به گزارش ایرنا، عزت الله رئیسی اردکانی روز چهارشنبه در همایش بحران آب در اتاق بازرگانی یاسوج، اظهار داشت: کمبود آب حل شدنی است نباید به دنبال مقصر بود بلکه باید راه حل مناسب پیدا کرد.
وی افزود: علل مشکل آب در سه مقوله خشکسالی، تغییر اقلیم و برداشت بیش از حد آب تجدید پذیر(اضافه برداشت) بررسی شده که در آن خشکسالی و تغییر اقلیم طبیعی بوده و نمی توانند عامل اصلی مشکل آب باشند.
رئیسی اردکانی بیان کرد: استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی (اضافه برداشت) سبب خشک شدن یا کاهش آب چاه ها، قنوات و چشمه ها و رودخانه ها، بحران آب در سال های خشکسالی، افزایش هزینه سرمایه گذاری و کاهش کیفیت آب خواهد شد.
وی عنوان کرد: اساسی‌ترین روش حل کمبود آب نصب کنتورهای هوشمند است که به وسیله آن اعمال مدیریت در منابع آب، کاهش یکسان برای همه چاه‌ها برای حل بحران آب و امکان بکارگیری روش‌‌های صرفه‌جویی خواهد شد.
پدر علم هیدروژئولوژی ایران تصریح کرد: جیره بندی آب درسال های خشکسالی روش علمی متداول در جهان است.
وی افزود: مشکل آب با پول حل نمی شود و سودجویانی که آب را به هدر می دهند باید با کاهش سهم آن ها در آب جریمه شوند.
رئیسی اردکانی ابراز داشت: بخشی از بحران آب ناشی از عوامل اجتماعی است که عدم هماهنگی و همکاری بین مدیران علل اصلی اجتماعی بحران آب هستند.
وی با اشاره به تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: ایران از85 درصداز میزان آب تجدید پذیر خود استفاده می کند که این آمار تکان دهنده و نامطلوب است.
پدر علم هیدروژئولوژی ایران تصریح کرد: هدر رفت آب از طریق ضایعات محصولات کشاورزی در ایران 35 درصد است که حدودا 640 هزار میلیارد ریال ارزش ضایعات مصرف کشاورزی بوده که دور ریخته می شود و به طور خاموش این پول هدر داده می شود.
وی گفت: 6 شهر این استان از جمله یاسوج، لیکک، دیشموک، سوق، باشت و مادوان با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند.
پدر علم هیدروژئولوژی ایران عنوان کرد: پنجمین استان متاثر از بحران آب در کشور کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: آب دشت امامزاده جعفر در میان 15 دشت این استان، بیش از بقیه دچار افت شدید شده است.
بر اساس آمارهای موجود کهگیلویه و بویراحمد حدود 10 درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما بااین‌وجود پدیده خشکسالی در این استان در سال‌های اخیر کم‌کم خود را نشان داده است.
افت سطح آب در دشت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
بررسی‌ها و مطالعات شرکت آب منطقه‌ای حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در هشت سال گذشته در این استان دارد به‌طوری که میانگین بارش‌ها در این مدت نسبت به بلند مدت و از سال زراعی 1351 تا 1395 حدود 50 درصد کاهش یافته است.
میانگین بلند مدت بارندگی در استان از 43 سال قبل تاکنون افزون بر 675 میلی متر معادل حدود 10 هزار و 474 میلیون مترمکعب اعلام شده است.
بر اساس اطلاعات کارشناسان آب منطقه‌ای حدود 44 درصد از این میزان تبخیر می‌شود و جزء بارندگی‌های مفید محسوب نمی‌شود و از مجموع 57.3 درصد بارش‌های مفید نیز حدود 55 درصد از این میزان نیز تبدیل به روان آب و تشکیل سیلاب می‌شود.
همچنین 44 درصد بارش‌های مفید معادل 2 هزار و 613 میلیون متر مکعب سهم حوزه‌های آبریز و سفره‌های زیرزمینی در کهگیلویه و بویر احمد می‌شود.
از 15 دشت کهگیلویه و بویراحمد 14 دشت دارای آبخوان است.
به دلیل خشکسالی و افزایش بهره برداری در این تعداد دشت استان، 60 میلیون متر مکعب کسری آب وجود دارد.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.