به گزارش ایرنا، براساس آمار علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون 40 هزار بیمار مبتلا به فشارخون در این استان سکونت دارند.
در استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد بیش از 840 بیمار مبتلا به سرطان شناسایی شده است.
صدیقه احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:مواد غذایی مانند چیپس، سس ماکارونی و پیتزا از غذاهای پرنمک محسوب می شود.
وی تصریح کرد: مصرف غذاهای پرنمک در شب موجب ایجاد ورم و پف آلودگی زیاد در صبح می شودکه این حالت را ادم (خروج آب میان بافتی) نامیده می شود.
وی گفت:در هنگام خرید مواد غذایی به برچسب و مقدار نمک آن توجه و در هنگام پخت و پز از مصرف زیاد نمک خودداری کنید.
احمدی با اشاره به اینکه مصرف بالای نمک ریسک ایجاد سنگ کلیه را نیز افزایش می دهد، اظهار داشت: مصرف زیاد نمک عملکرد کلیه را به تاخیر می اندازد بگونه ای که طبق تحقیقات صورت گرفته در ادرار افرادی که نمک زیاد مصرف می کنند، پروتئین مشاهده شده که وجود پروتئین در ادرار فاکتور خطر بیماری کلیه است.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه بیمارستان شهید رجایی گچساران با بیان این که برخی بررسی ها احتمال ایجاد زخم معده و سرطان را در مصرف زیاد نمک نشان داده است تصریح کرد: انجمن قلب آمریکا نیز مصرف تقریبا 1.5 گرم نمک در روز را توصیه می کند.
احمدی یکی از دلایل پوکی استخوان را نیز مصرف زیاد نمک دانست و یادآور شد: به غذای کودک زیر یک سال نمک اضافه نکنید تا ذائقه آنان به غذاهای شور عادت نکند.
وی از مردم خواست تا از مصرف زیاد انواع غذاهای فرآوری شده نظیر کنسروها، سوسیس و کالباس، چیپس، پفک و مانند آنها که مقدار زیادی نمک دارند نیز خودداری کنند.
وی با عنوان اینکه انواع تنقلات شور، ترشی ها، آجیل ها و مغزهای شور مهمترین منابع دریافت غذایی نمک هستتند، گفت: با اضافه کردن مقدار کمتر نمک به غذاها می توان میزان نمک مصرفی را کنترل نمود.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه بیمارستان شهید رجایی گچساران یادآور شد: برای بهبود طعم غذا می توان به جای نمک از انواع سبزی های معطر مانند آویشن، شوید، گلپر،نعناع، سیر، آب لیموترش و نارنج تازه استفاده کرد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.