این اثر تاریخی در سال 1380 با شماره 4400 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پل بریم به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته ساخته شده که در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده است.
این پل در شهرستان باشت دارای 13 دهنه به طول 80 متر مربع است.
این اثر تاریخی در مسیر ارتباطی خوزستان به فارس بر روی رودخانه شیو ساخته شده و تا دوره اسلامی از آن استفاده می‌شد و هم اکنون بخشی از آن مرمت و بازسازی شده است.
مسعود شفیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت پل تاریخی بریم به دلیل موقعیت جغرافیایی در یکی از جاده‌های ترانزیتی جنوب کشور افزود: صیانت از پل تاریخی بریم افزون بر اهمیت تاریخی و فرهنگی به جذب ایران‌گردان و جهانگردان در این منطقه کمک می‌کند.
وی بیان کرد: هر ساله بین 500 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال به مرمت پل بریم اختصاص داده می‌شود اما اختصاص اعتبار انجام مرمت کلی برای بقای آن ضروری است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طرح مرمت هشت دهنه از بنای تاریخی پل بریم به طول 40 متر در این شهرستان در سال جاری اجرا شد.
شفیعی ساخت دیوار حائل به طول 50 متر، آوار بندی دهنه‌های پل و مرمت را از مهمترین اقدامات مرمتی از سال 85 تاکنون برای صیانت از پل بریم ذکر کرد.
شفیعی ابراز داشت: پل پریم به دلیل آب و هوای مطلوب در سه فصل پاییز، زمستان و بهار و قرار گرفتن بر روی رودخانه نزدیکی در جاده گچساران به خوزستان هر ساله مقصد بازدید تعداد 300 جهانگردان اروپایی مانند هلند، سوئد و آلمان است.
این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت، جنب روستای چم بلبل و حدود 90 کیلومتر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
این اثر تاریخی و زیبا که یکی از 10 پل تاریخی موجود در کهگیلویه و بویراحمد است سالانه 300 هزار نفر گردشگر از آن بازدید می کنند.
کهگیلویه و بویراحمد 285 بنای تاریخی در فهرست آثار ملی دارد.
این استان 61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرا در فهرست آثار ملی دارد.
نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.