کورش یزدان پناه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار طرح پرورش ماهی خاویاری و کپور دارای مجوز با 200 تن ظرفیت در گچساران و بهمئی وجود دارد که یک طرح در مرحله تکمیل ساخت، یک مزرعه در حال ساخت و 2 واحد دیگر مجوز اصولی دریافت کرده‌اند.
وی با اشاره به فراهم بودن بستر پرورش ماهی خاویاری در مناطق گرمسیری استان بیان کرد: پرورش این گونه با توجه به درآمد خوب آن ظرفیت پنهان اشتغال در این مناطق است.
یزدان پناه تصریح کرد: 2 سال پیش برای نخستین بار طرح پرورش ماهیان خاویاری در کهگیلویه و بویراحمد شروع به فعالیت کرد و هم اکنون تولید آزمایشی این نوع ماهی با موفقیت در حال اجراست.
یزدان پناه بیان کرد: تنها واحد پرورش ماهی خاویاری استان در شهرستان دنا فعالیت می‌کند که هم اکنون پنج هزار قطعه در آن در حال پرورش است.
وی ماهیان خاویاری در استان را از نوع ازون برون، سیبری، شیب، استرلیادو فیل ماهی عنوان کرد و ادامه داد: هر سه سال یک بار از ماهیان خاویاری، خاویار استحصال می‌شود.
یزدان پناه افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت ماهی خاویاری برحسب نوع ماهی 500 تا 700 هزار ریال و هر کیلوگرم خاویار هفت تا ده میلیون به فروش می‌رسد.
وی گفت: استان با داشتن منابع آبی فراوان، اقلیم‌های گرمسیری و سردسیری، موقعیتی مناسب برای تولید ماهیان خاویاری با کیفیت دارد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت تولید ماهی در این استان به سالانه 17 هزار تن رسیده که نسبت به سال 1392 سه هزار و 600 تن افزایش یافته است.یزدان پناه اظهار داشت: ظرفیت تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد در سال 1392 سالیانه 13 هزار و 400 تن بود.
وی بیان کرد: در این مدت 32 مزرعه پرورش ماهی در این استان بهره برداری شد که بیش از 500 فرصت شغلی ایجاد کرده است.
وی تعداد مزارع پرورش ماهی بهره برداری شده سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد را 16 واحد به ظرفیت 2 هزار تن برآورد کرد.
یزدان پناه تصریح کرد: هم اکنون 221 مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند که 2 هزار 450 نفر در آنها مشغول به کار هستند.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در حال حاضر 57 مزرعه پرورش ماهی با پیشرفت فیزیکی 30 تا 60 درصد در این استان در حال ساخت است.
یزدان پناه گفت: در صورت بهره برداری از این طرح‌ها ضمن ایجاد 390 فرصت شغلی 2 هزار 725 تن به میزان تولید سالانه ماهی در کهگیلویه و بویراحمد افزوده خواهد شد.
وی میزان سرانه مصرف ماهی در استان را 6 ونیم کیلوگرم اعلام کرد و گفت: در افق 1404 میزان سرانه مصرف ماهی در این استان باید به بیش از 10 کیلوگرم برسد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سرانه مصرف ماهی در ایران را هم اینک حدود 10 کیلوگرم ذکر کرد و افزود که میانگین مصرف ماهی در کشور در افق 1404 نیز 16 کیلوگرم تعیین شده است.
به گفته یزدان پناه کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به طوری که حدود 1.6 درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 10 درصد منابع آبی کشور با بیش از 10 میلیارد مترمکعب روان آب را در اختیار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: علیزاده
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.