مسعود منصور عصر چهارشنبه در حاشیه افتتاح طرح پایلوت ملی حفاظت مشارکتی در منطقه سیلاب و کلوار شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت برای حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی با مشارکت مردم برنامه‌ها و طرح‌های متعددی در دست اجرا دارد. طرح پایلوت ملی حفاظت مشارکتی با حضور معاون حفاظت و اموراراضی و مدیرکل آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی در سیلاب و کلوار از توابع شهرستان بویراحمد افتتاح شد.
وی اظهار داشت: با اجرای این طرح، میزان تخریب و قطع درختان به حداقل رسیده و در مدت سه سال سپری شده از اجرای طرح ملی حفاظت مشارکتی در سیلاب و کلوار ۶۰ درصد پرونده‌های تخلف تخریب منابع طبیعی کاهش یافته است.
مسعود منصور افزود: با اجرای این طرح، مردم در مواردی از قبیل مبارزه با آفات جنگلی، کاشت نهال، کاشت گیاهان دارویی، پیشگیری و مهار آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی به منابع طبیعی کمک می‌کنند.
وی بیان کرد: لیست روستاهای درون جنگل و یا در حاشیه جنگل و فاقد سوخت در کشور تهیه و دراختیار وزارت نفت قرار داده شده که به دستور رئیس جمهور این روستاها در اولویت گازرسانی قرار گرفته‌اند.
منصور عنوان کرد: هم اینک در کوتاه مدت استفاده از انرژی خورشیدی برای حفظ و توسعه منابع طبیعی به مردم پیشنهاد شده که با استقبال آنان رو به رو شده است.
وی بیان کرد: در سه سال اخیر در سطح کشور ۶ هزار خانوار آبگرمکن‌های خورشیدی در خانه‌های خود نصب کرده‌اند و درسال های آینده این کار ادامه خواهد یافت‌.
منصور گفت: در سه سال اخیر و تا پایان سال 1396، افزون بر 20 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی بصورت مشارکتی حفاظت شده و براساس ارزیابی‌های انجام شده دراین مناطق، معدل ۱۰ شاخص عوامل تخریب نزدیک به ۷۳/۲ درصد کاهش پیدا کرده‌اند.
مدیرکل آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در خصوص مشارکت مردم در حفاظت و احیا جنگل‌ها و مراتع گفت: در سیاست‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مشارکت مردم به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.
وحید جعفریان افزود: بر اساس رویکردهای نوین منابع طبیعی باید نیازهای اولیه جوامع بهره بردار به درستی شناسایی شده و جایگزین‌های مناسب بهره برداری‌های مازاد بر منابع طبیعی تعریف شوند.
جعفریان با اشاره به اجرای این طرح در کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از انرژی خورشیدی با مدیریت قاطع و ‌جامعی که در این استان در قالب طرح حفاظت مشارکتی انجام شده است به عنوان جایگزینی برای بهره‌برداری مخرب از منابع طبیعی جهت تأمین سوخت، مفید و مؤثر واقع شده است.
وی افزود: با طرح حفاظت مشارکتی همراه با مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، می‌توان مدیریت پایدار جنگلها،‌مراتع، حوزه‌های آبخیز و بیابانهای کشور را انجام داد.
420 آبگرمکن خورشیدی در 60 روستای استان کهگیلویه و بویراحمد بصورت رایگان نصب شده است.
در کهگیلویه و بویراحمد 871 هزار هکتار جنگل وجود دارد و سالانه بخشی از این جنگل‌ها به دلیل دسترسی نداشتن ساکنان به سوخت مناسب، برای تهیه زغال و تأمین سوخت گرمایشی و طبخ غذا قطع می‌شود.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.