گودرز باقری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 10 هزار و 200 کیلوگرم شیرابه آنغوزه در 95 هکتار مرتع،6 هزار کیلوگرم شیرابه باریجه در سطح 30 هکتار و چهار هزار کیلوگرم گون کتیرا در 50 هکتار هم اکنون در حال برداشت است.
وی همچنین از پیش بینی برداشت 15 هزار برگ خشک «مورد» در مراتع کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود تولید گیاهان دارویی در سال جاری 19 میلیارد ریال عاید بهره برداران کند.
وی افزود: براساس برنامه ریزی قرار است طرح توسعه گیاهان دارویی امسال در سه هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد انجام خواهد شد.
بیش از 36 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد از سال 1383 تاکنون زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.
وی بیان کرد: بخش اعظم شیره تولید شده به هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
باقری تصریح کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی است که از این تعداد 450 گونه آن دارویی است.
براساس برآوردهای مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی در سطح 200 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.
این استان دارای 552 هزار هکتار مرتع و 2 میلیون و 100 هزار واحد دامی است.
درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده گیاه دارویی آنغوزه است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.