به گزارش ایرنا، عبدالله بهمنش روز دوشنبه در نشست در جلسه شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: موارد بهداشتی از قبیل واکسیناسیون قبل از کوچ و جلوگیری از تردد دام‌های فاقد مجوز دامپزشکی باید رعایت شود در غیر این صورت کوچ عشایر از نقطه‌ای به نقطه دیگر سبب تشدید انتشار این بیماری خواهد شد.
وی افزود: برنامه‌های مختلفی برای کنترل این بیماری ازجمله برگزاری دوره‌های ترویجی آموزشی برای دامداران در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
بهمنش بیان کرد: دلیل شیوع و گسترش بیماری تب‌برفکی در این استان انتقال و تردد دام بوده که بنا به برنامه‌ریزی‌های انجام شده هرگونه انتقال و تردد دام بدون مجوز دامپزشکی در این استان ممنوع شده است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: علائم بیماری در دام‌های بالغ بیشتر لنگش و زخم دهان و بین سم‌ها بوده اما در دام‌های جوان علائم بیشتر از نوع قلبی بوده که باعث تلفات می‌شود.
تب‌برفکی بین انسان و دام مشترک نیست، اما انسان می‌تواند با حمل‌ و‌ نقل دام بیمار سبب انتقال این بیماری از محلی به محل دیگر شود.
بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیردار است که به لحاظ شدت خسارت‌های اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت، تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.
تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف و ویروس عامل بیماری تب برفکی قرار می‌گیرند.
شدت واگیری در دام‌های حساس بسیار بالا و حدود 100 درصد بوده اما میزان مرگ و میر بسیار پایین بوده و به طور عمده دام‌های جوان را دربرمی گیرد.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.