به گزارش ایرنا، در شرایطی که این استان در چند ساله گذشته دچار خشکسالی و کم بارشی های متوالی است و افزایش دمای هوا به ویژه در چند روز اخیر بی سابقه بوده گویا هنوز عزمی جدی برای مدیریت مصرف برق و عبور از تابستان گرم امسال وجود ندارد.
هر چند مسئولان با اجرای طرح کاهش ساعت های اداری در 6 شهرستان گرمسیری،اجرای مشوق های مدیریت مصرف برق در حوزه های کشاورزی و صنعتی گام هایی برای مدیریت مصرف برداشته اند اما به نظر می رسد مشترکان هنوز باور نکرده اند که مدیریت مصرف در این روزهای گرم تابستان چقدر مهم است.

** رشد 6درصدی مصرف برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد از رشد 6 درصدی مصرف برق در این استان خبرداد و این افزایش مصرف را برای ماه های آینده نگران کننده دانست.
داود راهزادی گفت: به دلیل گرمای زودرس و خشکسالی های چند ساله اخیر هم اکنون شاهد رشد میزان مصرف هستیم.
وی بابیان اینکه میزان مصرف برق در استان کهگیلویه و بویراحمد از مرز 400 مگاوات در تیرماه امسال گذشته است، اظهار داشت: این درحالی است که میزان مصرف برق در مردادماه سال گذشته به 400 مگاوات رسیده بود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین میزان مصرف برق در سالجاری را مربوط به شهرستان گچساران عنوان کرد و افزود: روند کنونی مصرف برق در این استان نگران کننده است.
راهزادی افزود: اگر این روند ادامه داشته باشد اجرای خاموشی های با برنامه در دستور کار قرار می گیرد.
وی سهم استان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش مصرف برق را 30 مگاوات اعلام کرد و گفت: مشترکان در ساعات پیک بار ،مصرف برق خود را مدیریت کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساعات پیک بار مصرف برق در تابستان بین ساعات 13 تا 17 عصر است.

** راهکارهای مدیریت مصرف
رئیس اداره برق گچساران از مشترکان خواست مصرف برق خود را مدیریت کنند.
علی روانگرد افزود: در ساعت های پیک مصرف برق از لوازم پرمصرف مانند لباسشویی، اتو، جاروبرقی استفاده نکنند.
وی اظهار کرد: لوازم برقی در حالت آماده به کار، برق مصرف می کنند لذا با جدا کردن آنها از پریز، می توان 10 درصد برق مصرفی را کاهش داد.
روانگرد تصریح کرد: لامپ های هالوژن مهتابی استهلاک زیاد دارند و هر کدام 50 وات برق مصرف می کنند در حالی که تعویض آنها با لامپ های ال.ای.دی مصرف برق هر مهتابی را به 15 وات کاهش می دهد.
رئیس شرکت توزیع نیروی برق گچساران ابراز داشت: خاموش کردن لامپ های اضافی، ساده ترین راهکار کاهش مصرف برق است.
روانگرد ادامه داد: شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد برای پایداری برق و جبران میزان کاهش برق تولیدی در این استان 2 روش مدیریت مصرف و خاموشی با برنامه را در دستور کار خود قرار داده است.
ساعت شروع کار دستگاه های مختلف اجرایی در 6 شهرستان گرمسیری کهگیلویه، بهمئی، لنده، چرام، باشت و گچساران برای صرفه جویی در مصرف برق تغییر می کند.
بر این اساسی ساعات کاری جدید در این 6 شهرستان از 6و نیم صبح تا 13و 30 دقیقه عصر است.
رئیس اداره برق گچساران اصلاح و بهینه سازی شبکه و نصب روشنایی روستاها را از مهمترین طرح های در دست اجرای این شهرستان ذکر کرد.
45 هزار مشترک برق در گچساران و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان وجود دارد.
70 درصد مشترکان برق این شهرستان معادل 32 هزار مشترک در بخش شهری و مابقی در روستاهاست.
110 روستا در بخش مرکزی این شهرستان وجود دارد که همه آنها از نعمت برق برخوردارند.

** اجرای طرح های مدیریت مصرف
رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: 16 طرح مدیریت مصرف برق و کاهش پیک بار با 20 میلیارد ریال اعتبار سال جاری در مناطق مختلف این استان اجرا می شود.
پیمان پورمعرفت اظهار داشت: اجرای طرح های TOU و CCP، شناسایی و تشویق مشترکان برتر و ادامه اجرای طرح بهسامان در مدارس مقطع ابتدایی و راهنمایی از مهمترین برنامه هایی است که در سال جاری باهدف مدیریت مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی افزود:‌ جلب همکاری مشترکان اداری و دیماندی غیرصنعتی در برنامه های کاهش پیک، جلب همکاری جایگاه های CNG در ساعت های اوج بار روزانه و سرویس کولرهای آبی و گازی در مناطق گرمسیری و نصب سایه بان بر روی آن ها برای 10 ساختمان از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای مدیریت مصرف برق در این استان است.
پورمعرفت بیان کرد: اجرای این طرح ها بستگی به تخصیص اعتبارات لازم است.
وی عنوان کرد: این طرح ها برای تعرفه های عمومی، کشاورزی، صنعتی و تجاری اجرایی می شود.
رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: دارندگان تعرفه های کشاورزی و صنعتی در این استان در صورتی که در دوران پیک بار مصرف برق نداشته باشند از 20 ساعت برق رایگان بهره مند می شوند.
پورمعرفت اظهار داشت: مشوق های ویژه ای برای دارندگان تعرفه های کشاورزی و صنعتی که در دوران پیک بار مصرف برق در این استان همکاری لازم را داشته، درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به مشوق های پیش بینی شده برای دارندگان تعرفه های صنعتی و کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد، افزود: این تشویق ها در 2 بخش برق رایگان و تخفیف های ویژه مصرف برق اعمال خواهند شد.
پورمعرفت بیان کرد: دارندگان تعرفه های کشاورزی و صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد در صورتی که در یکی از دوران ساعات پیک یعنی ساعات 12 تا 19 و 19 تا 23 میزان مصرف برق خود را مدیریت کرده و مصرف برق نداشته باشند از این طرح بهره مند می شوند.
وی عنوان کرد: سیاست های تشویقی وزارت نیرو برای دارندگان تعرفه های 3 الف ، 3 ب ، 3 ج و چاه های کشاورزی و صنایع تبدیلی 50 کیلووات در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.
رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کشاورزانی که دارای تعرفه 3 الف ( چاه کشاوری) هستند و در دوران پیک مصرف برق نداشته باشند از 20 ساعت برق رایگان بهره مند خواهند شد.
وی ابراز داشت: کنتورهای برق تمامی تعرفه های 3 الف ، 3 ب ، 3 ج چاه های کشاورزی و صنایع تبدیلی 50 کیلووات به بالا باید «فهام» باشد.
پورمعرفت تعداد مشترکین تعرفه 3 الف دارای کنتور دیجیتالی در این استان را 2 هزار و 140مشترک و تعداد کنتورهای 3 ب و 3 ج 50 کیلووات به بالای کشاورزی را 188 دستگاه برشمرد.
به گفته کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارندگی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66میلیمتر کاهش یافته است .
ولی بهره مند اظهار داشت:میزان بارندگی سال زراعی جاری در سی سخت483.8،یاسوج 422.2،لیکک 311.1،دهدشت 283.4،دوگنبدان 179.3 ومنطقه امامزاده جعفر گچساران 176.8 میلیمتر بوده است.
بر اساس آخرین آمارها میانگین بارندگی بلندمدت در یاسوج 804.2، سی سخت 686.6، دوگنبدان 430.2، دهدشت 491.4، لیکک 358.9 و منطقه امامزاده جعفر گچساران نیز 423.7 میلیمتر است.
ولی بهره مند اظهار داشت: در شبانه روز گذشته حداکثر و حداقل دمای هوای منطقه امامزاده جعفر گرم‌ترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد به 45.2 و 22.4 درجه سانتی‌گراد رسید و بیشترین و کمترین درجه هوای شهر یاسوج خنک‌ترین منطقه این استان 35.4 و 16.8درجه سانتی‌گراد ثبت شده است.
وی بیان کرد: بیشترین و کمترین دما در ایستگاه های هواشناسی شهرهای دوگنبدان 44.5 و 25.7 ،دهدشت44.4 و 22.4 در جنوب این استان درجه سانتی‌گراد ثبت شده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کمترین و بیشترین دمای هوای شهر سی سخت 34.4 و 17.6درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.
هفته گذشته در یک رکورد بی سابقه دمای هوا در شهر سردسیری یاسوج به نزدیک 40 درجه و در سه ایستگاه هواشناسی مناطق گرمسیری به بیش از 45 درجه سانتیگراد رسید.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان با یک درصد مساحت کشور یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.