محسن جعفری نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نسبت محیط بان به مناطق حفاظت شده در کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با استاندارد کشوری، از وضعیت مطلوب تری برخوردار است.
براساس استاندارد جهانی به ازای هر یک هزار هکتار منطقه حفاظت شده باید یک محیط بان فعال باشد که وضعیت کهگیلویه و بویراحمد یک چهارم استاندارد جهانی است.
وی افزود: 75 محیط بان در کهگیلویه و بویراحمد وظیفه حفاظت از مناطق حفاظت شده را در 20 پاسگاه محیط بانی بر عهده دارند.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در استان وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
جعفری نژاد تاکید کرد که سازمان حفاظت محیط زیست برای پیشگیری و مقابله با بحران های زیست محیطی از قبیل آتش سوزی و تخلفات صید و شکار نیاز به تجهیزات مناسب و جدید دارد.
وی عنوان کرد: بر اساس وظایف محوله محیط بانان وظیفه دارند نسبت به کنترل و پایش تخلفات احتمالی در منطقه پرداخته و در صورت مشاهده هرگونه جرائم و تخلفات بر اساس قانون مبادرت و نسبت به پیگیری اقدام کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سال های اخیر به ویژه با افزایش جرائم تخلفات شکار و صید اگرچه قوانین مطلوب تر شده ولی ضرورت دارد که حمایت دستگاه قضایی در جهت برخورد با متخلفان بیشتر شود.
در سال های اخیر 2 محیط بان کهگیلویه و بویراحمدی به جرم قتل شکارچیان غیرمجاز به زندان افتادند که هر 2 نفر آنان آزاد شدند.
طی 38 سال گذشته تاکنون، 120 محیط بان در کشور حین خدمت بر اثر درگیری با متخلفان و شکارچیان به شهادت رسیده اند و همچنین 150 محیط بان مجروح و جانباز شدند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است.
افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور در این استان قرار دارد.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.