کهگیلویه و بویراحمد با یک میلیون و 350 هزار هکتار جنگل و مرتع بخشی از زیباترین مواهب طبیعی زاگرس را دارد.
سرهنگ محمد رحیم برزمند روز سه شنبه در حاشیه دوره آموزشی اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع در روستای چالموره از توابع شهرستان باشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که 58 مورد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان در این مدت رخ داده که عمده این حوادث به دلیل غفلت مردم بوده است.
مسئول اداره آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این کارگاه گفت که افزایش آگاهی و اطلاعات جوامع محلی و مردم ضرورتی برای صیانت از جنگل‌ها و مراتع است.
اردوان یزدان پناه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از آتش سوزی‌های ایجاد شده در جنگل‌ها و مراتع ریشه در ناآگاهی مردم دارد، افزود که برپایی کارگاه‌های آموزشی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد اولویت مسئولان برای فرهنگسازی در زمینه حفاظت از عرصه‌های طبیعی است.
در دوره آموزشی باشت فرهنگ استفاده از فرآورده‌های جنگلی، چگونگی مهار آتش سوزی، ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و نحوه استفاده بهینه برخورداری از منابع جنگلی برای شرکت کنندگان تشریح شد.
براساس برآورد کارشناسان، آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع ملی این استان از سال 1385 تا پایان سال 1395 بیش از هشت هزار و 700 هکتار از منابع ملی را نابود کرده است.
952 مورد آتش سوزی در 10 سال گذشته در جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داده است.
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.