به گزارش ایرنا، درحالی‌که کارشناسان این صنعت را سومین ظرفیت توسعه کهگیلویه و بویراحمد می‌دانند، رونق گردشگری می‌تواند راه توسعه پایدار این استان را هموار کند.
صاحب‌نظران، کهگیلویه و بویراحمد را به دلیل تنوع آب و هوای، وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و قرار گرفتن در مسیر اتصال استان‌های جنوبی و مرکز کشور را یکی از جاذبه‌های گردشگری در تمام فصول می‌دانند.
دولت با توجه به کم آبی و مشکلات حوزه کشاورزی، بالا بودن میزان سرمایه گذاری موردنیاز طرح‌های صنعتی، ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی در برخی صنایع و پتانسیل‌های ایجاد اشتغال ارزان قیمت و بدون ایجاد آلودگی در صنعت گردشگری در سال‌های اخیر توجه خاصی به این حوزه کرده است.

** واگذاری طرح‌های گردشگری به بخش خصوصی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 41 طرح گردشگری این استان برای سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
محمود باقری اظهار داشت: چهار اردوگاه تنگ گنجه‌ای، آبشار تنگ تامرادی، باغ فردوس گچساران و منطقه گردشگری شلال دون در مراحل نهایی واگذاری به بخش خصوصی است.
وی افزود: سرمایه‌گذاران می‌توانند طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را به کارشناسان حوزه سرمایه‌گذاری این نهاد برای ارزیابی تحویل دهند.
باقری بیان کرد: طرح‌های قابل واگذاری بخش گردشگری شامل سد شاه قاسم، تنگ مهریان، اردوگاه خهکلون، اردوگاه بیژن، منطقه کوه گل، اردوگاه چشمه بلقیس چرام، اردوگاه بی بی حکیمه، اردوگاه شراب گرو، اردوگاه دشتک دیل، اردوگاه پارک جنگلی، اردوگاه توت‌نده، اردوگاه تنگ ماغر، برم الوان و بندان سی‌سخت هستند.

** ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی 50 منطقه برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در مناطق مختلف این استان خبر داد.
باقری تصریح کرد: از این تعداد 15 طرح برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت تا سقف یک میلیارد ریال به صندوق امید و کارآفرینی معرفی شده‌اند.
وی ابراز کرد: هم اکنون 6 اقامتگاه بوم گردی در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و باشت با پیشرفت فیزیکی 10 تا 100 درصد در حال اجراست.

** برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری
باقری انجام طرح‌های مطالعاتی در مناطق گردشگری بدون زیرساخت‌های رفاهی را در کهگیلویه و بویراحمد از دیگر برنامه‌های توسعه گردشگری امسال ذکر کرد.

**افزایش استقبال گردشگران نوروزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک میلیون و 843 هزار نفر از 28 اسفند 1396 تا پایان روز 13 فروردین از جاذبه‌های گردشگری و مناظر طبیعی و تاریخی این استان دیدن کردند که نسبت به نوروز پارسال 18 درصد رشد نشان می‌دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به لزوم ایجاد پارک‌های اسکان برای رفاه حال گردشگران گفت: پارک اسکان دهدشت در کهگیلویه با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال برای اسکان مسافران سال گذشته به بهره برداری رسید.
باقری افزود: این پارک در زمینی به مساحت 6 هزار متر مربع اجرا شد.
وی بیان کرد: در این طرح 950 متر مربع سکو و آلاچیق، یک سالن آمفی تئاتر به متراژ 400 متر مربع، نمازخانه، دیوارکشی، پارکینگ و محوطه سازی به طول چهارهزارو 500 متر انجام شد.
وی تصریح کرد: از محل اعتبارات سفر 24 و 25 مرداد سال گذشته رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت اعتبار 39 میلیارد و 500 میلیون ریال در استان برای ساخت این پارک‌های اسکان اختصاص یافت.
باقری افزود: اعتبار پارک اسکان شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان به ترتیب 16 میلیارد، 9 میلیارد و 500 میلیون و هفت میلیارد ریال است.

** توسعه گردشگری مردم محور
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: گردشگری مردم محور با توجه به ظرفیت‌های موجود طبیعی از برنامه‌های دولت دوازدهم برای ایجاد فرصت‌های شغلی در این استان است.
علی محمد احمدی عنوان کرد: تاکنون بخشی از زیرساخت‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت در پرداخت تسهیلات انجام شده و این روند ادامه خواهد داشت.
وی گفت: فضاهای اقامتی و هتل‌های در دست‌ساخت یکی از پیش‌زمینه‌های اصلی جذب گردشگر است که بهره برداری از آنها سبب دگرگونی وضعیت این صنعت در استان می‌شود.
احمدی با اشاره به روند مطلوب این طرح‌ها بیان کرد: همه ما مکلف هستیم اقدامات لازم برای تسریع و تکمیل طرح‌های گردشگری را مهیا کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این استان از میراث فرهنگی و تاریخ کهنی برخوردار بوده که اشاعه، حفظ و معرفی آن‌ها بر توسعه استان تأثیر بسزایی دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هتل چهار ستاره و مجتمع تفریحی گردشگری پارک آبی با زیربنای 9 هزار و 200 مترمربع محل تأمین اعتبار بانک گردشگری از منابع صندوق توسعه بوده است.
وی عنوان کرد: پارک اسکان یاسوج به مساحت 12 هزار مترمربع دارای فضاهایی شامل آلاچیق، سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی است.

**آمادگی برای اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: این صندوق آمادگی لازم برای پرداخت تسهیلات به منظور ایجاد اشتغال در روستاهای استان در تمامی زمینه‌ها از جمله گردشگری و صنایع دستی را دارد.
ارسلان حسن‌ پور اظهار داشت: راه ‌اندازی طرح‌های اشتغالزایی خرد از جمله نانوایی چندمنظوره در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر کمک به اقتصاد روستایی سبب ایجاد چند فرصت شغلی‌ نیز می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بیش از 713 هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده و با استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر همسایه است.
این استان 280 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه و 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، کوه گل سی سخت، گردنه شلالدون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از جمله جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.