروز پدیده خشکسالی در استان همچنین سبب کوچ زودهنگام عشایر در سال زراعی جاری شد.
هر ساله زمان کوچ عشایر این استان از مناطق قشلاقی به ییلاقی به‌طورمعمول از حدود پنجم تا 15 اردیبهشت‌ماه بود، درحالی ‌که امسال به سبب خشکسالی و کم‌آبی کوچ عشایر به طور نسبی از دهم فروردین‌ماه آغاز شد.
55 درصد دام، 27 درصد عرصه‌های زراعی، 17 درصد باغ‌ها و تولید 54 درصد گوشت قرمز کهگیلویه و بویراحمد متعلق به جامعه عشایری است.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.